Subota, 18.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Jagma za katalizatorima

EPA-EFE/TIMM SCHAMBERGER

Kako se približava leto i s njim strogi kriterijumi na tehničkim pregledima, raste i vozačka nervoza – da li će produžiti registraciju. Uslov od 5.jula biće emisija izduvnih gasova. Na pitanje otkud u Srbiji veliki broj „štetnih” vozila, odgovor je jednostavan – uklonjeni su im katalizatori koji su glavni prečistači izduvnih gasova, ili su vremenom postali neispravni.

Da podsetimo, na prostoru EU motori norme evro 1 uvedeni su 1993. godine, zatim je tri godine kasnije evro 2 postao obaveza, a evro 3 je stupio na snagu 2000. godine. Od 2006. se primenjuje evro 4, od 2009. i evro 5 standard. U 2014. su proizvođači već prešli na evro 6 emisionu klasu, a evo stiže evro 7. Svi ovi standardi su podrazumevali ugrađene prečistače. A naš narod kô narod, skidao ih je s vozila, neki zbog toga da bi motori „prodisali” jer ih izduv kroz filtere „guši” a neki i da bi zaradili.

Paladijum kao deo katalizatora je skup i tražen metal. Unca paladijuma trenutno iznosi oko 1.400 dolara, skuplja od unce zlata. Kakve to veze ima sa skidanjem, pa i krađama katalizatora? Paladijum je jedan od plemenitih metala koji je trenutno najtraženiji u auto-industriji, budući da ga primenjuju u katalizatorima koji regulišu nivo izduvnih gasova automobila. Mnogi preprodavci i nesavesni ljudi su izbacili tone kancerogenih čestica u vazduh koji dišemo, jer su skidali katalizatore i prodavali ih za nekoliko desetina evra. I sad ništa drugo nego vraćaj te uređaje na vozila. Čitava „operacija” nije jeftina, a nije ni sigurna u smislu da će vozilu vratiti fabrički propisanu čistoću.

Originalni katalizatori s montažom koštaju i do 500 evra, što zavisi od modela vozila. Univerzalni su jeftiniji, koštaju od 10.000 do 15.000 dinara. Nisu toliko dugovečni, ali ako se pravilno održavaju, mogu da traju od 50.000 do 100.000 kilometara, ali ostaje pitanje da li mogu emisiju gasova iz motora da svedu u dozvoljeni opseg. Jagma je sada i za polovnim katalizatorima koji se u oglasima nude za 50 do 100 evra. „Sigurni” su kao i sva polovna roba, a kako se datum približava cena će im rasti.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Miloje Siljkovic
ja sam odvezao auto kod auto mehanicara on prikljucio racunar i kaze mora da produva katlizator.Ja dodjem po auto on skinuo katalizator jer je kaze pukao kad ga produvao .Pozovem inspekciju oni dodju i mehanicar kaze da je katalizator vracen a inspekcija kaze mi nista tu ne mozemo idite na sud .I tako sad moram da kupim katalizator a prevarant trlja ruke ...
aleksandar milosevic
Meni je na novom Opel Astra 17cdti ukraden katalizator, na parkingu ispred zgrade.Jedina uteha je bila informacija da su na jos dva vozila, iste noci a na susednom parkingu, takodje ukradeni katalizatori.Nisam prijavio miliciji vec sam otisao pravo kod auto limara da mi umesto katalizatora ugradi cev.Sada, izgleda nemam druge opcije nego da opet lopovima spremim drugi novi katalizator.
Cristal Maiden
Ниси отишао у милицију а ишао си код ауто лимара да ти монтира ауспух ? Доста тога ту не штима , почевши од тога да милиција не постоји 30ак година
Bolja Srbija
Mislim da je u duhu našeg, Srpskog, naroda da pokuša da prevari i da uradi sve da bude protiv zakona. Tako i za ovo skidanje katalizatora. Nekim uvoznicima automobila nije dovoljno što uvezu udaren auto, našminkaju ga i vrate kilometražu, i na njemu zarade preko 1.000 eura. Nije im to dovoljno, nego još skinu i katalizator za dodatnu zaradu od 50 eura. Prestanimo tako da se ponašamo, ljudi! Ukopavamo sami sebe!
Bojsa
Neverovatno, ali tacno! Nesto sto je obavezna praksa u Evropi, odakle svi uvozni automobili dolaze vec 20 godina, sada je panika u Srbiji. Polovni katalizator je macka u dzaku, tako da ga ne bi nikome preporucio. Takodje, vek katalizatora zavisi direktno od cistoce goriva koje se koristi, kao i od smese goriva koja ulazi u motor. Ovo drugo direktno kaze da se motor mora odrzavati i stelovati, jer ce onda i sam motor, a i katalizator trajati mnogo duze, tj. onoliko koliko je propisano, 10-ak god.
Хронос
Слажем се са вама! Нови мотори имају осим катализатора и филтер за чађ и то квари мотор. Гориво које сте већ поменули има законски одређени проценат етанол алкохола који ствара слуз по гуменим цревима и мотору. Кад се све скупи све је направљено да мотор/ауто не траје дуго. Добро је направљено за животнуи средину, за произвођаче делова, за механичаре али не за џеп обичног човека.
Niko bitan
Već 30 godina na motorima ni ler gas ne može da se podesi, a kamo li bilo šta drugo da se "šteluje" jer sve radi kompjuter po svom fabričkom programu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.