subota, 12.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Lorens od Arabije u Moskvi

​Prihvatio sam poziv mog nekadašnjeg profesora Antona Gumenskog da učestvujem na jednom onlajn seminaru gde je moj zadatak bio da pratim rad i aktivnosti studenata, i da po potrebi podstaknem diskusiju ili postavim pitanje kako bi predavanje bilo što bliže živoj nastavi. Studenti su bili mentalno odsutni i samo „virtuelno” prisutni
Онлајн настава била је изнуђено решење за студенте широм света (Фото: EPA-EFE/MICHAEL DODGE)

Situacija sa pandemijom je dovela obrazovni sistem u težak položaj. Tradicionalni način predavanja je zamenjen onlajn nastavom, a to je situacija sa kojom prosvetni radnici nemaju iskustva i prinuđeni su da se prilagođavaju u hodu, kako ko zna i ume.

Ovaj tekst se bazira na iskustvu koje sam nedavno imao sarađujući sa univerzitetom MGIMO iz Moskve gde je onlajn nastava, preko zum aplikacije, prvi put organizovana 2020.  Prihvatio sam poziv mog nekadašnjeg profesora Antona Gumenskog da učestvujem na jednom onlajn seminaru gde je moj zadatak bio da pratim rad i aktivnosti studenata, i da po potrebi podstaknem diskusiju ili postavim pitanje kako bi predavanje bilo što bliže živoj nastavi.

Anton Gumenski je osoben kao i njegova predavanja. Kada je meni predavao moralo je da se pročita po jedna glava od zadate knjige o kojoj bi se diskutovalo na sledećem času. Takođe je morao da se pogleda film koji je u vezi sa knjigom o kojoj bi se raspravljalo. Na primer Knjiga Edvarda Saida i film „Lorens od Arabije”. Da bi dobio ocenu student je bio u obavezi da objavi članak na „Vikipediji”. Angažovanost studenata na njegovim predavanjima je bila dobra, što je u onlajn nastavi izostalo.

Na samom početku bilo je jasno da su studenti nezainteresovani za tok predavanja, da su pasivni i da u pravilu izbegavaju diskusiju. Studenti su bili mentalno odsutni i samo „virtuelno” prisutni. Seminar je predviđao pisanje seminarskih radova i čitanje pripremnih materijala kao osnove za praćenje predavanja i diskusiju. Najčešći problem sa kojim se profesor susretao bilo je nepoštovanje rokova za predaju radova ili čak njihov izostanak. Rečju,  sve obaveze su bile zanemarivane pod izgovorom loših internet veza.

Posledično, veliki problem je bio u vezi sa ocenjivanjem studenata u uslovima onlajn nastave. Posle loših iskustava, studenti i nastavnici razumeli su prednosti „živog” predavanja i MGIMO se vratio na klasičnu nastavu.

Ako su iskustva sa onlajn nastavom ovako loša na manje zahtevnim društvenim predmetima, šta se onda događa tamo gde je neophodan laboratorijski, eksperimentalni  rad ili na studijama medicine, stomatologije, veterine, na primer? Ako su sa studentima ovako loša iskustva, kako može izgledati onlajn nastava sa decom u osnovnoj školi ili  u gimnaziji? Kako nastavu mogu pratiti oni koji nemaju računare ili dobre internet veze?

Teško je pouzdano proceniti kakve i kolike štete je pandemija nanela obrazovnom sistemu budući da će se štete videti sa zakašnjenjem. Nejasno je i koliko dugo ova vanredna situacija može trajati i da li će se situacija slična današnjoj ponoviti i na jesen.

Suočene sa krizom bez presedana, vlasti su morale da improvizuju i da spasavaju što se spasti može. Vlasti će imati samo leto da se pripreme za mogući novi talas virusa. Da li je to vreme dovoljno da obrazovne institucije obrade i sistematizuju dosadašnja iskustva sa onlajn nastavom? Da li je napravljeno uputstvo za onlajn ocenjivanje sa ciljem da ono bude što više kao ocenjivanje u klasičnoj nastavi? Ako ništa od ovoga nije urađeno, ko ovim pitanjima treba da se bavi?

Od najvažnije dileme se ne može pobeći – vredi li žrtvovati obrazovanje nekoliko generacija đaka i studenata kako bi se ove niskorizične grupe zaštitile prekidom žive nastave? Bilo bi opasno uljuljkivati se iluzijama da je onlajn nastava magično rešenje i da može zameniti interakciju đaka, studenata i njihovih profesora. Onlajn nastava je poslednje, očajničko rešenje u krajnjoj nuždi, a ne alternativni oblik nastave, koliko god to moderno zvučalo.

Magistar međunarodnih odnosa

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komеntari3
fb99d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Јасмина
Какав црни нови талас епидемије? Нису ли у току хистерична рекламирања свих врста вакцине - и није ли масовна имунизација магично решење за све ? Овој бесмисленој хистерији се мора стати на пут и НАСТАВА СЕ МОРА НОРМАЛИЗОВАТИ, то је апсолутни приоритет !
Милош Цветковић
Онлајн наставом се не може заменити људска реч и међусобна комуникација професора и ђака, никада.
Никола
Аутор је потпуно у праву. Учење онлајн је тешка нужда, а о квалитету школовања се може дискутовати. Мада, у БиХ има сила неких високообразованих кадрова (доктора и магистара) који су добили своја звања захвањујући онлајн настави и прије КОВИДа 19.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja