Subota, 21.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kamioni stoje na granicama, privreda gubi, radnici se osipaju

Na graničnom prelazu za sada imamo jednu kolonu kamiona i jednu vagu. Kada bi se obezbedile po dve vage, čekanje na prelazima Kelebija sa Mađarskom bilo bi upola manje
(А.Васиљевић)

Na graničnom prelazu Kelebija sa Mađarskom – totalni kolaps. Kolona kamiona teretnjaka ovih dana kilometrima je dugačka, vozači se hvataju za glavu od muke, jer više ni sami ne znaju kada će saobraćaj na granici da se normalizuje i da li će i na koji način njihove nedaće moći trajno da se reše. U Udruženju za međunarodni transport priznaju da je čekanje na graničnim prelazima, ovog puta na Kelebiji, hronični problem, a posebno izražen otkako je Hrvatska 20. maja donela odluku o prekategorizaciji puteva.

Neđo Mandić, predsednik udruženja, naglašava da su slike sa kolonama kamiona na teretnim terminalima u Srbiji uobičajene, iako je taj problem u suštini lako rešiv.

– U poslednjih desetak godina imamo kolone nekad pet, nekad 10 kilometara, pa i više, a čekanje na prelazima često bude duže i od 24 sata. Sada se sve to još više pogoršalo, jer je nedavno na snagu stupio hrvatski pravilnik koji je ograničio kretanje nekim njihovim putevima. Time je iz igre izbačen granični prelaz Bačka Palanka – Ilok. Teretnjaci koji su do sada išli tuda, njih od 300 do 400 dnevno, sada se preusmeravaju na druge prelaze, Batrovce, Horgoš, pa i na Kelebiju gde je ovih dana veći zastoj. To onda zaista komplikuje stvari – objašnjava Mandić.

Priznaje da ukoliko se ovakav trend nastavi, prevoznici će potpuno nestati, jer nema nijednog vozača koji želi da čeka na prelazima. To mu nije moguće platiti. On je tu da bi vozio robu, ne da bi čekao. Zato će, naglašava on, mnogi otići iz zemlje, trbuhom za kruhom, ali posledice zbog svega toga neće osećati samo vozači i prevoznici generalno, već i domaća privreda.

– Investitori će nas takođe napustiti, ukoliko se nešto ne preduzme. Jer, uzalud su pokretali proizvodnju ako roba iz Srbije ne može da stigne na vreme do EU – navodi Mandić, i podseća da na ovaj način indirektno posledice trpe i Severna Makedonija, Bugarska, Turska, delimično i Grčka.

Rešenje problema je, dodaje, lako i rešivo. Udruženje koje on predvodi već je organizovalo razgovore sa ovdašnjim i inostranim ministarstvima na tu temu, ali volje za rešenje očito nema.

– Na graničnom prelazu za sada imamo jednu kolonu kamiona i jednu vagu. Kada bi se obezbedile po dve vage, čekanje na prelazima bilo bi upola manje. Rešenje je i u organizovanju smenskog rada, povećanju plata carinika, a sva ta novčana ulaganja su ipak manja u odnosu na gubitke privrede koji nastaju zbog ovakvih zastoja. Jer, sa 7.000 pređenih kilometara mesečno, umesto sa 15.000 koliki je prosek evropskih prevoznika, nemoguće je ostvariti valjane prihode – uveren je predsednik udruženja.

On otkriva i da su se sa kolegama iz Hrvatske u načelu već dogovorili oko rešenje ovog problema, ali od tada ništa konkretno nije preduzeto. Ista situacija je i sa Mađarskom. Ipak, njihovi granični organi su poseban problem, dodaje Mandić, jer već nekoliko godina namerno rade usporeno.

– To je kao neki tihi bojkot, ekonomski rat protiv Srbije, zbog čega to treba da se rešava na najvišem nivou. Tu mora da se uključi EU, naš premijer i predsednik – smatra Neđo Mandić.

Srbija inače ima dovoljno kamiona da opsluži domaću privredu, a ima i najkvalitetniji vozni park. Registrovano je oko 16.000 kamiona u međunarodnom transportu, od kojih je više od 7.000 najmodernije evro-6 kategorije.

– Jedna od prepreka je i to što mnoge do tih kamiona nema ko da vozi. Vozač neće da čeka na granicama, ali ni na unutrašnjim terminalima, iako je dobro plaćen za taj rad. Primanja naših vozača u međunarodnom saobraćaju su od 1.000 do 1.500 evra u proseku, a nekad i do 2.000. Ali, za taj isti rad u inostranstvu oni mogu da dobiju i 3.000 evra – otkriva Mandić, i dodaje da srpski prevoznici mogu da plate vozače isto koliko i stranci, pod uslovom da voze kamion, a ne da čekaju na graničnim prelazima.

– Samo zato što se točak ne okreće, a kilometri ne prelaze, domaći vozači ne mogu da budu plaćeni kao njihove inostrane kolege. Jer, firme koje se bave transportom naplaćuju samo prevezenu robu. Zato i ne čudi zašto se osipa radna snaga i što je privreda u ozbiljnom problemu, posebno njen važan deo, a to je transport – zaključuje Neđo Mandić.

Komentari14
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vozak kamiona
Horgos se prelazi u regulatno radnom vremenu 4 dana ili 30 sati neregularno bez spavanja. Vozio sam kamion u Srbiji i radio na procenat. U prevodu sedis dzabe pola meseca na Horgosu I nepredjes dok ne podmitis I nase i madjarske carinike.Gospodin Mandic sa pricom od 15000 km mesecno u eu u kojoj radim zadnje 4 godine prica gluposti. Za 200 placenih!!!radnih sati se predje maksimalno 10 000km.ako se ne manipuliše radnim vremenom.
milos
Potpuno je u pravu, povećanje kapaciteta će ovaj problem rešiti za jedan dan. Pogledajte samo Nadlac II između HU i RO, sa 4 trake u svakom pravcu rešen je problem, protočnost graničnog prelaza je 4000 kamiona dnevno. Ovde je zakazala i naša strana, zašto mi ne povećamo kapacitet na našoj strani i time makar ublažimo čekanja na ulazu u zemlju. Samo se pitam kako će ovo sve izgledati kada prorade Ling-Long. Toyo, Nidec, Continetal, Berry, Mint i druge fabrike i dobijemo još 1000 utovara dnevno.
Божа
Да је ЕУ фикција доказују и тарифе за слање пакета по ЕУ, док се пакети у САД-у обрачунавају по јединственим тарифама у ЕУ су много скупље и овисе о удаљености. Пакет од Аљаске до Флориде кошта исто као од Лос Анђелеса до Сан Диега. У ЕУ је много скупље слати исти пакет од Португала до Пољске, јефтиније слати га по истој држави.
Божа
Жељезница је такођер међународно транспортно средство.
Божа
Дали би било исплативије појачати карго флоту за ваздушни превоз и прелетати те земаљске вештачки направљене проблеме.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.