Subota, 25.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Univerzalne poruke Tilera, Tvorca

Poznati američki reper održao lajvstrim koncert, kao što su i Herbi Henkok, Dajana Krol, Ledi Gaga, Arijana Grande, Nora Džons, bend „Metalika”, Nil Jang pa čak i Bečka državna opera, što je u ovom vremenu sve češći vid susreta sa publikom Poznati reper na jednom od ranijih nastupa
Познати репер на једном од ранијих наступа (EPA/Gian Ehrenzeller)

Prošlo je godinu i po dana od mojeg poslednjeg susreta sa publikom oči u oči. Morao sam da uradim ovaj koncert pošto sam već počeo da se odvikavam od nastupa uživo, pa i od muzike uopšte. Zato shvatite današnji događaj više kao probu nego kao pravi nastup i nemojte da se začudite ako mi u tekstovima promakne i poneka greška...

Ovim rečima publici se obratio čuveni američki reper Tiler, Tvorac (Tyler, The Creator) na početku svog lajvstrim koncerta imenovanog: „Pozovi me ako se izgubiš” („Call Me If You Get Lost”), upriličenog polovinom juna pred stotinak fanatičnih obožavalaca u omanjoj sali jednog pozorišta u njujorškom Bruklinu. Uz pomoć kamera koncert je prenošen uživo da bi se već nakon nekoliko dana našao i na jutjub kanalu, pristupačan svim Tilerovim obožavaocima.

Pojaviti se pred tako malim brojem prisutnih sigurno nije nešto što bi moglo da zadovolji poznatog repera koji se, posle šest izdatih albuma, konačno našao na vrhu „Bilbordove” liste 200 najslušanijih. Pandemija korone učinila je svoje i većina poslenika muzičkog pokreta morala je na neko vreme da – zaćuti.

Kao slamka spasa ukazali su se pomenuti lajvstrim koncerti, bilo da su se dešavali pred malim brojem najposvećenijih obožavalaca bilo tek u osami studija. Svakako bez one dinamike i doživljaja koji pružaju ogromne dvorane ili stadioni, moćno ozvučenje, bleštava rasveta, podrška muzičara na stejdžu i prisustvo hiljada duša koje odašilju neku svoju energiju.

Srećom pokazalo se da lajvstrim dešavanja imaju dosta prednosti u odnosu na klasične muzičke doživljaje: jeftinija su za organizovanje (broj ljudi uključenih u projekat dramatično je manji od broja ljudi uključenih u organizaciju standardnih koncerata, posebno onih koji se održavaju u velikim halama ili pod vedrim nebom), troškovi koje ima sam izvođač takođe su manji…

I pored svega navedenog, učešće sponzora ne biva dramatičnije umanjeno. Naprotiv, u jedan takav prenos moguće je na različite načine uključiti reklamne spotove, pojačati doživljaj unapred snimljenim materijalima, unaprediti atmosferu veštim rediteljskim zahvatima koje publika na otvorenom retko kada zapaža na pravi način ili ih doživljava kao deo kompletne predstave…

Drugim rečima, „koncerti preko interneta” su se iz iznuđenih doživljaja polako pretvorili u umetnički performans sam po sebi. I to performans koji apsolutno ima opravdanja i polako zauzima posebno mesto u muzičkom predstavljanju sa tendencijom da se pretvori u žanr.

Tilerovo vajkanje da su ga neprijatne okolnosti naterale da se tek putem video-linka obrati publici svakako je uzrokovano njegovim neželjeno predugim odsustvom sa pozornice, ali nema sumnje i da će ga „dovesti pred noge” daleko većem broju poklonika nego što to mogu beskrajna putovanja i koncertriranja i po ne baš reprezentativnim mestima.

Tilerov album „Pozovi me ako se izgubiš”, čiji naslov više asocira na psihološko stanje nego na nesnalaženje u prostoru, šesti je po redu i predstavlja nastavak izuzetno pozitivno ocenjenog prethodnog projekta pod nazivom – „Igor” (2019). Po ocenama kritičara, reč je o predivnoj zbrci, spletu slobodnog kretanja sa neočekivanim ali svesnim lutanjem od jednog do drugog stila, od hvalisavog do introspektivnog. Njegove ideje traju taman onoliko koliko im je potrebno da se izraze u potpunosti. Bilo da traju dva minuta ili punih deset.

Dodajmo i da je 16. juna izdat i prvi singl sa albuma pod nazivom „Lamberdžek” koji je pratio i muzički video. Sam Tiler je dan kasnije putem društvenih mreža zvanično potvrdio izlazak kompletnog projekta koji je u kratkom roku obezbedio status hita.

Tiler, u skladu sa pomenutom „predivnom zbrkom” peva: „Moja koža upija sunce, ne rukujem se sa klošarima (Ne)... Ovo je novi model automobila na kojem se vrata podižu pri otvaranju... Voda u jezeru je suva na Frenč openu. Trljam sunce po licima crnaca kao gusti losion. Nekada su bili nepromišljeni… leto izgleda kao privatna škola. Tiho, ne želiš da te taj vetar oduva poput Osamine cipele. Nadam se, crnje, da ste pametno provodili vreme. Pozovi me ako se izgubiš, dušo”...

Podsetimo, rep muzika je nastala osamdesetih godina prošlog veka u grotlu crnačkih kvartova Njujorka, da bi se uskoro proširila i na druge urbane prostore širom Amerike, a potom i sveta. U početku izražena kao revolt Afroamerikanaca protiv podređene uloge u društvu i svakodnevnog socijalnog, ekonomskog i političkog ugnjetavanja da bi se prelila i na druge teme važne za obojeno stanovništvo. Ipak, najjači adut repa je bila i ostala – iskrenost kao bunt protiv takve pozicije u društvu.

Dodajmo na kraju da su uspešne lajvstrim koncerte u vremenu koje je iza nas održali i neki drugi ugledni muzički stvaraoci kao što su: Herbi Henkok, Dajana Krol, Ledi Gaga, Arijana Grande, Nora Džons, bend „Metalika”, Nil Jang, pa čak i Bečka državna opera. Veliki deo prihoda sa ovih dešavanja otišao je humanitarnim organizacijama angažovanim u borbi protiv pandemije virusa korona.

Nema sumnje da je koncertriranje putem internet veza i društvenih mreža koje se množe kao pečurke posle kiše, dobar način za kontakt sa publikom i definitivno neće otići u zaborav onoga dana kada se na nekom stadionu ponovo okupi stotinak hiljada ljudi.

Utisak koji publika stiče na jedan ili drugi način svakako nije isti, ali put do zainteresovanih obožavalaca više nema zapreka. Tehnologija je učinila svoje. Od umetnika se traži da taj „dar” iskoriste najbolje što mogu, da mu se prilagode i da mnogo šta novo i sami nauče. Ono što može da brine je to što lajvstrim predstave najširu publiku uvlače u neku vrstu osame. A to nikada nije bio cilj pravog i iskrenog umetničkog delovanja. Naprotiv...

 

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Srko
Valjda bi prevod njegovog imena bio Tajler a ne Tiler. Ne kažemo Facebook nego Fejsbuk
Сима
Оно у српском језику се пишу речи онако ако се чују , па би логично било да је Тајлер , али како енглески језик нема фонетско писање , питање је како се човек зове Тајлер или Тилер , јер они ово могу да читају и као једно и као друго . Они не знају ни која су им слова самогласници .

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.