Četvrtak, 28.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Slede tektonske promene u auto-industriji

Pixabay

U sledećoj deceniji auto-industrija će se promeniti više nego u proteklih 130 godina, a potpuno će se promeniti i navike u vožnji kakve sada poznajemo.

Električna energija, prirodni gas, etanol, metanol, biodizel i vodonik bili su samo neki od kandidata za takozvano „gorivo budućnosti“, ali nijedan za sada nije istisnuo naftu kao glavni izvor transportne energije. Međutim, u budućnosti ipak će se promeniti, najviše zbog toga što se zna da su rezerve nafte ograničene i oročene. Benzinci i dizelaši odlaze u istoriju, to je svima jasno.

Dokazane rezerve nafte i gasa velikih naftnih kompanija troše se alarmantno brzo i suočavaju se sa rizikom da budu iscrpljene za manje od 15 godina, jer kapaciteti novih nalazišta ne mogu da nadoknade potrošene količine, upozorava norveška analitička kompanija Rystad Energy u najnovijoj analizi.

Ovakve prognoze svakako su jedan od razloga što se sve više automobilskih giganata odlučuje da pređe na električna vozila, a mnoge kompanije planiraju i gradnju sopstvenih fabrika baterija. Prema nekim projekcijama, ratovi budućnosti vodiće se upravo zbog baterija za električne automobile.

Podaci pokazuju da je prošle godine u svetu prodato dva miliona električnih vozila, a 2011. samo 45.000. Kina je globalni predvodnik, prošle godine ih je prodato gotovo milion, u SAD 254.000, u Nemačkoj 198.000 . U Norveškoj udeo prodaje električnih vozila u ukupnoj prodaji iznosi čak 44 posto.

Globalna prodaja električnih vozila mogla bi ove godine da poraste za 50 odsto, pa čak i više, dok se očekuje da će prodaja vozila sa unutrašnjim sagorevanjem rasti između dva i pet procenata. Ovo su procene tima analitičara Morgan Stenlija, koji su u svojoj analizi takođe predvideli da će globalno učešće električnih vozila dostići četiri odsto, a da će se do 2030. godine njihov udeo popeti na 31 procenat.

E-mobilnost za mnoge proizvođače automobila postaje glavna orijentacija i osnovna delatnost.

Kompanija Tesla Ilona Maska već najavljuje i proizvodnju nove vrste baterija koja će imati šest puta veću snagu, zauzimati manje prostora i trošiti manje energije. Folksvagen je saopštio da planira da u Evropi pokrene do 2030. godine šest pogona za proizvodnju baterija na gorive ćelije, a britanski proizvođač luksuznih automobila Jaguar najavio je da će do 2025. godine svi njegovi modeli biti na električni pogon. I Dženeral Motors tvrdi da je na pragu komercijalizacije „najegzotičnije hemije baterija od svih“, pa tako legendarni američki proizvođač automobila kaže da će „ukrotiti metalni litijum“.

Nedostatak infrastrukture analitičari vide kao glavnu prepreku za brže prihvatanje automobila na baterije.

Istovremeno, 40 odsto pređenih kilometara u Evropi 2030. godine voziće se autonomnim vozilima. Iste godine svaki deseti automobil biće bez vozača a autonomna vozila nosiće udeo od 40 odsto u prodaji novih automobila.

Tradicionalan način posedovanja vozila za desetak godina verovatno više neće biti takav kakvog ga danas poznajemo. Veći evropski gradovi postali su zatrpani automobilima.

Sve je teže pronaći parkirno mjesto, porezi na vozila su sve veći, a i sami troškovi održavanja mnogima postaju preterano skupi. Pitanje je kojim se bave analitičari je i hoće li se novim naraštajima uopšte ići na vozački ispit, i da li će imati vremena i volje da servisiraju vozila…

Istraživanje jedne konsultantske kuće pokazalo je i da bi 47 odsto evropskih potrošača bilo spremno da se odrekne vlastitog automobila ako bi na raspolaganju imali široko dostupnu i cenom prihvatljivu uslugu robo-taksija. A od onih koji žele da zadrže svoj automobil 28 procenata ih je spremno da zaradi deljenjem usluge vožnje.

Prema analizama u idućih deset godina broj vozila u Evropi smanjiće se s 280 na oko 200 miliona, ali to ne znači da će prodaja novih vozila pasti. Upravo suprotno, potrošači će u prvom talasu želeti da svoja vozila zamene autonomnim, pa bi prodaja, procenjuje se, trebalo da poraste 34 odsto ili za 24 miliona automobila godišnje samo u Evropi tokom razdoblja transformacije tržišta automobila prema autonomnim vozilima. Već sada auto-piloti eksperimentalno sarađuju s vozačem u mnogim modelima.

Stručnjaci smatraju da će se potpuno autonomna vozila početi masovno prodavati tek oko 2034. godine, ali zato je za očekivati da ćemo u narednih deset godina iskusiti niz novih tehnologija koje će nas samo još prilagođavati budućem načinu vožnje.

Komentari24
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Uciteljica
Sve dok Ameri imaju rezerve nafte u kolicimi koju imaju, nema i nece biti veceg pomaka u auto industriji..Pa ne misli valjda neko, da ce sebi dozvoliti da im se "ubudja" tolika zaliha nafte.,
Budimir
A da se vratimo na magarca ?
Demos Cratein
Енергије не може нестати. Енергија са само претвара из једног облика у други. Проблем је што некоме треба да се претвори у топлоту, некоме у светлост, некоме у снагу итд. Треба ,,само" пронаћи јефтин и што мање штетан модел претварања једној облика енергије у други.
Milan Matić
Gorivne ćelije na vodonik će promeniti potpuno način života i cenu energije. Uskoro će svaka kuća imati svoj veoma mali orman kao generator struje na vodonik, neće biti zavisna niodkoga. Neće više biti dalekovoda, elektrana, transformatora, i sve ostale preskupe instalacije. Gorivne ćelije od vodonika i kiseonika iz vazduha proizvode vrlo efikasno struju, pri čemu je jedini nuzproizvod čista voda. Ovu vodu na podmornicama i vasionskoj stanici, koje se napajaju na ovaj način, koriste za piće.
Milan Matić
Jedini potpuni energent budućnosti je vodonik i neka vrsta gorivnih ćelija. Baterije traju vrlo kratko a koštaju kao pola automobila. Gorivne ćelije se repariraju normalno kao i svaki uređaj. Proizvodnja vodonika postaje veoma jeftina, tako da jedino političke smicalice mogu da to koče. Rusije je već pokrenula ogromnu akciju proizvodnje vodonika i snabdeva ceu Evropu. Naša Vlada treba da uvaži naučne činjenice što pre. Vodonik može da se transportuje postojećim gasovodima.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.