Četvrtak, 16.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Lajbah, četrdeset godina večnosti

Nismo mogli da prepoznamo budućnost u Lajbahu, ali je Lajbah prepoznavao našu budućnost, ocenjuje Ivan Ivačković, publicista i rok novinar
Са концерта групе „Лајбах” (Ненад Неговановић)

Pančevo – „Četiri decenije nakon što je Lajbah svojom pojavom tektonski prodrmao SFRJ i ideološki podeljenu Evropu, pojavljuje se foto-monografija gde se prvi put javnosti prezentuju detalji sa istorijske turneje, zahvaljujući kojoj je danas kultni sastav, nakon zabrane u Jugoslaviji, osvojio svetsku muzičku scenu. ‘Roudmuvi’ priča o probijanju gvozdene zavese i turneji ‘Occupied Europe 1983”, otkriva i neobjavljene fotografije iz Austrije, Mađarske, Nemačke Demokratske Republike, Savezne Republike Nemačke, Poljske, Holandije, Engleske, koje je nakon gotovo 40 godina u svojoj arhivi pronašao i obelodanio autor i učesnik, Teodor Lorenčič”, navodi izdavač knjige „Lajbah, 40 godina večnosti” koju je napisao jedan od članova nekada kultne slovenačke grupe, a objavljena je u izdanju „Službenog glasnika“. Uzbudljivo i dobro napisana knjiga približava zapravo i pre svega jednu slojevitu ideju, toliko bogatu u intelektualnom smislu, a ne samo politički provokativnu, koja neprestano podstiče na razmišljanja i različite vrste inspiracije.

„Ono što možda nije išlo naruku Lajbahu, pomalo paradoksalno jesu okolnosti početkom devedesetih godina prošlog veka, jer sve ono o čemu je Lajbah govorio, desilo nam se u realnom životu. Ono što je bio umetnički koncept visokog stila, postalo je naša svakodnevica, pa stoga i sama ta ideja nužno gubi na sjaju i atraktivnosti. S druge strane, zanimljivo je da je Lajbah praktično predvideo sve što će nam se dogoditi, Lajbah je bio ogledalo svoga vremena, od samog početka i jedna mračna razglednica iz budućnosti. Tada to nismo mogli da znamo... nismo mogli da prepoznamo budućnost u Lajbahu, ali je Lajbah prepoznavao našu budućnost”, ističe Ivan Ivačković, publicista i rok novinar.

Teodor Lorenčič (Foto: O. Janković)

Oni upućeni, mogli bi se zapitati – šta se još moglo napisati i kome je namenjena ova knjiga. Jer toliko je ispisanih analiza o Lajbahu i njihovoj turneji u jesen 1983. godine, jer to je bio jedan od retkih bendova koji je nastupao i u istočnoj i zapadnoj Evropi. Po oceni Petra Janjatovića, novinara i rok kritičara, čar ukoričene biografije grupe je u tome što je dobrim delom reportažna, vrlo analitična i vrlo lajbahovska. Tu je i politički proglas, a ta velika turneja predstavljana je fotografijama koje asociraju duh vremena.

Za četiri decenije Lajbah kunst je održao više od 1.000 koncerata širom planete, u 293 grada i 45 država. O njemu su pisane i doktorske disertacije. Bend je objavio 36 albuma u različitim formatima, prodao više od milion nosača zvuka. Dobijao je različite epitete od najkontroverznijeg do najopasnijeg benda na svetu, po definiciji američkih muzičkih kritičara, piše Lorenčič i podseća da je Lajbah jedini strani bend koji je nastupao u Severnoj Koreji na koncertu nazvanom „The Sound of Music”.

„Princip rada Lajbaha je manipulacija manipulacijom. Puštali su”, dodaje Lorenčič, kao saučesnik priče, „da mitologija radi, a ljudi stvaraju mitologiju” , a sada su odlučili da to pokažu. Zvaničnom istorijom Lajbah kunsta popunjeno je ono što je nedostajalo u priči o četiri decenije karijere benda barem kad je reč o tom prvom delu – političkim zabranama, evropskoj turneji od 50.000 kilometara, „okupaciji” gvozdene zavese i NATO-a u odelima Jugoslovenske narodne armije. Tu je dat i Manifest u deset tačaka iz 1983, sa analizom koji stoji i dalje, jer Lajbah po istom principu radi i danas i nije od toga odustao.

 „Lajbah je refleksija vremena u kojem živimo. Ako neko u Lajbahu prepoznaje fašizam, on prepoznaje fašizam u sebi. Nas su zabranili kada su politička i armijska vrhuška u nama prepoznale sebe. To je bio problem, oni su u stvari zabranili sebe. Mi nikada nismo imali problem sa zabranama, što više to bolje, ništa loše, tako i treba i nikada se u Lajbahu nisam osećao kao disident”, kaže Teodor Lorenčič nekada član Lajbaha, jedne od autentičnih, direktnih provokacija onog doba koja nije namenjena svakom.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mirko
Ne razumem u čemu ko njih poenta ? Grupa nosi ime njihovog glavnog grada kako ga Nemci zovu. Šta je cilj , sličnost nacistima u unformama ? Želja da budu Nemci, nikad to nisam razumeo.....
u jeeee
Kakav nezaslužen naslov, kao da su Bitlsi u pitanju.
Бранислав Станојловић
Нико не помиње или можда и не схвата да је Лајбах аустроугарско и нацистичко име за "Љубљану".
Vladislav Marjanovic
"Lajbah" je odigrao istorijsku ulogu u kulturnom uzdrmavanju jos komunisticke posttitoisticke Jugoslavije. Izvrgao je ruglu komunisticku totalitaristicku ideologiju aludirajuci na paralelu sa nacistickom. Ostaje ipak otvoreno pitanje ko je stajao iza "Lajbaha" i koje su se privredno-politicke snage u globalistickom smislu reci njime koristile kako bi neoliberalnu sok terapiju u antitotalitarnom demokratskom pakovanju ucinile "svarljivijom". Uspeh, ocevidno, nije izostao...
Sasa Trajkovic
Лајбах су били протагонисти уметничке псеудо културне Љубљанске сцене саткан од мултимедијалних уметника који су и визуелно градили један провокативни стил ван модних трендова контраверзан и провокативан са наглашеним АРТИСТИЧКИМ контекстом далеко од комерцијалног... Нацистички симболи и иконографија су провокација али и одраз протеста према социјал реализму... Гледао сам их на Зајечарској Гитаријади и потврдили су свој култни стастус и визуелно и у феноменалној продукцији синт-електро поп.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.