I ove godine bez autobuske stanice u Bloku 42
Kmpleks Beogradske autobuske stanice u Bloku 42 neće biti kompletno završen do kraja ove godine, kako je donedavno najavljivano. Kako je za Tanjug istakla Aleksandra Marijanović Maksimović, direktorka investicija BAS-a, još se čeka građevinska dozvola za objekat stanice. Radove je, dodaje, „usporila i Komisija za verifikaciju idejnog rešenja stanice koja nije zasedala zbog pandemije korona virusa”.
Marko Stojčić, glavni gradski urbanista, negira tu tvrdnju. On kaže da kovid 19 nije stopirao rad gradske Komisije za planove i da izmenjeno idejno rešenje za objekat stanice organ na čijem je čelu još nije dobio.
– Komisija reaguje po prijemu materijala, a projekat za buduću staničnu zgradu u Bloku 42 je od velikog interesa za grad što potvrđuje i rok u kojem smo novembra prošle godine usvojili izmene plana detaljne regulacije za kompleks u Novom Beogradu. Ovde je fokus na investitoru i projektantu koji treba da otklone sve nedoumice na tehničku dokumentaciju na šta im je Sekretarijat za urbanizam ukazao. Pre nego što idejno rešenje dođe na Komisiju za planove ono treba da bude usklađeno sa svim zakonskim propisima – objašnjava Stojčić.
Ovo nisu prvi šumovi između rukovodstva ove kompanije i gradskih čelnika. U prethodne četiri godine, otkako je u leto 2017. tadašnji gradonačelnik Siniša Mali sa direktorom BAS-a Anđelkom Mučibabićem potpisao, kako se tada isticalo, poslednji dokument koji je preduslov za početak gradnje nove stanice, pljuštala su nerealna obećanja i najave oko toga kada će biti gotov novi BAS i kada će na njega biti prebačen autobuski saobraćaj. Pred rudu su, do sada, uglavnom trčali nadležni u gradu koji su kao iz rukava sipali najave. Sipali, ali ih nisu i realizovali.
Tako je 2017. iz Starog dvora najavljeno da će novo autobusko čvorište biti završeno u toku 2019. Ubrzo je postalo jasno da nisu ispunjeni svi preduslovi za početak gradnje, ali u gradu nisu odustajali pa su u toku izborne kampanje 2018. položili kamen temeljac za novi BAS. Kada je gradnja novog staničnog kompleksa napokon i krenula, u BAS-u nisu mnogo govorili o rokovima i prilično dugo su se držali gesla da će stanica biti otvorena tek kada bude sve u tom kompleksu i završeno. Bez obzira na to, iz Starog dvora stizale su razne najave, pa i ta da će novi BAS prve putnike primiti 2020, odnosno da će krajem prošle godine biti prebačena polovina saobraćaja sa starog BAS-a, a da će kao stanični objekat služiti privremeno zgrada aneksa između novog BAS-a i železničke stanice Novi Beograd. Ali u drugoj polovini 2020. umesto vesti o tačnom datumu selidbe dela saobraćaja na nedovršenu stanicu, stigla je vest – da će morati da se izmeni plan detaljne regulacije za Blok 42, kako bi bila omogućena gradnja veće stanične zgrade od planirane. Skupština grada je u novembru usvojila te izmene, a ubrzo posle toga, nadležni u gradu istakli su da se kompletno završen BAS u Bloku 42 može očekivati tek krajem 2021. Sada, nekoliko meseci kasnije, jasno je da je i taj rok preambiciozan.
Završetak celog kompleksa u Bloku 42 ipak ne treba mešati sa puštanjem u rad nedovršenog BAS-a. U gradu su već duže uporni da pošto-poto makar deo saobraćaja sa sadašnje stanice u Savskom amfiteatru prebace na novu. Razlog – nastavak širenja projekta „Beograd na vodi” ka Karađorđevoj ulici. Zbog toga se gradu žuri da što pre vidi leđa BAS-u u Savskom amfiteatru, a zato su i sve češći disonantni tonovi između čelnika BAS-a i gradskih otaca.
Ali, teško je verovati da će neko od aktera u ovoj priči biti oštećen. Jer, u BAS-u koji je prilično dugo tvrdio da nema šanse da otvore novu stanicu dok sve ne bude gotovo, već neko vreme i oni ukazuju da će nova stanica moći da počne da prima putnike i pre završetka gradnje ukoliko grad obezbedi minimalne uslove za rad i infrastrukturu. Kako je aneks uveliko spreman, kao i okolne saobraćajnice u Bloku 42 za čije proširenje je bio zadužen grad, ne bi bilo čudno da se za koji mesec sa razglasa nedovršene stanice začuje „obaveštenje o postavljanju autobusa sa polaskom u 11.45 časova”. Ako se dogodi ovakav scenario jedine žrtve preseljenja na nedovršen autobuski terminal u Bloku 42 biće putnici. Jer, ako se dislocira samo deo međugradskih i međunarodnih linija na novu stanicu, čak i da je reč o 50 odsto polazaka, jasno je da će to napraviti priličan haos u snalaženju. Dovoljno je prisetiti se samo nesrećno organizovane selidbe vozova sa stare Glavne železničke u Prokop. Delimična selidba autobusa u Blok 42, ako do nje zaista dođe, svakako će biti košmar za putnike pošto mnogi među onima koji koriste međugradski autobuski prevoz u glavni grad dolaze zbog nekih obaveza, a prestonicu dovoljno ne poznaju. Ali je zato sasvim dovoljno da se zamisli muka jednog takvog putnika pred kojim će biti pitanje – a na koji BAS treba da idem?
Lisabonska kao uzor
Ugovorom o zajedničkoj izgradnji nove autobuske stanice koji su grad i BAS potpisali u leto 2017. predviđeno je da prestonica uloži zemljište, a BAS novac. Tada je procenjeno da će visina ulaganja biti oko 25 miliona evra, da će radovi početi u zimu 2017. i da će trajati oko 18 meseci.
Tadašnji gradonačelnik Siniša Mali istakao je da
će nova stanica biti uređena nalik lisabonskoj i da će na njoj će biti smešteni međugradski, međumesni, međunarodni i turistički autobusi.
Idejno rešenje za kompleks novog BAS-a dobijeno je na internacionalnom urbanističko-arhitektonskom konkursu iz 2014. Potpisnici prvonagrađenog rada su arhitekte Milan i Vladimir Lojanica.
Na kraju, kada je reč o finansijskom okviru, podaci kažu – novi BAS koštaće oko 20 miliona evra. BAS je dobio kredit od Komercijalne banke od 12.000.000 evra za izgradnju novog staničnog kompleksa, dok će ostatak od 8.000.000 evra uložiti iz sopstvenih sredstava.
Подели ову вест



Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.