Sreda, 20.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

U javnom prevozu kao u „vreloj konzervi”

Vozači klima-uređaje moraju da uključuju kada je spoljna temperatura viša od 28 stepeni, a građani se žale da brojna vozila nisu rashlađena
Температура у возилу треба да буде нижа за пет степени од спољне (Фото Д. Јевремовић)

Danima se od kuće do posla vozim autobusima 16 i 23. Ne idem mnogo, nekih pet-šest stanica, ali dok sam u vozilu, nepodnošljivo je toplo. Vozači na ovim linijama uopšte ne uključuju klime. Ne znam kako to ide, da li su u obavezi da ih uključuju, ali nije normalno ni humano da putnici ključaju dok su u vozilima javnog prevoza”, požalio se ovih dana našem listu čitalac Aleksandar Jerković.

Slične žalbe putnika i sa drugih linija gradskog prevoza redovne su otkako su krenule junske vrućine. Na osnovu iskustava putnika može se zaključiti da samo od toga u koje vozilo se uđe zavisi da li će se voziti u prijatno rashlađenom vozilu, vozilu koje je ekstremno rashlađeno (poput „sedamdesetsedmice” ovih dana) ili u „zagrejanoj konzervi”, kako neki od njih opisuju autobuse bez klime.

Nedoumica većine onih koji svakodnevno koriste javni prevoz jeste – da li vozači moraju da uključuju klimu po ovakvom vremenu, odnosno da li je to obaveza ili to mogu da čine po sopstvenom nahođenju?

Najkraći odgovor je: kada su vrućine, klima mora da rashlađuje vozilo. Kako za naš list podsećaju iz Sekretarijata za javni prevoz, važećom Odlukom o javnom prevozu putnika na teritoriji grada propisano je da vozila moraju biti zagrejana kada je spoljna temperatura ispod 10 stepeni, odnosno moraju biti rashlađena kada je spoljna temperatura iznad 25 stepeni.

– Usled epidemije virusa korona, Gradski zavod za javno zdravlje Beograd doneo je Preporuke za primenu mera pri korišćenju klima-uređaja u vozilima javnog prevoza putnika. Navedenim preporukama, klima-uređaji se koriste kada je spoljna temperatura viša od 28 stepeni i to tako da u vozilu bude za pet stepeni niža temperatura, uz podešavanje snage ventilatora na minimum. Pomenute preporuke i dalje se primenjuju – naglašavaju u sekretarijatu i ističu da je obaveza prevoznika da postupaju u skladu sa važećom Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji Beograda, kao i po ugovoru o javno-privatnom partnerstvu.

– Sva vozila privatnih prevoznika opremljena su klima-uređajima, a prevoznici su u obavezi da se staraju o ispravnosti ovih uređaja, kao i ostale opreme u vozilu. U vozilima GSP „Beograd” klima-uređaje poseduje 80 odsto od ukupnog broja vozila ovog prevoznika. Starija vozila koja nemaju ugrađen klima-uređaj biće zamenjena u narednom periodu – tvrde u sekretarijatu i dodaju da grad planira da do kraja godine nabavi 100 zglobnih autobusa na gas, kao i da GSP iz sopstvenih sredstava nabavi 10 elektroautobusa.

– Sva novonabavljena vozila biće opremljena klima-uređajima, kao i drugom propisanom opremom – uveravaju iz sekretarijata.

Kada je reč o kontroli i sankcionisanju prevoznika, odnosno poštovanju Odluke o javnom prevozu putnika, time se bavi Sekretarijat za inspekcijske poslove, a propisana kazna je 150.000 dinara.

– Kontrolu ispunjenosti ugovornih obaveza prevoznika sprovodi Sekretarijat za javni prevoz, a za svaku nepravilnost uočenu tokom kontrole predviđena je kazna od 20.000 dinara. Početkom maja prevoznicima je upućen dopis, kao i prethodne godine, da su dužni da pripreme i provere ispravnost rashladnih uređaja, kako bi sva vozila bila spremna. Sekretarijat za javni prevoz će i ovog leta, kao i proteklih, kontrolisati na terenu rad prevoznika, a samim tim i ispravnost klima-uređaja u svim vozilima i sankcionisati uočene nepravilnosti tako što će biti umanjen mesečni prihod prevoznika za iznos napisanih kazni – poručuju iz ovog sekretarijata.

Učestala kontrola pre dve godine

Ispravnost i rad klima-uređaja, nošenje uniforme, rad displej tabli, čistoća vozila… Sve ovo u toku proleća i leta 2019. nadležne gradske inspekcijske službe kontrolisale su u vozilima javnog prevoza. Gotovo da nije bilo sedmice da Sekretarijat za javni prevoz nije izlazio sa saopštenjima koliko kontrola je obavljeno, koliko nedostataka je uočeno i koliko kazni je izrečeno prevoznicima. Iz grada su gotovo svakodnevno poručivali prevoznicima da u vozilima koja imaju klimu ona mora i da radi, inače slede kazne. Prošle godine ovo je izostalo jer su zbog virusa korona nadležni u gradu više bili usredsređeni na to da gotovo svakodnevno povećavaju i smanjuju broj vozila „u skladu sa potrebama putnika” nego da kontrolišu klime.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Бата
Od kada GSP ima vozila sa klimatizacijom (10-ak godina) ne rešavaju problem otvaranja prozora. Putnici od ranog jutra pootvaraju sve prozore iako su uključene klime. Uz otvorene prozore klima uređaji ne mogu da rashlade vazduh u autobusu, čak iz njih u takvim uslovima duva topao vazduh. Vozači niti gase klime niti zatvaraju prozore kada su na okretnici. Zašto ??? Zar za sve ove godine nikom u GSP nije palo na pamet da se prozori ograniče da ne mogu da se otvore više od 10cm ?!
Коста
У Србији све одлично изгледа на папиру, али се ради како ко хоће. Та недисциплина није само ограничена на аутобусе већ прожиме сваки аспект јавног живота. У Србију 1986. аутобуси нису имали клима уређаје, а прозоре нико није отварао јер се сви плаше "промаје" (у сред лета!). Још више зачуђује да 35 година касније још увек има "врелих конзерви" градског превоза које нису расхлађене и да се не зна зашто.
Pera
"Најкраћи одговор је: када су врућине, клима мора да расхлађује возило. Како за наш лист подсећају из Секретаријата за јавни превоз, важећом Одлуком о јавном превозу путник". Sve pročitah u članku, samo nigde odgovora na pitanje - zašto ne rade klime u prevozu.
Zoran
Ali imate internet u busevima. To nema ni u Nemackoj, kaze mi drug koji je tamo 25 godina. Koji ste vi plitki umovi.
Miljan
Kažu da ima internet, klima, slobodno mesto, a ponekad prođe devojka obučena u narodnu nošnju i deli slatko i vodu svim putnicima... Isto tako kažu da ne treba verovati u sve što piše, pa kada ovaj moj komentar pročitate, tako što ste koristili besplatni internet, javite se da Vam kažem šta još kažu i koliko je šta plitko.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.