Utorak, 28.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Pojednostaviti kupovinu polovnih automobila

(EPA/WU HONG)

Da procedura prenosa vlasništva i registracije polovnih automobila unosi kupcima i prodavcima administrativnu zbrku pokazalo je novo istraživanje koje je sproveo NALED (Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj).

Da su građani Srbije previše opterećeni birokratijom u odnosu na stanovnike razvijenih zemalja može se videti i na jednostavnim poslovima kao što je kupovina ili prodaja polovnog automobila. Na putu do željenog četvorotočkaša, potrošiće i do pet puta više vremena, obaviti sedam puta više plaćanja, obići osam puta više šaltera i izdvojiti i do 10 puta više novca. Osim što iziskuje da obe strane izdvoje oko 10 sati vremena za prikupljanje dokumentacije, postupak koji uključuje beležnika, MUP, Poresku upravu i servis za tehnički pregled vozila (ako se istovremeno radi i registracija) može potrajati i do 15 dana, naročito ako prodavac i kupac nisu iz istog registarskog područja.

Kako bi se građani oslobodili suvišne birokratije i šetnje od šaltera do šaltera, NALED predlaže da se prenos vlasništva vrši samo na jednom mestu.

- Proceduru bi bilo najbolje urediti po jednošalterskom principu, gde bi se svi poslovi obavljali u servisu za tehnički pregled. Prodavac i kupac bi morali lično da dođu i prilože kupoprodajni ugovor, a nakon izvršenih provera kupac bi u servisu podneo zahtev za promenu vlasništva. Servis bi preko platforme eDozvole podneo zahtev policijskoj upravi za izradu saobraćajne dozvole i registarskih tablica, nakon čega bi ih kupac preuzeo – objašnjava Jelena Bojović, direktorka za regulatornu reformu u NALED-u. Preporuka NALED-a je da se praksa overe potpisa kod notara ukine i smanji jedan korak u proceduri jer se time ne postiže dodatna pravna sigurnost. Overa ne postoji u 11 od 16 posmatranih evropskih zemalja među kojima su Nemačka, Holandija, Austrija, Mađarska, Hrvatska, Slovenija...

Kada se ne menjaju tablice, MUP-u je potrebno dostaviti četiri dokumenta i uplatnice za tri takse u ukupnom iznosu od 1.640 dinara. Procedura se komplikuje ako prodavac i kupac nisu iz istog mesta pa je potrebna zamena tablica. Raste broj potrebnih dokumenata, kao i visina pratećih troškova za takse na najmanje 12.500 dinara. Bez odlaska u MUP, bio bi eliminisan i treći nepotrebni korak u ovoj proceduri.

Iako postoje agencije za registraciju preko kojih je moguće završiti ovaj posao, uz proviziju, pravo rešenje bilo bi omogućavanje da sve neophodne dokumente građani mogu da podnesu elektronskim putem, a da one podatke koje već poseduju, institucije pribave same.

Kupoprodaja polovnog automobila pet puta je brža i jednostavnija u EU nego kod nas, zaključuje NALED.

.

Komentari10
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Alex vrnjački
Hajde da vidim to, pre nego što umrem... Ja prosto ne mogu da verujem kakve akrobacije se izmišljaju da biste mogli da registrujete auto, prevedete ga na svoje ime, izvadite dokumenta.... Ako nešto ne znaš, pogledaj kako to rade drugi, a ne da praviš cirkus praveći se pametan.
Teorija i praksa
Sada se radi ugovor o poklonu overen kod notara a zatim agencija vam zavrsi sve za max 48 h. Legalno i po zakonu i krace traje.
Iz Britanije
Dokle čerupanje srpskih građana? Ovde u Britaniji nema promena tablica jer nisu vezane za gradove, tehnički važi, putarina važi, nema plaćanja poreza i prenosa, osiguranje kod koga hoće novi vlasni, vlasnički list se cepa, isečak iz vlasničkog lista sa podacima novog vlasnika šalje se besplatno u agenciju za registracije koja je na jednom mestu, novi vlasnik odmah vozi jer ima isečak sa potpisom starog vlasnika, novi vlasnički list brzo stiže na adresu novog vlasnika, kraj priče.
Stanislav St.
Kod nas je sve komplikovano, za sve je potrebno obići mnoge šaltere, prikupiti gomilu papira, čekati u redovima. Svojevremeno, u SSSR, pričali su mi Rusi, da su na svim robnim kućama (GUM, CUM...) mala jednokrilni vrata na ulazu, gužva neopisiva. Ali tako se smanjivala prodaja robe, koje je uvek bilo premalo. Čini mi se da se u Srbiji to radi sa šalterima i papirima. Usput se i naplatu gomila kojekakvih taksi. Klasična birokratska papirologija. Kakve informacione tehnologije Priče za naivne.
Mile
Sve bi to mozda I bilo prihvaceno, ali je probl GDE POSLE ZAPOSLITI TOLIKE HILJADE BOTOVA ?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.