Sreda, 04.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kako smo se ovako zapetljali

Mislim da odlazak na scenu, set ili u montažu otvara um, širi ga, baš kao pogled sa planine.
Сташа Бајац (Фото: Лична архива)

U iščekivanju smo scenskog čitanja novog dramskog teksta lucidne Staše Bajac „Ova će biti ista”, koji reditelj Ivan Vuković radi na sceni „Petar Kralj” Ateljea 212. Dramaturškinja je Jelena Mijović, kostimografkinja Dragica Laušević, scenografkinja Ema Stojković Jerinić, kompozitor Miroslav Radulović. Premijera je 30. juna u pomenutom scenskom prostoru, u okviru BELEF-a.

Drama „Ova će biti ista” duhovita je i bolna, za protagoniste ima muškarce, i svojevrsna je muška verzija njene prethodne, pobedničke drame „Ovaj će biti drugačiji” petog Hartefaktovog regionalnog konkursa za najbolji angažovani celovečernji dramski tekst 2017. godine.

– Naslov komada „Ova će biti ista” muški je pandan ženskog. U njemu su protagonistkinje maštale o „drugačijem” muškarcu, onom koji će im biti veran, posvećen, izvor stabilnosti i sigurnosti. Ti muškarci o kojima one maštaju u novom komadu su glavni junaci, a ne samo san koji izmiče. Žene o kojima oni govore, majke, ćerke, supruge, za njih su „sve iste”, iz različitih razloga. Jednom je tako lakše: da se površnim odnosima čuva od bola. Drugi u svim ženama vidi pritiske da ih izdržava i zaštiti, one su za njega iste u onome što ne zna kako da im pruži, treći jako dobro krije depresiju koja razvodnjava i obezobličuje sve što ga okružuje – kaže za „Politiku” Staša Bajac. Potom dodaje:

– „Ovaj će biti drugačiji” predstava je koja je uspela da kroz humor i skoro groteskno preterivanje raskopa važne teme i neke duboke rane, tako da mi je najvažnije bilo da u „istoj” nađem neki novi model da to ponovo postignem, a da pritom ne pravimo foto-kopiju ženske verzije.

Prethodna, pobednička drama Staše Bajac „Ovaj će biti drugačiji” takođe je premijerno izvedena u Ateljeu 212, u režiji Đurđe Tešić. Kako je došlo do novog spoja, susreta: Staša Bajac – Atelje 212? Koju zapitanost nam ovoga puta donosi, otkriva naša sagovornica:

– Spoj je došao potpuno prirodno jer se „Drugačiji” već dve godine igra u Ateljeu, na neizmernu radost svih koji su je pravili. Inspiracija za „Istu” došla je upravo od burnih reakcija muške populacije na predstavu i maltene eksplicitnih zahteva glumaca da se iste teme obrade iz muškog ugla. Mene je ta euforija ponela, za pisca nema ništa lepše nego da glumci žele da igraju u komadu koji u tom trenutku ni ne postoji. Što se tiče zapitanosti, ona je uvek ista: kako smo se ovako zapetljali i kako da se raspetljamo.

Nasilno, patrijarhalno društvo ovoga puta je posmatrano iz perspektive Igora, Miloša i Dušana, kroz njihove eksplicitne poglede na svet u kojem žive...

U vezi s tim šta je inspirisalo, podstaklo da se na ovaj način obrati čitaocima, publici, Staša Bajac naglašava:

– Spolja gledano, njih trojica su po svim ustaljenim merilima poželjni muškarci: zdravi, privlačni, duhoviti, uspešni i neodoljivi u svojoj raspojasanosti. Nisu sirovi, ali jesu grubi. Bahati, ali na onaj balkanski način koji to nekako uspe da interpretira kao samopouzdanje. Ispod ove slike seksualne, socijalne i finansijske dominacije krije se jedan haos sumnji i pritisaka o kojima se prosto ne priča. Meni je uvek bilo fascinantno kako se muškarci kad su u problemu međusobno lupaju po ramenima i govore „drži se, matori”, i to uvek u trenucima kada bi po njih možda najbolje bilo baš da se nekako „raspadnu”, pa pogledaju šta se u toj srči nalazi. Kada pričamo o feminizmu i ravnopravnosti, mahom se koncentrišemo na to šta bi emancipacija donela ženama, međutim, mislim da su očekivanja koje patrijarhat postavlja dečacima i muškarcima neizdrživi.

Otuda, primećuje dramska autorka, toliko agresije, i prema sebi i prema drugima. Njih trojica su slični u nezdravim mehanizmima koje su usvojili i ulogama koje su prihvatili, ali ipak mislim da su to neke vrlo autentične sudbine, da je svaki satkan od svojih specifičnih brazda i ispupčenja. Predivni glumci koji ih tumače, Ivan Mihailović, Dejan Dedić i Uroš Jakovljević, izneće te njihove unutrašnje geografije na površinu.

Staša Bajac diplomirala je dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Na Univerzitetu umetnosti u Berlinu diplomirala je na smeru: Narativni film i audio-vizuelne tehnologije. Koliko je dramskom umetniku delikatno u ovom novom „okviru”, odnosno normalnosti da stvara, kaže:

– Moram da priznam da sam i u staroj normalnosti dosta vremena provodila sama, jer ja to prosto volim, tako da mi taj element nije toliko teško pao. Tokom onih zatvaranja dosta sam pisala, zagrizla sam neke komadine za koje inače ne bih imala vremena. Meni je to zaustavljanje donelo dosta dobrog jer sam bila primorana da se pozabavim time ko sam kad ne radim non-stop. Mi koji se bavimo umetnošću često ne umemo da razgraničimo svoje intimno i stvaralačko biće, pa imamo krize kad ne radimo, a ipak treba biti stabilan i kad stojiš, a ne samo kad si u pokretu. Ali ipak, svako će reći da nam je sad već stvarno dosta ovog života pod kočnicom.

I dramski pisci i scenaristi, konstatuje Staša Bajac, nažalost često provedu životni vek u svojoj sobi, glavi i kompjuteru, a pozorište i film su telesne i prostorne umetnosti koje nastaju u trenutku, među ljudima. Meni je to neverovatno, ne postoji ništa bliže maestralnosti prirode, koja stvara nešto ni iz čega, samo ovo nastaje ljudskom sinergijom. Mislim da odlazak na scenu, set ili u montažu otvara um, širi ga, baš kao pogled sa planine. Soba nekad smanji misli, prostor im daje da dišu.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zika
Rasan dramaticar.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.