petak, 18.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Povratak „usnulih duša”

Grupa kanadskih entuzijasta kompjuterskom obradom vraća publici muziku prerano umrlih rok izvođača, ali ima i tvrdnji da je reč o običnom skrnavljenju stvaralačke ideje
Ејми Вајнхаус: и њене композиције су део пројекта „Са друге стране моста” (Фото EPA/STEFFEN SCHMIDT)

Došlo je vreme da kompjuterski „frikovi” zamene umetnike, stvaraoce. Da „nule” i „jedinice” istisnu note, pisanu reč, slikarski kist, scenski pokret... Kao kada autor dokumentarnog filma, koristeći materijal zatečen u ko zna kakvom bunkeru, pokušava da stvori novo delo, samo njegovo.

Broj rok stvaralaca koji su se zauvek oprostili od miliona obožavalaca, nažalost nije mali. I stalno se dramatično uvećava. Nema čoveka na ovoj planeti koji najlepše trenutke svoje mladosti ne vezuje za neku od pesama autora koji su se zauvek preselili u drugi svet, među „prerano usnule duše”.

Ipak, rađa se nova nada. Kako rekosmo, posao kojim su bili, i još uvek su, obuzeti razni „tribjut bendovi” (posvećeni određenoj rok grupi, stilu ili pevaču), polako prelazi u ruke kompjuterskih mešetara. Stvaralačka logika ovih novih majstora je jednostavna: uzeti ono što je najbolje od nekog izvođača, svirača, kompozitora... sve to dobro „promućkati”, odbaciti nepotrebno, ispeglati i dobiti novu kompoziciju sa svim karakteristikama koje bi joj (eventualno) podario originalni autor lično.

Naime, grupa kanadskih entuzijasta okupljenih u humanitarnoj organizaciji – „Sa druge strane mosta” – odlučila je da pomogne „prerano usnulim dušama” i na svojevrstan ih način vrati publici. Posvećena je i pomoći muzičarima i svim pripadnicima muzičke industrije koji su se zatekli u kandžama nekog od mentalnih oboljenja.

Projekat nazvan „Izgubljeni snimci kluba 27” uključuje „autorske” radove svetski poznatih rokera koji su svoje karijere nesrećno okončali pre no što su navršili 27 godina. Znaci navoda u reči – „autorski” – u ovom slučaju imaju puno opravdanje. Naime, u pitanju je, isključivo, kompjuterska selekcija, analiza i obrada najčešće korišćenih muzičkih fraza, harmonija, ritmova, pa i tekstova određenih stvaralaca, a koji bi potom bili sklopljeni u jedinstvenu celinu, čime bi se dobilo nešto što bi trebalo da ukaže na to kako bi eventualno moglo da zvuči novo, a nikada urađeno delo dotičnog autora.

Umetnost i eksperiment od vajkada su išli ruku pod ruku. Ni rokenrol nije u tom smislu izuzetak. Naprotiv, pokušaji da se stvori do tada neslušana muzika, bude drugačiji od ostalih, da se izazove veća senzacija, neretko su se kretali između scenskih nastupa prepunjenih egzaltiranošću izvođača i publike. Sa najrazličitijim tonskim i vizuelnim efektima, neretko i istinskim divljanjem na bini, pa do opskurnih situacija u kojima su ogromne količine opojnih sredstava preuzimale komandu nad umom, postupcima i stvaralaštvom.

Ništa od pomenutog nije moglo da prođe bez posledica, pre svega po izvođače bez prekida izložene pogledima i surovim zahtevima obožavalaca i medija. Odlazak u svet droge skratio je karijere i ubrzao nestanak mnogih izuzetnih umetnika. Nemali broj je onih koji su skrenuli sa puta racionalnog vladanja samim sobom.

Projekat „Sa druge strane mosta” podrazumeva pojedinačne analize kompozicija Džimija Hendriksa, Džima Morisona, Ejmi Vajnhaus, Kurta Kobejna... Kompjuterski program je od svakog autora učitao oko tridesetak kompozicija, „pročešljao” njihove muzičke i tekstualne deonice, harmonije, učestalost, pa čak i reakciju publike. Sve to je „promešao” i na kraju deliće spojio u nešto što bi trebalo da bude „kompozicija nad kompozicijama” datog autora. Jedino što je moralo biti snimljeno „uživo” je – vokal.

Ideja svakako vredna pažnje. Ali nas dovodi do nekih etičkih pitanja: da li bi konkretan autor zaista pristao da potpiše delo u čijem stvaranju nijednog trena nije lično učestvovao. Takođe, ograničavanje na ono što je ranije stvoreno i objavljeno po samoj logici predstavlja zadržavanje na nečemu već viđenom. Znači bez pokušaja inovacije. A to nije karakteristično za prave umetnike.

Sa druge strane, zašto bi se iko ograničavao samo na pojedine autore. Stvaranjem zajedničke kompozicije od najuspešnijih delova najboljih i najpopularnijih autora mogli bi da stvorimo – „pesmu nad pesmama”...

Kako naglašavaju nosioci projekta „Izgubljeni snimci kluba 27”, očekivanja su razna: od pohvala do kritika i tvrdnji da se radi o običnom skrnavljenju stvaralačke ideje. Kao „igračka”, za sada, sve izgleda zabavno. Kakva će, međutim, biti reakcija publike, a posebno onih koji se brinu o autorskim pravima, pokazaće vreme.

Komеntari1
1c481
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Чеда Хиландарац
Као што рече нас Господ "Живи са живима, мртви са мртвима".Ово дигитално "васкрснуће" је чак и са оне стране етике:једноставно се не може ни подрвргнути њеном суду.Шта је следеће?Неко од уметника ће дати "политички некоректну изјаву", па ће да га "пониште,тј да га "убију" у дигиталном свету, а пошто је потписао уговор, онда ће његов или њен лик и дело да настави да живи свој дигитални живот, независно од оригинала.Тако ће бити са уметницима у почетку,а онда и сва свима осталима,остајеСвет духова

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja