Ponedeljak, 26.07.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Cigla” za Marka Zakerberga

Gnev rokera Rodžera Votersa („Pink flojd”) izazvan je ponudom Zakerbergove kompanije da u promociji aplikacije „Instagram” koristi deo čuvene kompozicije „Još jedna cigla u zidu” iz rok opere „Zid”, snimljene 1979.
Роџер Вотерс: Нећу да имам ништа с једним од најмоћнијих идиота на свету (Фото: EPA/Ettore Ferrari)

Rodžer Voters (77), basista, kompozitor i jedan od osnivača čuvene rok grupe „Pink flojd”, veoma je besan. Besan je zbog cinizma Marka Zakerberga, pokretača „Fejsbuka” i mnogih sličnih društvenih internet aplikacija koje, po Votersovim rečima, unazađuju svet u globalu i, pretvarajući ga u deponiju besmislica, stvaraju od stotina miliona konzumenata amorfnu masu spremnu da bez razmišljanja i neselektivno upije svaku informaciju koja joj se ponudi na ekranu kompjutera, tableta ili mobilnog telefona.

Konkretno, gnev vremešnog rokera izazvan je ponudom Zakerbergove kompanije da u promociji aplikacije „Instagram” koristi deo čuvene Votersove kompozicije „Još jedna cigla u zidu” iz rok opere „Zid”, snimljene 1979. Iako je suma ponuđena za korišćenje autorskih prava pozamašna, sama ideja, po mišljenju kompozitora, više je nego cinična.

„Zid” je priča o dečaku Pinku, koji je rano ostao bez oca i kojeg maltretiraju svi – okolina, nastavnici u školi, majka kod kuće... Gledajući iz ugla deteta, Voters kazuje: „Otac je otplovio nekuda preko okeana, ostavljajući kao uspomenu tek sličicu u porodičnom albumu. Oče, šta drugo si mi ostavio? Sve u svemu, to je samo još jedna cigla u zidu.”

Ni u školi prema Votersovom junaku ne gaje više saosećanja: „Nije nam potrebno znanje, kontrola uma. Bez mračnog sarkazma u učionici... Učitelji, pustite decu na miru. Sve to je samo još jedna cigla u zidu...” A onda, kod kuće, finale: „Ne valja! Uradi to ponovo! Ako ne pojedeš meso, nećeš dobiti slatkiše...” I opet refren: „Sve u svemu, to je samo još jedna cigla u zidu.”

Neveselu sudbinu svog junaka Voters danas, decenijama od komponovanja „Zida”, stavlja u ravan sa frustriranošću koju nam „daruje” prikovanost za svetleće ekrane putem kojih nas svakodnevno bombarduju porukama potpuno tuđim ljudskoj prirodi i čineći nas nemoćnim da i sami, svako za sebe, uzidamo po jednu ciglu u taj zid protiv besmisla.

Kao što rekosmo, priča se vrti oko antiheroja Pinka. Pritisnut emocionalno sa svih strana, on se povlači u sebe, u sopstvene fantazije u kojima gradi zamišljeni zid prema ostatku sveta. I svaka sledeća cigla u tom zdanju samo je refleksija novog lošeg životnog iskustva.

U trenutku neodlučnosti kako da popuni preostale praznine Votersov junak se „vraća normalnosti”. Okreće se rok muzici, postaje zvezda, pronalazi i emotivnu saputnicu… Ali neobuzdani život rok muzičara, koncerti, nastupi i sve što ih prati uzimaju danak. Odnosi sa suprugom postaju sve hladniji, da bi na kraju Pink postao žrtva njene preljube. Sve pomenuto tera ga da nastavi sa podizanjem svog zamišljenog zida.

Ipak, i usamljenost donosi košmare. Pokušaji okoline da ga vrate obavezama rok zvezde svode se na upotrebu opojnih droga. Pink počinje da halucinira, zamišljajući sebe kao fašističkog diktatora, a koncerte kao skupove sa kojih šalje svoje poklonike da odstrane one koji se ne uklapaju u taj novi koncept. Ali javlja se i savest, koja mu ne dozvoljava da nastavi tim putem, naređuje mu da sruši zid i preda se stvarnosti. Na kraju, sve se vraća na početak.

