Ponedeljak, 27.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: Jelisaveta Seka Sablić, glumica

Pozorište će uvek živeti

Jako sam disciplinovana, odgovorna, to je meni intravenozno usađeno. Ne mogu jednostavno to da pomeram, niti mogu da izdržim tu vrstu odnosa prema profesiji
Јелисавета Сека Саблић (Фото Н. Марјановић)

Sofija Serebrjakova, Rosa, Bela Matović, Leonora Bah, Velma, Justa – samo su mali broj junakinja koje je glumica Jelisaveta Seka Sablić tumačila tokom duge, plodne karijere. Među poslednjim heroinama u tom načičkanom nizu svakako je intrigantna Serafima Margaritovna darovitog ruskog autora Nikolaja Koljade, koju igra u duodrami „Lažljivica” u režiji Stefana Sablića uz svoju koleginicu Goricu Popović.

Jelisaveta Seka Sablić proteklih dana gostovala je u pozorištu Kerempuh u Zagrebu, budući da je upravo predstava „Lažljivica” Ateljea 212 uvrštena u zvaničnu selekciju ovogodišnjeg, 45. po redu, izdanja „Dana satire Fadila Hadžića” u pozorištu Kerempuh.

– „Lažljivica” je sveža predstava, vrlo malo je igrana, s obzirom na to da je premijerno izvedena uoči pandemije. Toliko stojim iza lika Serafime Margaritovne da bih jednostavno na momente i sama mogla da nastavim, produžim replike svojim govorom koliko mi je ona bliska. Nema tu šta previše da se priča, to je podeljeno društvo, kako kod nas tako i u celom svetu. S jedne strane svedoci smo sveta novca, tajkuna, pljačkaša. Kakav je to put razmišljanja, uopšte kako je moguće verovati u moć laži, imati takve i tolike količine novca koje su planetarne, prevazilaze ljudski razum? Priznajem da sam nemoćna da analiziram te ljude. Moja generacija je odrastala na drugačijim principima. Možda zato što sam potekla iz tog miljea, tako gledam na taj trend. Mi smo usmeravani na prave vrednosti: obrazovanje, lepotu, misao, empatiju – priča Jelisaveta Seka Sablić. Potom dodaje:

– Serafima je osvešćena, starija osoba koja ide redom od jadnika do jadnika, koji su zapravo žrtve tih tajkuna i kriminalaca, ali koji njima istovremeno služe, koji su svesno i nesvesno pristali na ropstvo. Moja junakinja optužuje Margaritu, zaposlenu u muzeju, da radi za tajkuna tako što prihvata laž ustanove u kojoj radi. Dakle, kroz duhovite replike pokušavam i nju da osvestim.

Sa novinarkom „Politike” (Foto J. Tvrtković)

Vaše vaspitavanje od najranijeg detinjstva, kako umete da primetite, počivalo je na ruskoj književnoj tradiciji, odnosno na obimnim ruskim romanima. Koliko je naša stvarnost daleko od tog vremena?

Nikolaj Koljada se zapravo i oslanja na najbolju rusku tradiciju. Njegova snaga i osobenost jesu u tome što je baš u toj tradiciji podjednako talentovan skoro, hajde da ne kažem kao Čehov ili Gogolj, ali je na tom putu. U njegovom delu se osećaju stare vrednosti na kojima je odgajana i moja generacija. Smatram da čak bez toga, tih normi i smernica, ni ne možemo da budemo glumci u pravom smislu reči. Sada je to otišlo u drugom smeru, ne znam gde će sve ovo otići. Ne smatram da je to loše, ali ponuđen je veliki kvantitet, ne traži se od glumca skoro ništa, pa čak ni na sceni. Sve se promenilo.

Predstava „Lažljivica” je duhovita priča o samoći, o potrebi za prijateljem.

Usamljen je svako ko nema sagovornika. Ta Serafima koja za sebe smatra da nije usamljena i sama kaže: Idem od jednog do drugog, svima ću vam se osvetiti. Sve vas mrzim, gadovi, život ću vam ogaditi, zagorčati. I ona je sama na ovom svetu, ali ona to i bira. Ne treba se u ovim vremenima brinuti za usamljenost, svi smo usamljeni, a mislimo da to nismo.

Iza vas je duga, bogata karijera. Koliko je delikatno trajati u pozorištu toliko godina? Kakva je to privlačnost između vas i teatra?

Mislim da ću završiti sa pozorištem. Ipak, nikada ne kaži nikada. Često sam ljuta zbog trenutnih okolnosti. Sve se sudara, i neka etika koju nosim sa etikama koje donose ljudi mlađeg, srednjeg doba, a koja je uveliko uneta, ušla u pozorište. Sve to više ne mogu da izdržim i podnesem. I da se kasni na probe i da ne znaš tekst... To je, da ne kažem samo meni lično već i celoj mojoj generaciji, potpuno strano. Jako sam disciplinovana, odgovorna, to je meni intravenozno usađeno. Ne mogu jednostavno to da pomeram, niti mogu da izdržim tu vrstu odnosa prema profesiji. Počinjem i da mrzim ljude kao moja Serafima. Uz to, primetila sam da za onoga ko je dobar glumac i koji odgovara zadacima profesionalno imam ogromnu ljubav, bez obzira što recimo privatno nije u redu, ili suprotno. Imam, čini mi se, za nijansu povišenu strogost od cele moje generacije.

Svedoci smo i prezauzetosti glumaca zbog snimanja brojnih serija. Kako vi gledate na taj trend?

Mislim da se pojavio neki veliki novac. Kako, šta – ni sama ne znam. Kao što ne mogu da pojmim ni odakle tolike građevine. U mojoj maloj ulici trenutno su tri gradilišta. Ruše, zidaju, ne znam odakle taj novac. Pre su se cedile finansije za jedan projekat, a sada glumci snimaju iz dana u dan.

Koliko pozorište trpi zbog prezauzetosti glumaca?

Teatar mnogo trpi zbog novonastalih okolnosti, odnosno pozorište je spalo na peto mesto. To je jednostavno tako, ne možeš da ideš protiv života. Imaš angažman u seriji, dobijaš pristojan novac, a pozorište sa druge strane simbolično plaća. Takav je život, realnost treba uvek poštovati. Mislim da pozorište više nema značaj, samo mu se neki svet obraduje, ali ne kažem da se to vrlo brzo neće povratiti. Vreme se toliko brzo menja: kakve sam samo ja kroz svoj život gledala padove teatra. I u vreme sankcija, kada je potpuno zamrlo pozorište, pa do onoga da deset foto-reportera dođe na premijeru. Ono što je fakat jeste da pozorište ne može da opstane bez novca.

Kako vidite budućnost pozorišta?

Pozorište će uvek živeti i niko ga nikada neće uništiti. Ono je jednostavno utkano u ljudsko biće, kao što je bilo pre nove ere tako će biti i u sledećoj. Samo je važno da ljudi koji se bave pozorištem uhvate dobro parče vremena u kojem će se baviti teatrom. Da li će biti bolje vreme ili ne? Može to loše vreme da traje deset, dvadeset godina, ali posle toga dolazi blistavi period.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

smirant
divna glumica...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.