Četvrtak, 23.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISTRAŽIVANjE „POLITIKE”

Treba li kontrolorima u javnom prevozu privatno obezbeđenje

Legitimisanje samo onih putnika koji grubo krše obavezu posedovanja putne legitimacije. – Sličnu buru izazvala i odluka grada o pravima kontrolora usvojena pre pet godina
Пре десетак година контролори су носили униформу (Фото Т. Јањић, А. Васиљевић)

U javnom prestoničkom prevozu minulih dana prilično se zakuvalo. Ne zbog pokvarenih klima, nego zbog uvođenja privatnog obezbeđenja. Otkako je „Kentkart sautist Jurop” (partner grada u naplati i kontroli karata u javnom prevozu) saopštio da uvodi licencirano privatno obezbeđenje koje će biti podrška kontrolorima, strasti se ne smiruju. Iz „Kentkarta” poručuju da je osnovni zadatak obezbeđenja zaštita poslovanja i ove kompanije i grada, ali i sprečavanje incidenata u vozilima javnog prevoza dok se obavlja kontrola voznih isprava. S druge strane, deo putnika i gradske opozicije pita se čemu obezbeđenje u vozilima i koja će sve biti njihova ovlašćenja.

Iz „Kentkarta” odgovaraju: „Biće pomoć našim kolegama kontrolorima.”

– Ovom novinom želeli smo da kontrolu podignemo na kvalitetniji nivo, da se građani i naši zaposleni osećaju sigurno. Sva ovlašćenja licenciranog obezbeđenja definisana su Zakonom o privatnom obezbeđenju. Takođe, radnici fizičko-tehničkog obezbeđenja (FTO) su adekvatno uniformisani i poseduju licence za obavljanje tog posla koje izdaje MUP. U toku je probni period i uhodavanje timova kontrolora i FTO i on će trajati do 1. septembra. Timovi će svaki dan biti raspoređivani na druge linije javnog prevoza – poručuju iz „Kentkarta” i dodaju da je za sada ideja da svi kontrolori prođu neophodnu obuku kako bi dobili licence za fizičko-tehničko obezbeđenje.

– Uvođenje licenciranog obezbeđenja je prvi korak u ovoj ideji – naglašavaju u „Kentkartu”

Dobrom delu putnika i delu gradske političke scene naročito je trn u oku to što će obezbeđenje, ukoliko zatreba, legitimisati putnike. Iz „Kentkarta” naglašavaju da je i to po Zakonu o privatnom obezbeđenju.

– U ovom slučaju legitimisanje bi se odnosilo samo na putnike koji grubo krše obavezu posedovanja putne legitimacije i koji odbijaju svaki vid saradnje sa kontrolorom ili koji, u najekstremnijem slučaju, ugrožavaju bezbednost kontrolora – preciziraju u „Kentkartu”, a minulih dana u nekoliko navrata to je istakao i Sava Terzić, jedan od osnivača „Kentkart sautist Jurop”.

Aparati za očitavanje i validatori nisu dovoljni? (Foto A. Vasiljević)

Zakon drugačije čita Nikola Jovanović, predsednik Centra za lokalnu samoupravu (CLS). Jovanović ne spori da u izuzetno teškim situacijama kontrolori treba da imaju podršku, ali da to nikako ne treba da bude privatno obezbeđenje. On smatra da licencirano FTO ne može da legitimiše putnike i da ne postoji pravni osnov za to, odnosno da se pomenuti zakon ne odnosi na javni prevoz. Sava Terzić uzvraća: „Tu su sud i drugi nadležni organi koji će o tome detaljnije raspraviti.”

A, rasprava o tome šta su čija ovlašćenja u javnom prevozu znatno je starija od aktuelne polemike. Priličnu buru pre nepunih pet godina izazvala je zvanična odluka grada da se u ovlašćenja kontrolora uvrsti legitimisanje putnika i uzimanje njihovih ličnih podataka, odnosno da se putnicima koji su bez karte izdaju prekršajni nalozi čak i kada u pratnji kontrolora nisu komunalni policajci. Ubrzo je reagovao Rodoljub Šabić, tadašnji poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Šabić je tada napomenuo da kontrolori nemaju pravo da utvrđuju identitet putnika niti da obrađuju njihove lične podatke podsetivši da je odlukom Ustavnog suda iz 2012. potvrđeno da podzakonski akti ne mogu biti valjan pravni osnov za obradu podataka o ličnosti, a odluka Skupštine grada je akt podzakonske snage.

Posle toga usledilo je zatišje, nekako je sve što je grad izrežirao na relaciji putnici – kontrolori ostalo nedorečeno...

Revolt i napadi

Kontrola postoji godinama, a odnos putnika sa kontrolorima, nije tajna, nikada nije bio savršen. Tome umogome upravo kumuju nejasnoće u vezi s tim šta su sve ovlašćenja kontrole, pa su, nažalost, kontrolori neretko meta napada. Istina, nisu ni svi među njima cvećke, ali i pojedini putnici neretko bes na kontrolorima iskaljuju samo zato što im je zatražena karta na proveru. Kako je ovih dana ukazao Sava Terzić, od početka godine bilo je čak 50 napada na kontrolore od čega 12 sa težim posledicama. Po brutalnosti napada ova godina samo je jedna u nizu. Na primer, u leto 2016. na izlazu iz autobusa putnik bez karte odgurnuo je kontrolorku, koja je potom pala na pločnik i povredila se, a godinu i po kasnije na liniji 18 putnik bez vozne isprave je kontroloru povredio glavu udarivši ga pesnicom posle čega je ovaj pao na beton i počeo da krvari.

Šta kaže Zakon o privatnom obezbeđenju

U Zakonu o privatnom obezbeđenju između ostalog napominje se da u toku obavljanja poslova fizičke zaštite, službenik obezbeđenja je ovlašćen da proveri identitet lica koje ulazi u štićeni objekat, izlazi iz njega ili se u njemu zatekne, kao i lica koje ugrožava štićeni objekat, prostor ili osobu.

– Provera identiteta obavlja se uvidom u ličnu kartu ili drugi identifikacioni dokument sa fotografijom izdat od nadležnih državnih organa – navodi se u zakonu. Obrada zakonita ako je neophodna za poslove u javnom interesu

Na naš upit u vezi sa mogućnošću da obezbeđenje legitimiše putnike u javnom prevozu iz Službe poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti podsećaju da Zakon o zaštiti podataka o ličnosti propisuje da je „obrada podataka o ličnosti zakonita ako je neophodna u cilju obavljanja poslova u javnom interesu ili izvršenja zakonom propisanih ovlašćenja rukovaoca.”

Iz ove službe ukazali su i na Zakon o komunalnoj miliciji koji propisuje da komunalna milicija pruža pomoć preduzećima, organizacijama i ustanovama koje na osnovu zakona, odnosno opšteg akta jedinice lokalne samouprave odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i vršiocu komunalne delatnosti, kada po oceni ovlašćene organizacije ili vršioca komunalne delatnosti postoje pretpostavke da sprovođenje njihove izvršne odluke neće biti moguće bez prisustva komunalnih milicionara.

Posle svega navedenog, deluje da će ipak drugi nadležni organi morati da ljudskim, a ne pravničkim jezikom, objasne da li i u javnom prevozu FTO može definitivno da legitimiše putnike.

Komentari32
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Вељац
Са преко 200милиона евра дотација за јавни превоз (јавни податак 25милијарди дин.) које сви плаћамо возили се или не тим превозом та интересна група може да се игра са нашим парама само тако, па додајте још мало и ко Луксембург уведите ,,бесплатни,, јавни превоз то је ин ,,зелено,, еколошки, а и смањиће се трошкови за ове хиљаде контролора и обезбеђења, ја сам наиван па сам ономад пре 10ак година поверово да ће ови да се реше тих бусплуса али то све иста екипа.
Žerbo Kocka
Jasno je od početka uvođenja Busplusa da je to fasada za izvlačenje para iz gradske firme. Sve u vezi sa tim sistemom je žalosno-smešno koliko je folirantski. Toliko godina je prošlo, a način rada nije ni malo učinjen efikasnim, smislenim, ili naprosto ukinut (što bi jedino bilo ispravno), već se farsa održava uz povremene medijski naglašene alibi-incidente ili prazne najave novog načina rada. Bacanje para na ovu farsu je veća šteta nego da je prevoz besplatan.
милој
Уведите наплату ГСПа преко инфостан уплатнице. Свако домаћинство по 2000 динара и ето пара за јавни превоз. Укините риџоване, адвокате, тужбалице, комуналце и цео систем ће да прогледа.
Драган П.
И како да се спречи шверц за тај начин наплате? Опет би неко би морао да контролише, тако да опет би морали да постоје контролори у некој форми.
Bene
Privatno obezbeđenje objekta po zakonu može tražiti identifikaciju lica koje želi da uđe u pomenuti nedefinisani objekat, ali vozilo je pokretna imovina, nije nekretnina, osim kada stoji na početnoj ili usputnoj stanici. To je "kvaka" za koju se nevešto hvataju vlasnici busminusa.
Саша Микић
Погрешно вам је резоновање. Аутобус може бити обезбеђени објекат, али то подразумева да обезбеђење стоји на сваким вратима и легитимише путнике, који улазе и који излазе. Колико би онда вожња трајала то је друго питање. Овако, како је замишљено, обезбеђење је у пратњи контролора са којим улази у аутобус. Сходно томе објекат (субјекат) који се обезбеђује, није аутобус, већ контролор.
Besplatan javni prevoz
Resenje je besplatan gradski prevoz za sve gradjane. Ova drzava ima sasvim dovoljno para da finansira kvalitetan gradski prevoz. To se vidi svakodnevno jer se milioni evra rasipaju na razne besmislice.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.