Ponedeljak, 20.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Punjači i subvencije za e-automobile u Srbiji

Pixabay

U našoj zemlji trenutno se koristi oko 4.000 električnih i hibridnih vozila, procena je Ministarstva zaštite životne sredine.

Iako su vozila na električni i hibridni pogon već dugi niz godina prisutna na tržištu, očekuje se da će njihova proizvodnja i upotreba tek doživeti pravu ekspanziju. Razlozi za to su brojni – od različitih regulativa za očuvanje životne sredine koje države širom sveta usvajaju, preko porasta ekološke svesti samih vozača, do industrije automobila koja i sama nastoji da svoje proizvode učini manje štetnim po okolinu.

Sadašnja visoka cena električnih i hibridnih vozila glavna je prepreka za mnoge vozače koji bi se radije opredelili za ovaj zeleniji vid transporta. Ipak, uz porast masovne proizvodnje i dalji razvoj tehnologija očekuje se da će cena u budućnosti biti niža. Dok se to ne desi, veliki broj zemalja, među njima i Srbija, nude različite olakšice kako bi podstakle kupovinu električnih i hibridnih vozila. Tako je krajem prošle godine Vlada Republike Srbije usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila, kojom je za podsticaj kupovine ekološki prihvatljivih vozila izdvojeno 120 miliona dinara, a u zavisnosti od vrste vozila subvencije mogu da iznose od 250 do 5.000 evra.

Osim toga, na snazi je i odluka Vlade da vlasnike električnih i hibridnih automobila oslobodi plaćanja poreza na upotrebu motornih vozila.

Značajniji rast prodaje električnih i hibridnih vozila očekuje se u godinama koje dolaze. Preduslovi za to su da država nastavi program subvencija za nabavku ovih vozila i vlasnicima omogući dodatne olakšice. Takođe, osim pristupačnije cene vozila koja bi mnoge vozače motivisala da se opredele za ovaj ekološki vid transporta, većem broju električnih vozila na našim putevima doprinelo bi i povećanje broja punktova za punjenje baterija.

Niko ne zna tačno koliko je punjača dostupno u Srbiji. Ne računajući kućne, privatne punjače, na javnim mestima i kod firmi ima ih dvadesetak u Beogradu, prema podacima aplikacije PlanPlus i još toliko po Srbiji, prema aplikaciji Plugshare. U sklopu putne modernizacije u Republici Srbiji, kao pilot projekat, JP Putevi Srbije instaliralo je pet punjača za električne automobile na ključnim tačkama na autoputevima,. Tako vozači koji prolaze Srbijom strujoj mogu dopuniti svoje automobile kada uđu u zemlju na naplatnoj stanici „Preševo“ (iz pravca Makedonije ka Nišu), „Šid“ (iz Hrvatske ka Beogradu), „Dimitrovgrad“ (iz Bugarske ka Nišu), „Subotica jug“ (iz Mađarske ka Beogradu), kao i na platou bivše naplatne stanice „Beograd“ kod Bubanj potoka (kod Ikee, smer ka Nišu). U planu je postavljanje još tri ultra brza elektropunjača, snage 175 kW, na platou bivše naplatne stanice „Niš“ i po jedan punjač u oba smera na naplatnoj stanici „Beograd“, a nakon toga dodatnih deset elektropunjača, snage 50 kW na ključnim lokacijama glavnih putnih pravaca.

Ogromna prednost nekog ko vozi električni ili hibridni automobil u Srbiji – struja kao gorivo mu je za sada besplatna, bilo da puni na autoputu, ili u, recimo, javnoj garaži na Obilićevom vencu u Beogradu.

U Srbiji niko ne naplaćuje punjenje automobilskih baterija strujom jer za to nema zakonskog osnova. Da bi neko tu struju prodavao morao bi da bude registrovan i da ima licencu kao i svaki drugi prodavac struje za domaćinstvo ili privredu. U praksi može da se desi da vam parkiranje umesto 100 dinara, sa punjenjem naplate 200 dinara.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

горан
зашто нико нигде не објави колко се отрова направи од почетка до краја? зашто нема упоредних налаза тровања околине у јавним средствима лагања? да ли струјни произвођачи могу да обезбеде снабдевање свих возила у употреби? има још превише питања на које сви паметни знају одговоре али, по обичају, нема ко да објави.
hiperbaricna komora
tesko da ce bilo koje pitanje i studija ili analiza uticati na tok promena u industriji, ipak se puno novca ulaze da bi se "tek tako" to promenilo ili obustavilo...kome je do zivota u zdravijem okruzenju, sam pronadje to bilo na tari, pesteru ili bilo gde drugde, a sva pitanja i analize i studije tesko da mogu puno da uticu..i ako da, to je verovatno period od nekoliko godina da se vidi efekat (uz to ide i napredak tehnologije kako postaje masovnija i pristupacnija...)...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.