sreda, 16.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Peticija za veću bezbednost učesnika u saobraćaju

Građani Srbije ujedinili su se u stavu da pojedine odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Krivičnog zakonika moraju da budu izmenjene
(Фото Анђелко Васиљевић)

Posle tragičnog događaja u Nišu, kada su 4. januara ove godine u saobraćajnoj nesreći stradali  pešaci Andrej Prekljušaj (12) i Dejan Ilić (47), javnost u Srbiji se ujedinila i počela borbu za bezbedniju Srbiju. Osećaj nespokojstva zbog sve češćih saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom, zabrinutosti za decu i nezadovoljstvo zbog blage kaznene politike za krivična dela protiv bezbednosti saobraćaja – naveli su građane da pokrenu inicijativu za izmenu određenih članova Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Krivičnog zakonika Republike Srbije.

Građanima Niša, a potom i drugih gradova Srbije, u ovoj borbi priključio se i Savo Bojanić, otac tragično nastradale Andree Bojanić, koju je Aleksandar Mitrović 18. jula 2013. godine udario kolima u Ustaničkoj ulici u Beogradu i koja je od zadobijenih povreda preminula.

Njegovi punomoćnici Danko Cvejić i Nenad Janković, kako kažu za „Politiku”, „pravno su uobličili” predloge oca nastradale devojke i ostalih građana nezadovoljnih zakonskim rešenjima i sve zainteresovane pozvali da potpišu peticiju za izmenu dvaju zakona. Peticija se za sada može potpisati na internetu, a planiran je da njeno potpisivanje uskoro bude organizovano i na više punktova širom Srbije.

– Kada je inicijativa pokrenuta, Savo Bojanić nije želeo da mladić koji je izazvao saobraćajnu nesreću u kojoj je poginula njegova ćerka bude strože kažnjen, nego da spreči da ijedno dete više strada u saobraćajnim nesrećama. Njegov cilj je da zaštiti najpre decu učesnike u saobraćaju, a potom i sve ostale – kaže Danko Cvejić, jedan od punomoćnika Save Bojanića.

Inicijativom za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) na putevima, predloženo je da se opšte ograničenje brzine u naseljenim mestima, na deonicama gde je to neophodno, sa 50 kilometara na čas smanji na 30. Takođe je predlaženo da se na auto-putevima, na deonicama gde je to nužno, sa dosadašnjih 130 brzina ograniči na 100 kilometara na čas.

– Koliki je značaj poštovanja ograničenja brzine u naseljenim mestima, vidi se već iz same činjenice da se svakim kilometrom prekoračenja brzine drastično povećava put kočenja, pri čemu se višestruko smanjuje šansa pešaka da preživi nalet vozila. Najosetljiviji učesnici u saobraćaju su biciklisti, pešaci i deca. Ovi učesnici u saobraćaju predstavljaju najvredniju zaštitnu kategoriju, jer su suočeni sa vrlo malom verovatnoćom da prežive nalet vozila koje je prekoračilo brzinu. U Oslu i Helsinkiju već je uvedeno smanjenje brzine na 30 kilometara na sat u naseljenim mestima, i u ta dva grada za godinu dana nijedan biciklista ili pešak nije smrtno stradao. Ograničenjem brzine od 100 kilometara na čas na auto-putevima, povećala bi se bezbednost putnika i smanjio broj saobraćajnih nesreća pri velikim brzinama – objašnjava advokat Cvejić.

Inicijativom za izmenu ZOBS-a predloženo je i da vozači koji upravljaju vozilom bez izdate vozačke dozvole, odnosno nakon njenog oduzimanja, ne budu kažnjavani novčanom ili zatvorskom kaznom, kako to sada predviđa ovaj zakon, već i jednom i drugom kaznom.

