Utorak, 21.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Opozicija traži plebiscit o kanalu Istanbul

Vodeće opozicione stranke prete da će obustaviti radove čim dođu na vlast, pošto će taj projekat, kako tvrde, ugroziti ekološki sistem šesnaestomilionskog grada
Босфор је постао претесан да безбедно прими све већи број бродова (ЕПА-ЕФЕ/Erdem Sahin)

Predsednik Redžep Tajip Erdogan je posle skoro deset godina promišljanja konačno presekao vrpcu i zvanično označio početak gradnje kanala Istanbul. Protivnici tog, kako ga neki od početka nazivaju, „ludog projekta”, ne prestaju da ga kritikuju i osporavaju. U opozicionim partijama tvrde da će obustaviti gradnju ukoliko pobede na sledećim izborima.

„Mi nećemo otplaćivati kredite za kanal Istanbul kada dođemo na vlast”, upozoravaju potencijalne investitore lideri dve vodeće opozicione stranke (Republikanske narodne partije i „Dobre” partije) Kemal Kiličdaroglu i Meral Akšener.

„Prethodno morate da organizujte referendum o kanalu Istanbul. Ukoliko to ne uradite, mi ćemo to pitanje pokrenuti pred međunarodnim sudovima”, poručila je Akšenerova šefu države.

Erdogan se ne predaje i kaže da je to neozbiljno ponašanje: „Svidelo se to nekome ili ne, mi ćemo (iz)graditi kanal, jer on će spasti Istanbul. Nećemo dozvoliti da nas u tome spreče ljudi koji nemaju viziju”, kaže šef države, koji je ove sedmice označio početak izgradnje jednog od šest mostova planiranih preko kanala koji će se protezati s evropske strane Istanbula.

„Taj projekat će ugroziti Istanbul i njegovu okolinu”, uporno ponavlja gradonačelnik šesnaestomilionskog megapolisa Ekrem Imamoglu.

Ovaj sudar očevidno ima i političku pozadinu. Sadašnji prvi čovek Istanbula je socijaldemokrata (Republikanska narodna partija), koji je na lokalnim izborima pre dve godine naneo težak poraz Erdoganovom kandidatu za gradonačelnika. Često se pominje i kao kandidat za šefa države na izborima koji treba da budu održani sredinom 2023. godine.

Gradonačelnik Imamoglu, pojedini stručnjaci i mnogi građani tvrde da će prokopavanje kanala izazvati mnoge poremećaje na evropskoj strani Bosfora. Ugroziće postojeći ekosistem: poljoprivredno zemljište, pašnjake, moraće da se poseče 200.000 stabala u šumi.

Na udaru će se naći i mnoge životinje, ptice koje tu imaju stanište tokom zime. Moraće da se traže i nova rešenja za vodu za piće koju koriste žitelji Istanbula. Narušavanje ekološkog sistema, ukoliko se obistine upozorenja stručnjaka na koje se poziva opozicija, imaće ozbiljne posledice za žitelje milionskog grada koji leži na obalama Bosforskog moreuza.

U vladi tvrde da ništa nisu prepustili slučaju. Sadašnja ruta je određena na osnovu naučnih analiza i bila je najbolje od pet ponuđenih rešenja. Kanal će biti dugačak 45 kilometara, širok 270 metara, a dubok 21 metar i kroz njega će moći da plove i najveće lađe, uključujući i tankere. Istraživanja potvrđuju da će bezbednost plovidbe u kanalu biti 13 puta veća nego sada u preopterećenom Bosforu, tvrde u vladi. Biće izgrađen za šest godina i koštaće petnaest milijardi dolara. Na njemu će biti podignuto šest mostova, kao i dva grada u kojima će živeti i raditi po 500.000 duša. Stari Istanbul, odnosno Konstantinopolj, postaće veštačko ostrvo.

Vlada ima svoje argumente. Prolaz između Crnog i Egejskog mora – Bosfor – postao je pretesan da bezbedno primi sve veći broj brodova. Pre sto godina tuda je godišnje plovilo u proseku tri hiljade, uglavnom manjih brodova. Sada ih svake godine prođe 45.000, među kojima je sve više tankera i drugih grdosija koje prenose opasne materijale. U nekoliko sudara koji su se desili poslednjih godina izlivena nafta je danima gorela, na užasavanje stanovnika megapolisa. Prema konvenciji iz Montrea, potpisanoj 1936. godine, u vreme mira plovidba kroz Bosfor je slobodna. Kada ga prekrije magla, što se često dešava, strane firme imaju obavezu da angažuju turske kapetane koji znaju da izbegnu sve opasnosti koje vrebaju u ćudljivom moreuzu.

Prolazak svakog većeg broda predstavlja ozbiljan rizik za 16 miliona građana koji žive na obalama Bosfora. I pored opreza, u poslednje vreme desilo se nekoliko havarija u kojima je stradalo više od sto ljudi. Ako se ne rastereti, kroz ovaj moreuz će 2050. godine, kako se procenjuje, prolaziti 78.000 plovila godišnje. To ne može bezbedno da podnese, pogotovo zimi, kada ima magle i kada je more često nemirno. Prokopavanje kanala je jedini spas za Istanbul, ističu u vladi i obećavaju da će taj projekat biti završen za rekordnih šest godina.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

branislav
Glavna funkcija novog kanala je fortifikacija mostobrana potrebnog turcima još od prelaska Bosfora a strah zbog Tajipove agresivne politike ka Evropi je još veći zato što bi sukob u budućnosti mogao da dovede do proterivanja nazad u Malu Aziju...
Dimitris
Vas citalac JA kaze da autor ne pomenu glavnu stavar-Turskoj je zabranjeno naplacivanje prolaza kroz Bosfor. A da li je dozvoljeno naplacivanje Britaniji za Lamans, Spaniji za Gibraltar ili Iranu za Hormuc. Naravno da nije jer to je Bog prokopao a ne Erdogan.
ANALITICAR
Sada je sustinsko pitanje- da li ce Turska Kanalom Istanbul propustati i ratne brodove.Prema Konvenciji iz Montrea zemlje koje ne izlaze na Crno more mogle su da upute samo ogranicen broj ratnih brodova kojima je vremenski ogranicen i ostanak u tom moru. To je cesto bio predmet spora Rusije i NATO-a, odnosno Amerike, Britanije i Francuske.
Ja
Kao i u onoj svojoj lošoj knjizi, punoj dezinformacija i poluinformacija o Turskoj, tako i u ovom članku. Ekologija, opzicija, ptice, selice, havarije... ne pomenu glavnu stvar. Turskoj je zabranjeno da naplaćuje prolaz kroz Bosfor. Sa Kanalom Istanbul to neće biti slučaj.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.