Kompozicija „Još jedna cigla u zidu” na koju se „namerio” Zakerberg, ne samo da je specifičan glas protesta već je od strane mnogih okarakterisana kao istinski poziv protiv depersonalizacije pojedinca u okvirima društva. Mada napisana pre više od 40 godina, kao da je iznikla iz atmosfere u kojoj trenutno živimo, a u kojoj nam, bez naše prirodne želje ili potrebe, tehnološka pomagala zamenjuju kontakte sa ljudima, sa najbližom okolinom, članovima porodice. Zato Voters ogorčeno uzvikuje: „Namera Zakerberga je da korišćenjem moje kompozicije ’Fejsbuk’ i ’Instagram’ učini još moćnijima nego što su trenutno, kako bi mogao da nastavi sa cenzurisanjem svih nas.”

Ono na šta vlasnik pomenutih internet aplikacija svakako nije računao jeste da će njegov megalomanski zahtev baciti novo svetlo na album „Zid” i njegov doprinos istoriji rok muzike. Prodat je u 30 miliona primeraka (60 miliona ploča kao dvostruki album), od čega samo u SAD u fantastična 23 miliona. To mu je od strane Američkog udruženja diskografske industrije 1999. donelo i laskavo priznanje 23. platinastog. Interesantno je i da se po izdavanju u Americi ovaj album zadržao na prvom mestu tamošnje liste najslušanijih punih 15 nedelja, dok je u Velikoj Britaniji uspeo da se popne tek do trećeg mesta.

Uspeh „Zida” nastavljen je 2014, kada je snimljen i film sa istim nazivom. Bio je to u stvari kamerom zabeležen koncert Rodžera Votersa u čijih je 90 minuta uklopljen i dokumentarni deo ovekovečen tokom turneje po Evropi, kao i delovi intervjua. Inače, pomenuti koncert u velikoj meri je bio posvećen njegovom originalnom „živom” izvođenju iz 1979, koje je usledilo neposredno po objavljivanju albuma.

Posle svega novac koji je Zakerberg ponudio Votersu, kolika god da je ta suma, zaista se čini kao svestan pokušaj da se, na posebno suptilan način, uguši svaki slobodan glas i svaka progresivna ideja, a sve u korist bogaćenja male grupe pojedinaca koji su se u nekom trenutku dokopali tehnoloških igračaka i danas suvereno vladaju bespreglednim sajber-prostorom.

„Neću da imam ništa sa jednim od najmoćnijih idiota na svetu”, poručio je Voters.

Komentari9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Pink
Sjajan bend. Možda, nije njima zatvoreno, možda, svima.
Sasa Trajkovic
Нема тога што овај свет неће претворити из чисто комерцијалних разлога у цинично гротексно исмејавањем логике и рација. Та глад конзумеристичке културе за новим новим... али и дефицитом мањком креативности... експлоатише се бескомпромисно без икакаве мере и отворено злоупотребљава. логиком крупног капитала нема тога што се у том новом врлом свету неможе купити. Али уметник је овим дивним гестом показао да част и образ није на продају... или пак нису договорили одговарајућу цену.
Sasa Trajkovic
@ Зоране ја сам њима залупио врата још пре пет година...искрено није их потресло али још искреније ни мене... П. Ф. су увек били АРТ а никада мејн стрим бенд дакле јесу зарадили али се нису продали... то је била иронија.
Zoran
Da nisu dogovorili cenu ne bi ovaj bio ovako besan jer time zatvara vrata za sva vremena sa Fejsom. Niko na zapadu en zatvara vrata pregovorima na ovakav nacin.
Igor
Nisam ni sumnjao, kapa dole.
Ivan Vujisic
Još ima šanse za ljudsku civilizaciju!
Kipreos
Jedan od retkih rok “boom”-era koji sme da kaže caru da je go. Jedan od retkih koji nije zaboravio Asanža

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.