Nedelja, 19.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Aerodrom u srcu Šumadije

U „Majnd parku” gradiće se avionska pista dugačka 1.400 metara, a ovaj industrijski kompleks nadomak Kragujevca biće spojen prugom dužine 15 kilometara sa železničkim čvorištem u Lapovu

KRAGUJEVAC – Ravno pola veka priča se o aerodromu kod Kragujevca koji bi centralnom gradu Šumadije omogućio snažniji privredni razvoj. Početkom sedamdesetih, u trenutku kada je „Zastava” bila na vrhuncu, u fokusu pažnje bila je lokacija Ravni Gaj, odnosno ravnica na sredokraći puta od Knića ka Gruži. Projekat Aleksandra Nenkovića, tada mladog arhitekte koji je nedavno otišao u penziju s mesta glavnog gradskog urbaniste, nije realizovan.

Nije bilo dovoljno novca, a počelo je i da se govori o formiranju gružanske akumulacije kojom bi se rešio problem snabdevanja Kragujevca vodom za piće. Pored tako važne akumulacije, koja je zaživela početkom osamdesetih, nije bilo moguće graditi aerodrom, pa je Nenkovićeva ideja ostala samo na papiru.

Ipak, pedeset godina kasnije, Kragujevac će postati grad s aerodromom. Taj projekat pokrenuo je Bratislav Milanović, tvorac velikog industrijskog „Majnd parka” nadomak grada. Ideju ovog uspešnog privrednika podržala je država, koja je izdvojila više miliona evra za infrastrukturno opremanje kompleksa od oko 160 hektara koji je sada lokomotiva privrednog razvoja Kragujevca. U okviru tog kompleksa posluje i nemački „Simens”, s kojim je Milanović još pre par decenija uspostavio čvrste veze.

„Simens” je u Kragujevac stigao 2018, kada je potpisan ugovor o strateškoj saradnji s grupacijom „Milanović”. Već krajem te godine u „Majnd parku” počinju da niču prve fabrike, a tramvaji nemačkog giganta, proizvedeni u kooperaciji s Milanovićevom kompanijom, odnedavno se nalaze i na ulicama stranih gradova. Bremen je prvi nemački grad u kome putnike prevoze tramvaji marke „avenio” proizvedeni u srcu Šumadije.

Nemački gigant prvo je preuzeo jednu Milanovićevu fabriku, a potom je u „Majnd parku” sagradio i drugi pogon. Osim „Simensa”, u „Majnd parku” danas radi sedam Milanovićevih preduzeća, ali i austrijski „Autolift”, koji proizvodi dizalice za izradu gabaritnih delova koji se ugrađuju u šinska vozila. Srpski „Stef trans” bavi se špedicijom i transportom, a u „Majnd parku” trenutno je uposleno 1.000 ljudi koji rade u proizvodnim pogonima ukupne površine 55. 000 kvadratnih metara.

S jasnim planom razvoja, Milanović je još na polaganju kamena temeljca saopštio kako će „Majnd parku” biti potreban i aerodrom koji će pospešiti poslovne aktivnosti u ovom kompleksu. Projekat je sada uobličen, pa je jasno da će na lokaciji Sobovica – Lužnice, na dvanaestom kilometru od Kragujevca ka Topoli, biti sagrađena vazduhoplovna luka.

Prema podacima koje smo dobili od šefa marketinške službe „Majnd parka” Nenada Đorđevića, pista aerodroma biće dugačka 1.400 metara i nju će, prema kategorizaciji, moći da koriste manji avioni. Izgradnja aerodroma treba da bude završena do kraja 2025. godine.

Osim aerodroma, „Majnd park” u zacrtanom roku treba da dobije i prugu koja će ovaj industrijski kompleks povezati sa železničkim čvorištem u Lapovu. Pruga će biti dugačka oko 15 kilometara, a imaće i svoj fabrički deo koji će omogućiti direktan transport „Simensovih” tramvaja u Evropu. Ukrštanje koloseka biće u selu Cvetojevac.

Iako je reč o velikim investicijama, one nisu jedine, budući da bi krajem ove godine u „Majnd parku” trebalo da počne i izgradnja sofisticiranog logističkog centra koji će zauzeti pozamašnu površinu od 20 hektara. S objektima od oko 60.000 kvadratnih metara radnog prostora, ovaj logistički centar biće najveći u centralnoj Srbiji, navedeno je u dopisu koji je marketinška služba „Majnd parka” uputila „Politici”.

Za saradnju s Milanovićevom grupacijom zainteresovane su mnoge domaće i strane firme, pa se u narednom periodu očekuje izgradnja više od 200.000 kvadratnih metara poslovnog prostora. Usled očekivanog priliva nekoliko hiljada radnika, u okviru „Majnd parka” biće izgrađeni poliklinika i obdanište, kao i niz drugih pratećih objekata koji će ovom industrijskom kompleksu podariti izgled malog grada.

Osim preduzeća koja su u direktnoj vezi s proizvodnjom šinskih vozila, u „Majnd parku” posluju i Milanovićeve firme koje se bave tretmanom voda, hemijskim analizama materijala, ali i proizvodnjom i preradom voća i povrća. U kompleksu postoji i centar za obuku kadrova, a od izuzetnog značaja je saradnja s kragujevačkim Fakultetom inženjerskih nauka, koji školuje prvorazredne stručnjake iz oblasti mašinstva i softverskog inženjeringa.

Komentari22
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dunja Markovic
Нема сумње да новца има у државним фондовима, али ако се гради аеродром онда мора да буде што већи и дужи. Да би могао да прими и веће транспортне авионе, у случају незгода или рата. То треба градити y сарадњи са Ратним ваздухопловством. Што више аеродрома имамо, то боље. Треба правити разлику између ''аеродрома'' и ''полетних стаза'' јер то није исто. Друго, сувише се улаже у професионални спорт, у ватерполо. Милионе евра из ватерпола треба пребацити у изградњу дечјих вртића и школи.
Marija
Jedino se u Vojvodini nista ne planira iako ima kod Subotice ili Sombora velike mogucnosti i potrebe. Ali to nikoga iz vlasti ne interesuje to je obican SEVER SRBIJE;
Јата
Da li ti podrazumevas da je samo sever Vojvodine, cela Vojvodina?
Juri
Jedan zanatlija, koji je neko vreme radio u nemackoj, vrhunski srpski privrednik! Lako je kada ti drzava gura novac da igras tu ulogu, Taj Maind park raspasce se sa ovom vlascu. Zato Kartalovicu , malo realnosti, istine, kriticke misli, razumes! Nema tu mesta za politicku ostrascenost i iz te vizure posmatranja stvari. Prelivanje drzavnog novca u privatne dzepove, nije uspeh.
Rakić Aleksandar
Arhitekta Nenković je kao mlad napravio projekat aerodroma za hidroavione u Šumaricama na jezeru. Ideja o aerodromu u Ravnom Gaju je mnogo starija, i stvorena je pre Drugog svetskog rata...
Milos
Zasto gradjani drzave finansiraju 15 km pruge koja nema nijednu drugu funkciju osim da poveze par fabricica - koje su uzgred izgradjene na potpuno neadekvatnom mestu - hir jednog coveka ? I to u drzavi gde se skupljaju pare za lecenje dece. A sad jos i aerodromcic jer menadžment mrzi da putuje sat ipo do beograda na aerodrom. Pa dokle vise ??
Ranko Petrović
Miloš...neću vam odgovoriti zašto država ulaže,to se uči u školi.Odgovorite vi meni kako se i iz kojih fondova leče deca u Srbiji i ako znate kako se leče u svetu?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.