Subota, 24.07.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Zašto prodavci obuće odbijaju reklamacije

Kupci se žalili na svaki drugi par obuće kupljene u Srbiji, a trgovci ih odbijaju jer „obuća ima mehanička oštećenja ili je neadekvatno nošena ili održavana”

Šta se to dešava sa prodavnicama obuće u Srbiji, kada je samo na adresu naše redakcije prošle nedelje stiglo desetak pisama u kojima se građani žale jer ne mogu da ostvare pravo na reklamaciju. Primedbe se odnose na nekoliko vodećih prodavaca sportske opreme, a primetno je da se trgovci uglavnom oglušuju na reklamacije i uz prilično slična obrazloženja ih odbijaju. Jedan naš čitalac kaže da je u oktobru prošle godine kupio patike za šetnju i da je morao da ih vrati trgovcu iako su nošene manje od tri meseca.

– Na posao putujem automobilom, radim u poslovnoj zgradi, dakle nije moguće da se leva patika odlepila, a desna pocepala nakon nešto više od šest meseci od datuma kupovine. Inače sam zbog operacije kičme, od 22. oktobra do 25. januara praktično boravio u kući i ležao, pa ih uopšte nisam nosio. Imam medicinsku dokumentaciju koja to potvrđuje. Uložio sam reklamaciju, ali je odbijena uz obrazloženje da patike nisam nosio i održavao kako je proizvođač propisao deklaracijom – objašnjava naš čitalac. Na ovaj odgovor trgovca on je uložio prigovor koji je primljen 7. maja, ali odgovor nije dobio.

On kaže da mu je jasno da bi njegov sledeći korak trebalo da bude da tuži prodavca ili plati veštačenje patika, što ne namerava da uradi, ali postavlja pitanje kako kupci obuće u Srbiji mogu da se zaštite od ove samovolje trgovaca. Nije nepoznato da je poslednjih godina obuća u vrhu liste prigovora kupaca. Prema izveštaju Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača (NOPS), u 2020. godini registrovano je oko 6.000 prijava potrošača. Od toga je samo 2,7 odsto ostvarilo pravo u razumnom roku, a to znači da je potrošač sigurno rešio svoj prigovor. I u prošloj godini su se građani najviše žalili na nekvalitetnu obuću, prvenstveno patike koje su i na prvom mestu liste potrošačkih prigovora. Slede reklamacije na kvalitet televizora, telefona, mašina za veš, odeće, nameštaja...

Potrošačka udruženja već dugo upozoravaju da bi trgovinu sportskom opremom trebalo bolje urediti. Prema podacima NOPS-a, kupci u Srbiji podnose reklamaciju za svaki drugi par obuće kupljen na našem tržištu. Trgovci ih najčešće odbijaju uz obrazloženje da „obuća ima mehaničko oštećenja ili da je neadekvatno korišćena ili održavana”.

Potrošači u dokazivanju da se nesaobraznost nije dogodila njihovom krivicom ulaze u začarani krug s trgovcima i najčešće izgube spor. Jedan od predloga bio je uvođenje strože kontrole i usvajanje standarda kvaliteta za obuću koji bi bili obavezujući za sve trgovce. Problemi najčešće nastaju kada potrošač reklamira obuću u prvih šest meseci od kupovine, a trgovac odbije prigovor. On takvu odluku mora da obrazloži, i to najčešće dokumentom iz laboratorija koje izdaju ovakva stručna mišljenja.

Taj dokument nije obavezujući za trgovca. Građani imaju još veći problem kada obuću vraćaju posle šest meseci od kupovine, što je slučaj sa našim čitaocem sa početka priče. Prodavac tada nema obavezu da obrazlaže svoju odluku i dovoljno je da napiše da se reklamacija odbija. Teret dokazivanja odmah prelazi na kupca i on opet mora da prođe sve procedure, što ga često demotiviše pa odustaje.

Nekada je to rešavala tržišna inspekcija što više nije slučaj jer je izgubila tu nadležnost. 

Komentari11
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Siniša Šijan
Potrošači u ovom slučaju treba da angažuju advokata koji će angažovati sudskog veštaka iz oblasti tehnologije da izradi nalaz i mišljenje. Nalaz i mišljenje veštaka priloži se uz tužbu. U 99% slučajeva trgovac odmah priznaje tužbeni zahtev, a potrošač ima pravo na naknadu troškova postupka (naknade za rad advokata i sudskog veštaka). U potrošačkim sporovima ne plaća se taksa.
Tristana Jokuc
Predlazem da cipele i patike popravljate. Iako su krs,mnogo ih placate. Pa budite i ekonomicni. Nas obucar je sjajan, usluge du mu i vise nego povoljne a nalazi se na Cvetnom trgu preko puta Maksija. Svu obucu mi je cupao iz mrtvih. I nemojte razmazeno da se ponasate. Kako Vam krojacica stedi odecu tako ce obucar srediti obucu. Da Vam duze traje.
dragan stankovic
Nisu patike vojnicke cokule pa da ih nosis par godina. Tri meseca svakodnevne nosnje je dosta dugo za jedne patike, zato ja kupujem one najjeftinije svakog meseca po jedne i uvek imam nove patike.
dusan1
U Italiji kao članici EU i najvećem Evropskom proizvođaču obuće ima stotine zakona koji uređuju tu materiju . Iako svaki Italijan godišnje kupi bar 2-3 para cipela a Italijanka i duplo od toga nisam čuo (za 30 godina koliko ovde živim) da je ikad ikome prihvaćena reklamacija na obuću ! Pogotovu ne na patike i 'kinesku' robu sa pijace koja se u Srbiji prodaje po buticima kao 'original'. Poznavanje robe se uči u školi a poželjno bi bilo da svaki čovek zna šta mu treba i za šta !
Beogradjanin - Istrijan-Schwabenländle
Свака роба са " фелером ", може и по талијанским законима ( ЕU ) да се врати продавцу, наравно ако су ципеле на пр. пар дана ношене у кући. Још ако су то ципеле Moreschi, Principe, Dario Dodoni, Galizio Torresi, Maestro Eugenio, да наведем само њих са враћањем сигурно нема проблема. Сећам се добро када су Талијани долазили викендом код нас у Истру на рибу, у успут куповали патике Борова, знам било је то некада, " tempi passati ".
Pera Kojot
Zato što kupite patike recimo za tenis ili za sportove na parketu a nosite ih na asfaltu koji ih za čas "pojede" a delovi od veštačke kože se izgule i iskrive od kiše i vlage. A kad se žalite, prodavac vam kaže da je to zato jer se tenis ne igra na vlažnim terenima i po kiši, a patike za halu se nose samo u zatvorenom i na parketu. I tu vam propada svaka mogućnost žalbe. Jer što niste gledali koja su patike za koji sport kad ste ih kupovali. A na svima, i onima za otvoreno, piše da nisu za kišu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.