subota, 08.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 22.04.2021. u 18:00 Daliborka Mučibabić

Samoodrživi grad koristi potencijale ispod zemlje

Projekat arhitekte Danila Dangubića i njegovog tima predstavljaće Beograd i Srbiju u septembru na bijenalu arhitekture u Seulu podržao je i grad
Данило Дангубић са својим тимом (Фото: Танјуг)

Budućim tunelom koji će spojiti Savsku i Dunavsku padinu vozite dete u školu. Zaustavljate se na bezbednom mestu ispod Osnovne škole „Drinka Pavlović” u centru. Dete izlazi i kroz objekat sa bazenom, sportskim terenima koji spaja tunel i školsko dvorište odlazi na nastavu. Možda zvuči kao daleka budućnost ali ovo je jedno od rešenja projekta „Samoodrživi grad” arhitekte Danila Dangubića i njegovog tima koji će Beograd i Srbiju u septembru predstaviti na bijenalu arhitekture u Seulu. Tema ovogodišnjeg bijenala, čiji je direktor francuski arhitekta Dominik Pero, koji je lično izabrao projekat našeg arhitekte, je „Održivi grad”, odnosno njegova sposobnost da se iznese sa svim izazovima i brzim promenama koje se dešavaju.

Rad beogradskog arhitekte Dangubića biće izložen uz još 39 projekata, odabranih među više od 1.400 prispelih na konkurs iz celog sveta.

– Ovaj projekat bavi se potencijalima grada. Prva ideja bijenala održivi grad me asocira na Beograd kao grad koji je dokazao svoju održivost kroz vekove a druga ideja bijenala je podzemlje, odnosno kako ga iskoristiti kao prostor za gradnju. Novi tunel koji se projektuje i koji će povezati savsku i dunavsku stranu je saobraćajni projekat, a naša ideja je da taj tunel otvorimo, da nema samo početak i kraj nego da se iz njega izvire u grad, bilo da uđete u garažu u Palmotićevoj ulici na čijem je vrhu tržnica, bilo trg ili u školsko dvorište – objašnjava Dangubić koji je „Samoodrživi grad” juče predstavio u svom birou u zdanju BIGZ-a.

Njegov projekat grad je podržao, ali nema obavezu da bilo koju ideju realizuje tim pre što je reč o komercijalnim sadržajima koji bi ispunili utrobu zemlje. Arhitekte iz studija Danila Dangubića ponudile su gradu paletu iz koje će izvlačiti potencijalne ideje za buduće konkurse poput onog za metro-stanice koji bi prema rečima Marka Stojčića, gradskog urbaniste, trebalo da bude raspisan na leto.

– Ove godine počinje izgradnja metro-sistema, odnosno njegovog depoa, a do tada ćemo dobiti odgovor arhitekata kako oni vide prostor budućih 40 metro-stanica prve linije metroa kao i prostora iznad njih – kaže Stojčić.

Idejno rešenje – kako iskoristiti utrobu zemlje (Foto D. Mučibabić)

Grad će, navodi on, pružiti Dangubićevom timu logističku pomoć oko organizacije putovanja u Seul ali za njega je važnije to što će moći da iskoristi znanje koje će arhitekte steći na bijenalu arhitekture u Južnoj Koreji i primeniti ga u budućim projektima koji se tiču podzemlja Beograda.

 – Neke elemente „Samoodrživog grada” možda ćemo integrisati kroz realizaciju tunela koji će povezati savsku i dunavsku padinu bez drastičnog poskupljenja projekta. Izgradnja tunela smanjiće automobilski saobraćaj u centru grada za 17 odsto – ističe Stojčić.

I on i Dangubić nemaju dilemu oko toga da Beogradu treba više zelenila i prostora za pešake i bicikliste i da je saobraćaju mesto pod zemljom.

– Stanovnici prestonice moraće da odustanu od svakodnevnog korišćenja putničkih automobila. Naša motorizovanost je na nivou najbogatijih evropskih gradova i sa 650.000 automobila saobraćajnice koje imamo to više ne mogu da izdrže. Zato treba da prihvatimo novu hijerarhiju u saobraćaju po kojoj je pešak na prvom mestu, potom biciklista, javni prevoz pa tek onda automobil – naglašava Stojčić.

Rušenje nelegalnih objekata u Makišu

Nelegalni objekti sagrađeni u užoj zoni vodoizvorišta u Makišu biće uklonjeni, tvrdi Marko Stojčić.

– Sve inspekcijske službe su angažovane i postoje rešenja za uklanjanje tih objekata, o ozakonjenju se odbacuju. Jer, uža zona vodoizvorišta između reke Save i Obrenovačkog puta ne sme da bude urbanizovana. Apelujemo na investitore da to ne rade, neće moći da ih legalizuju – izričit je Stojčić.

 

Komеntari5
6d755
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dejana
Sigurno je u toj projektnoj dokumentaciji pazljivo razradjen plan troskova, po fazama pa zajedno, sumarno ? To investitore najvise interesuje, koliko to kosta ? Obrnuto, ako vide da nema te finansijske analize shvatice sa kime imaju posla. Na stranu sto je za decu najgora moguca varijanta to sto je gore napisano, kako da idu u skolu i kroz sta da "prolaze". Ima poljance preko Usca, ne naseljeno pa su mogli tamo da projektuju nesto tipa onoga iza Savskog trga. Dokazano uspesno.
Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Mediji su 16.05.2018. preneli izjavu gradskog urbaniste g-dina Stojčića, citiram; »Da bi se izgradnjom tunela centralno gradsko jezgro rasteretilo od saobraćajnih tokova za 14%.« Sada g-din Stojčić za više od 20% povećava smanjenje saobraćaja u centru grada jer kaže, citiram; »Izgradnja tunela smanjiće automobilski saobraćaj u centru grada za 17 odsto«. Inače, mnogo jeftinije i bezbednije je, da se umesto tunela izgradi most preko Save koji bi spojio bulevare Nikole Tesle i vojvode Bojovića.
depresivne fasade
o svemu i svačemu a nove fasade sve istog kolorita (belog i nešto braon) kao da ne postoje druge boje.Beograd ispade najdosadniji koloritom u Evropi
Утробити или дробити
У тунелу је возилима забрањено заустављање и паркирање. Није то због тога што је концепт закона о саобраћају неко намерно усмерио против архитетки који мисле да је идеја да се возила заустављају и паркирају у тунелу - идеја будућности. То је, пре свега, зато што су мостови, вијадукти и тунели специфични објекти саобраћајне инфраструктуре, на којима и у којима је, безбедности ради, заустављање и паркирање возила забрањено. То се, сасвим сигурно, учи у свакој школи, архитектонској, грађевинској...
Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Da bi se tunel koji bi povezao Savsku i Dunavsku padinu »otvorio« i iz njega ulazilo u garažu ili u školsko dvorište to »otvaranje« moralo bi da se uradi otvorenim izkopom (Cut and Cover) što nije ni malo jednostavno, pre bih rekao da je izuzetno komplikovano jer je u pitanju gusto pozidan centar grada. I proširenja tunela na kojima bi se zaustavljala vozila morala bi da se grade otvorenim iskopom, a ako je na tom mestu kompaktna stena; Bazalt, Tuf ili Bresha onda NATM metodom i miniranjem.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja