Koloritni ritam Nemanje Nikolića
Od večeras u terminu od 18 do 10 sati, za kada je zakazano otvaranje ali bez svečanog programa zbog trenutne epidemijske situacije, pa sve do 8. maja u beogradskoj Galeriji Rima biće pogledu publike dostupna izložba Nemanje Nikolića. Koloritna postavka, inspirativna i živa, u tom stilu je i nazvana – „Ritam varijacije”.
Ovaj umetnik premijerno ovoga puta predstavlja najnoviji ciklus apstraktnih slika velikih formata nastalih tokom 2020. godine. One pripadaju jednoj od dve ključne stvaralačke linije Nikolićeve umetnosti. Kako ističu iz galerije, za razliku od segmenta kome pripadaju kompleksni intermedijalni radovi, u kojima su ravnopravno integrisani elementi filma, animacije, slikarstva/crteža i muzike/zvuka, postavka „Ritam varijacije” u potpunosti je smeštena u diskurs slikarstva, određenog tradicionalnim slikarskim medijem i morfologijom čiste geometrijske apstrakcije. Ono što je, međutim, zajedničko ovim apstraktnim radovima i ostatku Nikolićevog opusa jeste ishodište u umetnikovom kinematografskom iskustvu, objašnjava Nevena Martinović, istoričarka umetnosti i kustoskinja Galerije Rima.
– Krajnje nemimetičkim, nefigurativnim i nenarativnim slikama prethodi Nikolićeva specifična praksa gledanja filmova u kojoj umetnik zanemaruje narativni sloj filma, glumu, pa čak i fotografiju. Gledajući iznova iste filmske sekvence on opaža i beleži obrasce koje, kroz svoj subjektivni doživljaj, prepoznaje u ritmu frejmova, kadrova i rezova. Za razliku od prethodnih ciklusa, najnovije slike se oslanjaju i na audio-vizuelnu dinamiku unutar pojedinih scena. Srž stvaralačke procedure leži u remedijaciji ovih filmskih ritmova u dvodimenzionalne likovne ritmove slike - kaže ona.
Kako dodaje, od radnih, brzopoteznih beleški što ih skicira na papiru tokom gledanja filma do konačne realizacije na platnu, Nikolić razmišlja i stvara u diskursu geometrijske apstrakcije kroz koji najdoslednije ostvaruje likovni ritam kao osnovni sadržaj slike.
„U digitalnoj eri, koja je, s jedne strane, do granica dekorativnosti istrošila minimalističku geometrijsku estetiku, a s druge, svakodnevicu preplavila pokretnim slikama (i njihovim ritmovima), percepcija savremenog čoveka rezonira sa kinematografski podtekstom Nikolićevih radova i time ga, naizgled paradoksalno, pomera na branik integriteta i autonomije apstraktne slike s početka 21. veka”, zaključuje Nevena Martinović u katalogu izložbe.
Nikolić (1987), koji živi i radi u Beogradu, poznat je na gradskoj kulturnoj sceni i kao inicijator nastanka Umetničkog prostora U 10. Diplomirao je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 2010, na slikarskom odseku. Završio je doktorske umetničke studije na istom fakultetu 2019, gde je od 2018. u zvanju docenta. Realizovao je samostalne izložbe u brojnim domaćim i stranim institucijama, učestvovao je na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je više nagrada, kao što su Nagrada za crtež iz fonda Vladimir Veličković, specijalna otkupna nagrada za mural i zidnu instalaciju Rajfajzen banke i galerije 12 HUB i Nagrada za inovaciju iz fonda Miloš Bajić. Njegovi radovi nalaze ce u brojnim privatnim i javnim kolekcijama.
Подели ову вест


Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.