Četvrtak, 21.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA

Zamena za jaja: trikovi koji zaista deluju

(Фото Пекселс)

Efikasna zamena za jaja postoji u svakoj kuhinji. Jaja su zdrava i nutritivno vredna hrana i važan su sastojak mnogih jela. U svojoj praksi često preporučujem njihovu upotrebu. Međutim, zamene za jaja su neophodne kod osoba alergičnih na njih, kao i osoba koje su vegani i onih koje poste.

Jaja su drugi najčešći uzročnik alergija na hranu kod novorođenčadi i male dece. Istraživanja potvrđuju da će svako drugo dete prerasti alergiju do treće godine, a dve trećine njih do pete. Alergija na jaja kod najmlađih može potrajati i do 16. godine, do kada većina dece postane tolerantna na njih. Takođe, neki odrasli ljudi vremenom razviju alergiju na jaja. Ako su naviknuti na konvencionalnu ishranu, prelazak na alternativu im može biti težak.

Veganski način ishrane isključuje upotrebu mesa, mleka i mlečnih proizvoda, jaja i bilo kojih drugih životinjskih proizvoda. Razlozi za ovo su najčešće etičke prirode, zdravstvene, dok se neki odlučuju na to vođeni ekološkim razlozima očuvanja životne sredine. Verski post je vremenski ograničen veganski način ishrane, a ako postite gledajte da vam prelasci iz jednog načina ishrane u drugi ne budu previše nagli.

Jaja imaju više namena u pripremi hrane. Ona doprinose strukturi, boji, ukusu i konzistenciji pekarskih proizvoda: pomažu u kombinovanju sastojaka da bi hrana imala strukturu pogodnu za jelo, zarobljavaju džepove vazduha u hrani, uzrokujući njihovo širenje tokom pečenja. Takođe, tečnost iz jaja apsorbuje se u ostale sastojke u receptu, što pomaže dodavanju vlage u gotov proizvod. A pomažu i u prenošenju aroma ostalih sastojaka, kao i u poboljšanju ukusa pečenih proizvoda i doprinose njihovom zlatnosmeđem izgledu.

Zamene za jaja ne moraju da imaju sve od navedenih osobina, zavisno od namene. Upotreba alternativa za ovu namirnicu u nekim poslasticama obično dovodi do slabije konzistencije.

Vredi napomenuti da zamene za jaja nisu primenjive u receptima koji zahtevaju tri ili više jaja.

Najbolja zamena za jaja:

*Mleveno laneno seme i voda: odlična zamena za vezivanje i dodavanje teksture. Umutite jednu kašiku mlevenog lanenog semena (sedam grama) sa tri kašike (45 g) mlake (tople) vode, a zatim ostavite smešu da odstoji oko 20 minuta. To će promeniti teksturu i izgledaće pomalo poput belanaca. Baš kao i jaja, seme lana sadrži omega-3 masne kiseline i ima isti odnos masti prema belančevinama. Gotov proizvod može imati blagi orašasti ukus.

*Mleveno čija seme i voda: čija seme deluje na isti način kao seme lana. Dobro vezuje sastojke i baš kao i laneno seme najčešće se koristi u receptima kao što su palačinke, mafini, vafli, hleb i integralni kolači. Promešajte kašiku mlevenog čija semena sa tri kašike vode, a zatim ostavite da odstoji oko 20 minuta. Zgusnuće se, a prilikom mešanja potamniće ono što pečete, nešto intenzivnije nego jaja.

*Lan, čija i voda: isto kao gorenavedeno, uz dodatni efekat vazdušastije strukture. Odnos je 1:3, uz dodatak pola kašičice praška za pecivo.

*Brašno od leblebija i voda: napravite omlete i palačinke bez jaja tako što ćete koristiti šolju brašna od leblebije uz dodatak vode, da ima istu gustinu kao originalna mešavina. Ako dodate nutritivni kvasac, recept će biti ukusniji.

*Brašno, senf i voda: kada poželim prženice dok postim, ovo je rešenje. Ako nećete da ih pržite na ulju, stavite ih u rernu, na papir za pečenje. Za nekih pet kriški treba 50 g brašna, 50 ml vode i četiri kašike senfa. Iznenadićete se koliko liče na original.

*Gustin: za zgušnjavanje jela umesto jednog jajeta možete upotrebiti dve kašike gustina, kukuruznog skroba.

I ovo su odlične alternative:

*Pire od banane: može da deluje kao vezivno sredstvo prilikom pečenja ili pravljenja testa za palačinke. Svako jaje zamenite polovinom zrele banane, što odgovara jednom jajetu, mase 65 grama. Jedina zamerka je to što će krajnji proizvod imati blag ukus banane.

*Pire od jabuke: isto kao od banane, i pire od jabuke može delovati kao vezivno sredstvo. Pokušajte da zamenite svako jaje sa 65 grama pirea od jabuke.

*Pasirani avokado: isto kao i prethodno, dovoljno je oko 65 grama, a može delovati kao vezivno sredstvo u receptu. Takođe, može dodati vlažnost i ukus, a po masnoći je uporediv sa žumancetom.

*Tofu: Tvrdo kuvana jaja u salatama i sendvičima zamenite čvrstim, dimljenim tofuom. Ova vrsta tofua ima sličnu teksturu i sadržaj proteina kao jaja. Ako hoćete da pravite omlet onda je bolji izbor meki tofu, uz dodatak kurkume i nutritivnog kvasca.

*Biljno ulje, voda, prašak za pecivo: ova kombinacija deluje kao sredstvo za dizanje testa. Pomešajte kašiku ulja, dve kašike vode i kašičicu praška za pecivo umesto jednog jajeta.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.