Nedelja, 26.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

I Srbija mora da menja propise o zaštiti potrošača

Dok u Hrvatskoj novim zakonom rešavaju probleme poput parkiranja i bofl-robe, kod nas se izmene odlažu od 2019. godine, kažu u NOPS-u
(Фото EPA-EFE/Will Oliver)

Neprekidno insistiranje na pravima potrošača se isplati – primer je susedna Hrvatska koja je u skupštinsku proceduru uputila predlog novog zakona o zaštiti potrošača. Prema glavnim izmenama, od maja sledeće godine, na ovom tržištu biće i zakonom zabranjeno stavljanje u promet robe različitog kvaliteta, a trgovci će za povredu potrošačkih prava biti kažnjavani i do četiri odsto godišnjeg prometa. Da podsetimo najviše konstruktivnih predloga koji menjaju čak i suštinu zaštite potrošača u javnost je stizalo upravo iz ove susedne zemlje koja je umesto obaveze da implementira četiri nove direktive Evropske unije odlučila da napiše nov zakon o zaštiti potrošača.

U Nacionalnoj organizaciji za zaštitu potrošača (NOPS) kažu da su za pohvalu predložena zakonska rešenja u susednoj Hrvatskoj. Oni, kažu, kao članica EU imaju obavezu usklađivanja sa EU direktivama što im može doneti značajno veći stepen zaštite u odnosu na potrošače u Srbiji.

– Posebno treba naglasiti obaveze trgovaca da snose teret veštačenja robe i da na tržište ne mogu da plasiraju proizvode nižeg kvaliteta u odnosu na druge države EU. Ovo znači praktičnu realizaciju direktive po kojoj se plasiranje robe različitog kvaliteta u starim i novim EU članicama tretira kao nepoštena poslovna praksa – kaže za „Potrošač” Mladen Alfirović, pravni savetnik NOPS-a.

Ako bismo, dodaje, upoređivali našu zemlju, na polju EU integracija u Srbiji u poglavlju 28 (zaštita zdravlja i zaštita potrošača) praktično se ništa ne događa od 2017. godine i poglavlje od tada do danas nije otvoreno i nema izgleda da će se išta na tom polju promeniti u bliskoj budućnosti.

– Predlog novog zakona o zaštiti potrošača čije je usvajanje odloženo 2019.  godine, pa najavljeno za ovu godinu, još nije ušao u skupštinsku proceduru. I da novi zakon bude usvojen ove godine, njegove odredbe su takve da slobodno možemo reći da i dalje u znatnoj meri zaostajemo za susednom državom, a razlika je još veća ako naš sistem zaštite potrošača uporedimo sa nekim drugim članicama Evropske unije – objašnjava Alfirović.

Šta donose promene zakona o zaštiti potrošača u Hrvatskoj? Njime će, između ostalog, biti uređena obaveza trgovaca da u postupku procesa prigovora od potrošača, kupcu kao odgovor na prigovor pruži jasnu informaciju prihvata li ga ili ne, s obzirom na to da je dosadašnja praksa pokazala da njihovi odgovori neretko budu nerazumljivi, a proces prigovaranja time bespotrebno dugačak i komplikovan.

Novina ima i kada je reč o prodaji artikala kroz posebne oblike prodaje. Trgovac će , pored objave cene robe na popustu, biti u obavezi da objavi i najnižu cenu po kojoj se taj isti artikl uopšteno prodavao u poslednjih 30 dana, verovatno zato da bi se kupcima pružila tačna informacija jesu li taj isti artikal možda već mogli da kupe pod povoljnijim uslovima.

Po svemu sudeći ispravljaju se sve nepravde prema potrošačima, pa tako i one koje se odnose na usluge parkiranja. Naime, parkiranje će novim zakonom eksplicitno biti navedeno na popisu javnih usluga, što znači da će se svi potrošači, koji imaju prigovor, s njim obratiti Povereništvu za zaštitu potrošača pri pružaocu usluge koji po zakonu, između ostalog, za člana mora imati i predstavnika potrošačkih udruženja, umesto da se pružaocima usluga parkinga dopušta da proces reklamacija zapravo uređuju samostalno, a što se tokom godina pokazalo kao izuzetno loše za potrošače.

Kako piše „Jutarnji list”, zakonom će biti zabranjene objave lažnih recenzija usluga i proizvoda, a potrošači će u takvim i drugim slučajevima u kojima su bili podvrgnuti nepoštenoj trgovačkoj praksi, moći da traže nadoknadu štete.

Ukida se potom i novija, nelogična odredba, kojom je svim osobama koje se bave poslom savetovanja potrošača bio nametnut uslov da prethodno polože stručni ispit, a čemu su se potrošačka udruženja godinama protivila.

– Podstaknuti nemogućnošću održavanja stručnih ispita zbog pandemije, te sprovođenjem detaljne analize mogućnosti uvedenog sistema stručnih ispita, zaključeno je da propisivanje obaveze polaganja stručnog ispita ne bi doprinelo svrsi – stoji u objašnjenju. Zanimljivo, zakonom je predviđeno i da će inspektori iz Državnog inspektorata moći da sprovode postupke „misteri šopinga”, kao i da će trgovcima moći da ograničavaju pristup mrežnim stranicama u slučaju kolektivnog kršenja prava potrošača.

Predložen je i iskorak koji ide u korist trgovcima, naime, oni više neće morati u celosti da plaćaju postupak veštačenja robe koju kupci zbog manjkavosti reklamiraju, već će biti dopušteno da za veštačenje plate tek depozit, dok će se ostatak plaćati kad se utvrdi je li za grešku kriv trgovac ili kupac. Takođe, period u kojem važi takva odredba biće proširen sa šest meseci na godinu dana.

Kako je vidljivo iz predloga zakona, na tržište neće moći da se stavlja roba za koju se tvrdi da je identična onoj na drugim tržištima, iako se u stvarnosti značajno razlikuje u obeležjima ili sastavu, no povreda zakona u takvim situacijama će se ocenjivati od slučaja do slučaja.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

vitabrevis
Kako i na koji način je omogućeno trgovcima svakodnevno divljanje cena; danas podignu cenu (konkretan primer) "pasulj šareni") sa 299 din. po kg. poskupeo na 349 din, da bi narednih dana bio na "popustu" po ceni od 315 din? Svedoci smo da trgovci, medjusobno učestvuju u sludjivanju potrošača, na ovaj način, tako da nikada ne znate u kom lancu prodavnica, je najpovoljnija cena za neki proizvod?
Живко(пиши ћирилицом)
Сувишно је да постоји закон који штити потрошача или трговца.Закон треба да озваничи правила понашања у трговини, где није дозвољено продавати јевтин шкарт увезен из иностранства.То је пандорина кутија и за трговце и за потрошаче!Таква ситуација нам је и донела двоструке стандарде страних компанија а које су виделе наш тргов.хаос.С друге стране, наш стандард је такав, да и немамо услова за добро трговинско понашање,јер наше плате су идеално тло за вирус трговинског хаоса.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.