– Kada govorimo o izmenama Krivičnog zakonika, predlažemo da se on menja u pogledu visine kazne za saobraćajne nesreće u kojima je došlo do smrti jednog ili više lica, tako da umesto sadašnje zatvorske kazne od dve do 12 godina, ubuduće predviđena kazna bude od pet do 15 godina, kao za ubistvo. Takođe, predlažemo da predviđena kazna za nasilničku vožnju sa smrtnim ishodom bude 30 godina zatvora, kao i da se uvede kazna doživotne zabrane upravljanja motornim vozilom. Uvereni smo da će hitnim usvajanjem i doslednom primenom ovih izmena zakonskih odredbi biti spaseno mnogo ljudskih života u Srbiji, a naročito dece, i da žrtva Andree Bojanić i mnogih drugih neće biti uzaludna – kaže Cvejić za „Politiku”.

Preventiva

Advokat Danko Cvejić mišljenja je da mladim vozačima koji ne poštuju ograničenje brzine i ne haju za druge učesnike u saobraćaju preventivno treba pokazati obdukcione nalaze žrtava saobraćajnih nesreća i fotografije sa mesta događaja.

– Moramo da pokušamo na svaki način da povećamo svest učesnika u saobraćaju i ukažemo im na mogućnost tragičnih posledica. Kada sledeći put pogledate u vaš brzinometar, pomislite da vaših nekoliko minuta kraće vožnje možda nekome znače čitav život – kaže Cvejić i napominje da je inicijativa za izmenu zakona u interesu svih građana naše zemlje i da zbog toga treba svi da je podrže.

Kazne i statistika

Prema statističkim podacima, po broju poginulih lica u saobraćajnim nesrećama po broju stanovnika, Srbija se uz Rumuniju i Bugarsku, nalazi među najnebezbednijim državama u Evropi. Istovremeno, statistika pokazuje da je u našoj zemlji trend da se za krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja izriču paradoksalno blage kazne, kojima se evidentno ne ostvaruje pozitivan efekat kaznene politike. Čak više od 67 odsto svih kazni koje su izrečene za krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja otpada na uslovne osude. Za njima slede novčane kazne, dok se u svega oko 10 odsto slučajeva izriču zatvorske kazne. Dosuđene zatvorske kazne uglavnom su blage i često ispod propisanog minimuma.

Komеntari5
038d2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

NENAD
Apsurd,za ne vezivanje sigurnosnog pojasa i za ne propisnu uptrebu mobilnog telefona novčana kazna je ista 5000 RSD.To što se pojedini vozači ne vezuju ne pretstavlja bezbednosnu pretnju za mene ali ako u toku vožnje ne propisno rukuje mobilnim telefonom to je već drugo pitanje, tada su u neposrednoj blizini ugroženi svi učesnici u saobraćaju. Imati 50 000evra za automobil ali ne i 5evra za hendfri je bezobrazluk,bahatost i ne vaspitanje!
Сима
Погибију некога , ако је до ње дошло прекорачењем брзине или неких других правила који се могу подвести под бахата важња . Третирати као убиство са предумишљајем на подмукао и свиреп начин. Када двојцу-тројцу ребнете са 25-30 година , сумњам да ће неко још да дивља . Ова са спуштањем брзина на 30 на сат је глупост , ко хоће да вози 160 он ће и да вози и ако убије неког 2 године затвора .
Nemanja
Sto se tice kazni, trebalo bi da budu na nivou mesecnih primanja neke osobe. Sto se tice smanjenja brzine, to je najbolje postici fizickim barijerama poput kruznih tokova koji imaju efekat smanjenja brzine i smanjenja guzve
Miljan
Koliko god razumeo roditelje i nanetu bol, moram reći da su predlozi izmena glupost. Svi znamo da se spuštanjem brzine kažnjavaju samo savesno vozači. Koji će morati na više deonica da mile i oaze da ih policija ne kazni. Nesreće koje se dešavaju su 99% od strane onih koji idu mnogo iznad tih propisanih 50 ili 130.
ГЕЦА М
Под хитно донети ову измену кривичног законика. Страшно како бахати поједници сеју смрт по Србији, а онда их вештаци и судије штите од правичних казни. Не мора на 30км да се ограничи брзина у граду довољно је и 40 км. У Србији бахати воде главну реч. Напишите у политици текст о томе колику казну добијају у случају саобраћајне незгоде са смртним исходом, згрозиће се сви од просечне мале казне. Изгурајте ово у Политици до краја, Информер сигурно неће.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja