Utorak, 28.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Misterija ubistva morala

Из филма „Др Алеман” Тома Шрибера

Od našeg specijalnog izveštača
Karlove Vari – Svetska premijera češkog filma „Karamazovi” Petra Zelenke dobro je zagrejala dlanove publike u velikoj festivalskoj dvorani, tradicionalno ispunjenoj do poslednjeg mogućeg mesta, osim u sedištima i na podu i na stepeništima partera i balkona.

Ovakva reakcija ne čudi jer, reč je o filmu jednog od najtalentovanijih mlađih evropskih filmskih autora (Zelenku i naša publika poznaje po filmovima „Dugmetari” i „Godina đavola”), o ekranizaciji izuzetno uspešne pozorišne predstave „Braća Karamazovi” nezavisnog praškog Teatra Dejvis i o romanu Fjodora Dostojevskog koji je za pozorište adaptirao Evald Šorm. Pridržavajući se osnovnih Šormovih ideja, Zelenka je za film napisao scenario i odabrao istu glumačku ekipu koja je briljirala i u pozorišnoj predstavi. Zato su se glumci u okruženju polurazrušene krakovske čeličane koja zamenjuje pozorišne daske tokom gostovanja trupe na poljskom Festivalu alternativne drame, osećali kao „kod kuće”, kao sigurni vladari prostora i vremena u ovoj neobičnoj drami-misteriji ubistva morala.

Zelenka obilato koristi tenziju između sveta fikcije sa scene i realnosti koja scenu okružuje. Gledalac je tokom probe predstave u prilici da prati akciju i dramu i među Karamazovima i među samim članovima trupe koja povremeno podseća na kakav rok-bend, ali i tragične momente u životu „publike“ koju čine preostali radnici u propaloj i zapuštenoj fabrici čelika. Tragični likovi Dimitrija, Ivana, Alekseja i Smerdjakova prepliću se sa ličnom tragedijom radnika u filmu o ambivalentnosti ljudske prirode. Tema koja očigledno najviše interesuje Zelenku jeste odgovornost intelektualaca za ideje koje šire u društvu koje je izgubilo veru u Boga i osnovne moralne instinkte. Šta se događa kada neko ubije drugu osobu u ime „naših” ciljeva sledeći „naše” instrukcije zarad ostvarivanja još uvek zamagljenih ideja demokratije, samo je jedno od pitanja koje pokreće Zelenka mudro se opredelivši da svu strast, mržnju, ljubav i ljubomoru smesti među hladne čelične zidove.

Od emocija, pre svega od neočekivane senzibilnosti, sazdan je intimistički ratni film „Zarobljenik” ruskog reditelja Alekseja Učitela. Radnja filma smeštena je u period od 24 sata u životu dva ruska vojnika koja u vrletima čečenskih planina zarobljavaju mladog čečenskog borca kako bi ih vodio kroz neprijateljsku teritoriju do preostalih ruskih trupa. Uprkos jezičkoj barijeri i činjenici da se nalaze na suprotnim stranama, između vojnika i čečenskog dečaka rađa se neuobičajen emotivni odnos (svi su u istom problemu i podjednako blizu smrti) dok zajednički, s mukom savladavaju surovi ali prelepi planinski pejzaž na neizvesnom i opasnom putu. Što su bliže cilju, krhka muška emotivna veza se sve više raspada, do tragičnih posledica. Jer, uprkos mogućoj samilosti i simpatijama prema neprijatelju, u ratu se zna: ako ti ne ubiješ njega – on će tebe. Učitelov film delikatno istražuje mušku intimnost u ratu, trenutke tokom borbe koji nisu česta tema ratnih filmova, apsurdnost i teror, tanane vojničke muke. Uprkos teškim i gotovo dokumentarističkim ratnim scenama od kojih je većina snimljena u realnom vremenu, zahvaljujući pejzažu koji ima funkciju važnog, često dominantnog filmskog junaka koji je jedini nevin u krvavom ratu, Učitelov film postiže čak i efekte duboke i umirujuće pastoralnosti.

Među bolje filmove viđene u takmičarskom programu 43. festivala u Karlovim Varima, svakako spada i nemački film „Dr Aleman” Toma Šribera, izvrsno realizovana klasična priča o kulturnoj dislociranosti. Mladi nemački lekar zahvaljujući međunarodnoj razmeni odlazi na specijalizaciju u kolumbijski grad Kali u kojem se suočava sa mafijaškim sistemom terorisanja grada, dubokim i nepremostivim klasnim razlikama. Umesto civilizacijskog šoka mladić, koga lokalno stanovništvo vrlo brzo proziva Aleman (Nemac) ili Gringo, opredeljuje se za prilagođavanje i uklapanje u sredinu što je tipično za „naivne” i „neoprezne” Evropljane, a pogubno za sve one koji su mu pružili ruku prijateljstva. Šriberov film je striktno realistički, jasno je da je autor dugo i duboko istraživao kolumbijske favele i život u njima, baš kao što je istraživao bolničku i operativnu praksu i proceduru. „Dr Aleman” upravo i pleni dokumentarističkom strukturom, životnošću i povremenom surovošću, čemu su osim živopisnih uličica i kućeraka Kalija pre svega izvrsni kolumbijski glumci (neki od njih su i naturščici) i njihov nemački kolega August Dil čije ime vredi zapamtiti.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.