Ponedeljak, 02.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Proizvodnja stala zbog 60.000 dinara regresa

Radnici „Fijat plastika” od juče su u generalnom štrajku, što remeti proizvodnju automobila pa će, ako protest potraje, „fijat 500-L” silaziti sa proizvodnih traka bez branika
Фото ЕПА ЕФЕ С.С.

Radnici „Fijat plastika” od juče su ponovo obustavili proizvodnju, baš u trenutku kada su se njihove kolege iz „Fijat Krajsler automobila Srbija”, posle desetodnevne pauze, vratili u fabričke hale. Uslovljeni potezom jedinog dobavljača ili će sa proizvodnih traka puštati „fijat 500-L” bez branika, ili će za dan, dva radnike ponovo poslati na plaćeno odsustvo – treća mogućnost za menadžment „FKA Srbija” ne postoji.

Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora „Fijat plastika”, ne može da kaže do kada će trajati generalni štrajk, ali najavljuje izlazak na ulice Kragujevca 24. aprila. 

Njihov osnovni zahtev je da im regres u 2021. bude vraćen na prošlogodišnji nivo prosečne republičke plate od 60.000 dinara. Za danas imaju zakazan sastanak sa gradonačelnikom Kragujevca Nikolom Dašićem.

Radnici ove fabrike, koja je u apsolutnom vlasništvu FCA grupe, odnosno „Stelantisa”, protestuju od januara, kada su počeli sa štrajkovima upozorenja. Rad je potom potpuno obustavljen 17. februara, što je zaustavilo i proizvodnju u „FCA Srbija”, jer su sa traka izlazili automobili bez branika, pa su radnici poslati na plaćeno desetodnevno odsustvo. U međuvremenu su i u „Fijat plastiku” bili na plaćenom. 

Tokom marta su i jedni i drugi taktizirali. Malo su štrajkovali, malo radili, malo bili na plaćenom odsustvu. Poslodavac je potom prihvatio neke od zahteva štrajkača iz „Fijat plastika”. Pristali su da im neradne dane ubuduće, kao i kolegama u FCA Srbija”, plaćaju 65 odsto (umesto dosadašnjih 60 procenata) od uobičajenih zarada, kao i da koeficijent za obračun minulog rada bude 0,5 odsto. Ali nisu prihvatili njihov osnovni zahtev da se regres obračunava u visini prosečne zarade u Srbiji. 

Ovo uslovljavanje jedinog dobavljača branika svakako ne ide u prilog „Fijatu” koji trenutno radi na oko deset odsto kapaciteta. Kragujevačka fabrika je u prva dva meseca ove godine pala na šesto mesto srpskih najvećih izvoznika i u inostranstvu je prodala automobile u vrednosti od 47,3 miliona evra. 

Zaposleni prethodnih deset dana nisu radili, ali su se sindikalci prošlog petka sastali sa predstavnicima Vlade Srbije. Zabrinuti su za svoj položaj, jer ove godine imaju manje radnih dana nego prethodne. Pad tražnje za oko 70 odsto za novim automobilima, usled pandemije i izostanka novog modela, najviše su kumovali tome da u Kragujevcu prošle godine bude proizvedeno 20.000 automobila. To je skoro šest puta manje nego 2013, kada je sa montažnih i proizvodnih traka sišlo 117.000 vozila, a na inostranim tržištima ostvaren devizni prihod od 1,53 milijarde evra. „Fijatov” izvoz je 2020. vredeo oko 295 miliona evra, što je najmanje od kada italijansko-američki gigant posluje u Srbiji. 

Pandemija nije glavni uzrok ovog pada budući da je 2019. u inostranstvu prodato „fijata 500-L” u vrednosti od 474,8 miliona evra. Izostanak novog modela automobila je učinio svoje. 

Zato je na sastanku sindikata i vlade nezaobilazna tema bila pokretanje novog modela, što bi značilo punu uposlenost radnika i fabrike, koja je dizajnirana za proizvodnju od 185.000 vozila. Ali takva odluka prvenstveno zavisi od „Fijata”, odnosno „Stelantisa”. 

Ukoliko se to desi Vlada Srbije, koja ima vlasnički udeo od 33 odsto u „FCA Srbija” spremna je da pomogne. Da li kroz davanje olakšica ili novčano nije precizirano, jer su predstavnici vlade bili veoma oprezni u davanju bilo kakvih obećanja radnicima. Mada se spekuliše da „Stelantis”, navodno, pritiska, da vlada, srazmerno svom udelu u vlasništvu učestvuje u pokretanju novog modela automobila. Što znači da bi ona trebalo da uloži oko 300 miliona evra.

Ne treba zaboraviti da je vlada od 2008, kada je „Fijat” došao u Srbiju, bila široke ruke i odrešila kesu, što kroz oslobađanje plaćanja poreza i doprinosa na zarade zaposlenih, što kroz druge povlastice, ali i novčana davanja. Na primer, prema finansijskom izveštaju iz 2019, FCA je te godine dobio 2,5 milijarde dinara iz budžeta.

Komentari9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Frilenser banatski
Izvinite, moze li mi neko objasniti sta je to regres i kako se do njega dolazi.
Vukoje Rodic
Podrska radnicima!
Vojislav Guzina
U pravu ste Vukoje. Ali to nije dovoljno, treba podržati proizvodnju novog modela, radi kontinuirane proizvodnje i izvoza. Bez toga će novi štrajkovi, i tako u nedogled, ili dok stranac ne digne sidro.
Geak
Ja da sam vlasnik stavio bih katanac od 10 kila na kapiju i rekao "ćao luzeri!".
Marjan
Kako te bre nije sramota, jel musolinijevu sliku drzis iznad kreveta ?
Уа политичари
Република Србија, тј. Влада РС не треба више да да ни динара било ком од ткз. инвеститора који кукају да немају валуте а онда исплаћују бонусе својим менаџерима од неколико милиона јевра. Нека им доставе колико су исплатили менаџере, тј. колико су им дали бонуса и колико су дали дивиденди и ако је то цифра 0 онда нека помаже држава. Ако су то милиони (а јесу) онда НАПОЉЕ из Србије.
Darko
Dosta vise ovih samoupravljaca. Samoupravljanje da je bilo uspjesno ne bi propalo. Pravicemo FIAT od blata ako odu iz KG.
beči
Sta ti znaš o samoupravljnaju? Očigledno ništa.
Mario
Ma nemoj, a da radis u pelenama to volis je li ? Sram te bilo.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.