sreda, 23.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Ako voz kasni duže od dva sata, putniku se vraća 50 odsto cene karte

Samo 16 putnika tokom 2020. tražilo je obeštećenje, a godinu dana ranije 53 putnika naplatila su kašnjenje vozova na srpskim prugama
(Фото А. Васиљевић)

Putnici će svaki nedolazak voza na vreme moći ubuduće da naplate. Mogli su to i do sada, ali je malo ko to činio jer vozne karte nisu bile toliko skupe ili nisu znali da na to imaju pravo. Ali kada budemo imali brze pruge, koje sobom nose i skuplje karte, očekuje se više pritužbi građana i zahteva za povraćaj novca za svaki minut kašnjenja.

Dakle, ubuduće, ako železnički prevoz kasni između 60 i 119 minuta, putniku sleduje povraćaj novca u iznosu od 25 odsto, a ako to traje duže od dva sata vraća mu se 50 odsto novca od plaćene karte. Ovo je predviđeno predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o ugovorima o prevozu u železničkom saobraćaju. Precizirano je da kada voz kasni duže od sat, putnik može da prekine putovanje i zatraži da mu se vrati sav novac koji je dao za kartu.

Zakonski predlog ušao je u skupštinsku procedure, a „Srbija voz” će imati prelazni period od dve godine da odredbu i primeni. Ovo rešenje je prepisano iz direktive Evropske komisije, koja upravo nalaže veća prava putnika u železničkom saobraćaju u slučaju kašnjenja vozova.

Evo kako je to u praksi izgledalo u Italiji, pre pandemije. Ako ste, na primer unapred elektronski kupili kartu za brzi voz od Firence do Bolonje i dogodi vam se da kasni ukrcavanje na vašoj stanici, najpre na i-mejl dobijate izvinjenje i obaveštenje da će voz kasniti najmanje 70 minuta. Kao razlog navode kvar na brzoj pruzi kod Rima (jer voz saobraća na liniji Rim–Venecija) i obrazlažu da je voz morao da pređe na lagani režim rada, odnosno da se kreće sporije.

Dobijate mogućnost da se sa postojećom kartom prevezete drugim vozom, ali samo kod istog prevoznika i ako ima mesta za sedenje, jer stajanje u tim brzim vozovima, koji se kreću i do 300 kilometara na sat, nije dozvoljeno. Konačno kada dočekate onaj za koji imate kupljenu kartu, odmah po ulasku, ponovo dobijate i-mejl sa instrukcijama kako da se prijavite za refundaciju novca uz napomenu da formular morate da popunite u naredna 24 sata i dan kasnije novac bude uplaćen na vaš račun. Ako se ne prijavite u navedenom roku izgubićete pravo na obeštećenje.

Ipak treba imati u vidu da povratna karta košta od oko 25 do 50 i više evra ako se kupuje na dan putovanja, ali i da se razdaljina od oko 100 kilometara između Firence i Bolonje tim vozom prelazi za oko 30 minuta. Železnički prevoznici unapred obaveštavaju putnike o njihovim pravima zbog čega većina u slučaju kašnjenja zatraži povraćaj novca.

U Srbiji pak povratna karta od Beograda do Valjeva iznosi 800 dinara za drugi i oko 1.126 dinara za prvi razred. Ako se uključe popusti za penzionere i studente to izađe mnogo jeftinije, pogotovo što uz te karte dobijaju popuste i u hotelima i ugostiteljskim objektima od oko 20 odsto. Putovanje modernizovanom prugom na ovoj razdaljini od oko 93 kilometra traje oko sat i po. Nažalost mali broj putnika se odlučuje da ostvari svoja prava u slučaju kašnjenja. To će se verovatno promeniti kada počne da saobraća voz Beograd – Novi Sad brzom prugom, za koju je već najavljeno da će cena karte u jednom smeru biti 1.000 dinara.

Prema podacima „Srbija voza” u 2019. godini podneto je ukupno 53 zahteva za povraćaj novca po voznim kartama, prouzrokovano kašnjenjem ili izostajanjem vozova. Putnicima je isplaćeno 65.955 dinara. Još manji broj zahteva podnet je prošle godine s obzirom na smanjeni obim prevoza putnika izazvanog posledicom pandemije virusa korona. Tako da je 2020. podneto ukupno 16 zahteva i isplaćeno 10.969 dinara.

– Svi zahtevi putnika za povraćaj novca po voznim kartama za 2019. i 2020. godinu su prihvaćeni i realizovani – naglašavaju u ovom železničkom preduzeću.

Prema trenutno važećem zakonu predviđene su sledeće situacije u kojima putnik, uz ispunjenje potrebnih uslova, može podneti zahtev za obeštećenje: ako zbog zakašnjenja voza izgubi vezu za nastavak putovanja ili je zbog nedolaska voza ili smetnje u saobraćaju sprečen da produži putovanje, ako odustane od putovanja, usled štete nastale zbog smrti, telesne povrede ili narušenog zdravlja putnika prouzrokovanih nesrećom u toku prevoza, za štetu nastalu zbog otkazivanja voza ili prekida putovanja uzrokovanog odgovornošću prevoznika – do iznosa plaćenih prevoznih troškova.

Za potpuno ili delimično neiskorišćenu voznu kartu, za korišćenje voza nižeg tarifskog ranga sa voznom kartom za voz višeg tarifskog ranga, zbog neiskorišćene rezervacije, kao i kod zakašnjenja međunarodnog putničkog voza više od jednog časa odnosno više od dva časa, sleduje obeštećenje od 20 do 30 odsto plaćene vozne karte.

Komеntari22
ecc3e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mustafa Aga
Kada sam bio dete mi nismo imali auto... Obichno smo putovali vozem...Josh uvek su u meni sechanja kada na zeleznichkoj stanici chujete preko glasnih zvuchnika da vash voz kasni vishe sati...Sedish po klupama pa malo proshetash i tako...Sav srechan kada voz stigne...
Branislav
Za dva sata kašnjenja treba da izvrše kolektivni harakiri Beogradski menadžeri i nek zadrže 50%
За да, хтела
Из текста се, између редова, може закључити да ће нове, брзе пруге чија је изградња у току, подићи цену возне карте барем за 100%. Ако би просечан корисник путничке железнице у Србији, с правом, негодовао због тога, поставља се логично питање за кога се граде те нове брзе пруге? За грађане који имају брзе путничке аутомобиле, али ће, како је неко "предвидео", да се ипак возе возом, јер ће тако брже да путују? Дакле, принцип је да се пусти да скроз пропадне, па се онда гради ново, што скупље.
Srba
Za da, [email protected] je da smo ostavili Tursku kaldrmu I Rimske puteve malo da ih popravimo I to bi bilo super.
Johan
Pa da, sad vam ne valjaju brze pruge jer "gradjani imaju brze putnicke automobile" a onomad vam nije valjalo ni kad su gradili autoputeve. A gde bi koristili te brze automobile da nema dobrih puteva? Da slusamo vas, ne bismo imali ni puteve, ni pruge. Ali vi valjda i navijate da bude lose, verujuci da ce tada vama da bude dobro.
dusan
...kod nas vozovi u startu kasne dva sata ....to znaci, da bih mogao odmah da trazim novac od konduktera, koji mi je i prodao kartu?!
milan lala
Kanjenje od 2h je previse . Kasnjenje od 1h treba da putniku nadoknadi 50 % od cene karte . A na kasnjenje od 2h treba putniku vratiti 100% od cene karte . Ne putujemo zapreznim volovskim kolima .

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.