Nedelja, 26.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
LETNjI RED VOŽNjE I GUŽVE U JAVNOM PREVOZU

U mnogim vozilima putnici kao sardine u konzervi

Građani se, čini se, s pravom godinama bune što se u toku jula i avgusta uvodi letnji režim vožnje, koji podrazumeva manje vozila na ulicama, ocenjujući da mnogi ljudi ostaju u prestonici. – Nadležni se ipak uporno drže letnjeg reda
Редови и за улаз и за излаз (Фото Д. Јевремовић)

Ne smetaju mnogim Beograđanima samo vrućine. Žitelji glavnog grada, pre svega putnici u javnom prevozu, jednako ključaju i zbog gužvi u autobusima, trolejbusima i tramvajima. Bilo da se u njima nađu ujutru i popodne, kada su aktuelni špicevi, bilo da se voze van špiceva, slika je slična. Gužva, pa gužva. Tačno je da nije baš u svakom trenutku svako vozilo javnog prevoza krcato putnicima. Naravno da se u toku dana dešava da na više linija bude vozila u kojima se ljudi ne stiskaju jedni uz druge, ali jednako je nesporno da su na jednoj liniji u toku pola sata bar dva vozila popunjena kao konzerve sa sardinama. Bez obzira na to da li se radi o solo ili zglobnim vozilima.

Jedan od glavnih razloga što se na ulicama mogu videti javna vozila krcata putnicima upravo je letnji red vožnje od koga nadležni u gradu, i pored više apela građana, ne odustaju godinama. Taj red, podsetimo, podrazumeva smanjenje broja vozila od kraja juna do početka septembra. Krajem ovog juna gradske linije su redukovane za 17,2 odsto, a prigradske i lokalne linije za 5,2 odsto u odnosu na zimske redove vožnje. Glavni argument nadležnih za takav saobraćajni manevar je sezona odmora, školskog raspusta i odmora na fakultetima, odnosno očekivani manji broj putnika. Tačno je da je zbog navedenog u toku leta manja potreba za javnim prevozom, ali slike sa saobraćajnica kojima krstare javna vozila ukazuju da te potrebe Beograđana ipak nisu toliko manje da je neophodno uvođenje letnjeg režima. Kad god iz grada godinama unazad nadležni najave stupanje na snagu ovog reda vožnje, mnogi građani se oglašavaju kako bi po ko zna koji put apelovali da se to ne čini. Kako kažu, niti se Beograd toliko prazni u toku leta, niti mnogi ljudi istovremeno mogu da odu porodično na nekoliko nedelja na odmor kao nekad, pa da se tako isprazni prestonica.

– U redu, ako je nešto manje korisnika javnog prevoza u toku leta, onda neka na dnevnom ili nedeljnom nivou prate koje su linije konstantno manje popunjene, a koje više i neka onda lepo preusmeravaju vozila sa linije na liniju, a ne da ih automatski ukidaju krajem juna – smatra sugrađanin Marko Tomić koji, kako kaže, svakodnevno koristi linije na trasi centar grada – Karaburma.

Sličnog je stava i sugrađanka Marija Janković koja se svakodnevno od kuće do posla vozi od Zemuna do Zvezdare.

– Neću da grešim dušu, zaista se dešava da nekoliko puta u toku nedelje uđem u autobus gde nije gužva. Ali, isto tako, redovno, svakog dana, uđem bar u jedan, dva autobusa koji su krcati, bez obzira na to koji je deo dana, odnosno koju smenu radim. To je valjda dovoljan dokaz da se Beograd ne prazni u toku leta – naglašava Jankovićeva.

Drugi sugrađani sa kojima smo razgovarali ističu da bi interval polazaka morao da bude znatno češći, odnosno da je letnji red vožnje nesvrsishodan, naročito sada kada se neprekidno apeluje da i dalje moraju da se poštuju preventivne mere zbog virusa korona.

– Mogu ja da stavim i dve maske, mogu opet da se vakcinišem i revakcinišem, mogu da se trudim da držim distancu, ali šta mi to vredi kada uđem u autobus i kad mi se tri osobe, jednako znojave kao ja, prilepe uz telo jer nema mesta – pita se sugrađanka Natalija Stanković.

Ono što je jasno jeste da sugrađani ne mogu da očekuju drastično povećanje broja vozila jer i GSP i Konzorcijum privatnih prevoznika imaju vozila koliko imaju. Jedino za šta bi i dalje mogli da „navijaju” jeste da se, kada su gužve, na ulice izvezu vozila koja su povučena zbog letnjeg reda vožnje.

Vrućina, ustupanje mesta, otvori-zatvori…

Vozila gradskog prevoza trenutno su i svojevrsno mesto zanimljivih ćaskanja, razmene, pa i sukoba mišljenja.

„Gospođo, hoćete li da sednete?”, ljubazno je pedesetogodišnjak upitao sedamdesetogodišnjakinju koja je u autobus ušla u Maksima Gorkog.

„Neee, hvala! Šta to treba da znači, izvinite molim?!”, uzvratila je gospođa očito aludirajući da joj je mesto ponuđeno zbog njenih godina.

„Ništa zaista, samo sam pomislio da biste možda seli pošto imate torbe, a gužva je”, vidno zbunjen odgovorio je muškarac na šta mu se gospođa samo blago nasmejala stavljajući tim osmehom do znanja da je nije uverio u to što kaže.

***

„Devojko, aman, zatvori taj prozor, vidiš da radi klima!”, demonstrativno je u autobusu u centru grada starija žena poručila devojci koja je u klimatizovanom vozilu dopola otvorila prozor.

„Molim, šta ste rekli?”, skidajući slušalice sa ušiju upitala je devojka.

„Osećaš da radi klima? Zatvori prozor da bi ta klima i imala dejstvo!”, naglasila je gospođa.

Devojka se i dalje pravila da ne čuje, na šta su pojedini drugi putnici izneli svoju ocenu:

„Ma u toku leta u svim autobusima gde rade klime treba ili da se zablokiraju prozori ili da se nameste tako da mogu da se otvore tek nešto malo.”

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vera
Beogradski javni prevoz je kao u zemljama treceg sveta. To sam isto videla u Indiji. Vazno je da imamo NG rasvetu na evropskom nivou ali duze nego u Evropi, pa smo u tome bolji, ura!
Nidza Bgd
Genijalci, evo recimo na liniji 15 sta se desava. Ranije su bili pravi autobusi Ikarbusovi yglobni od 18m i tu stane dosta ljudi. Sada tih autobusa ima sve manje i zamenjuju ih ovom novim kineskim, gde jedva 60 dusa moze da stane. i pri tom klima nema efekta koliko god da je nova i jaka. Sta cemo sa tim. Ikarbus su unistili, a za nase uslove su pravili najbolje autobuse. Mogli biste malo o tome da pisete, eto naslova: "Kako je Ikarbus sistematski unisten". Hvala i prijatno.
Киза
Није проблем у летњем и зимском реду вожње, већ у томе што је то реликт из 70-тих и 80-тих кад је Београд имао бар 500.000 становника мање, али је зато имао бар 500 возила више у односу на данас (у то време се у шпицу' чак повећавао број аутобуса на појединим линијама)! Башка то што су неке линије биле доста краће, а неких није ни било тада! Ако ме сећање добро служи, ГСБ је тада по летњем реду вожње имало више возила него данас по зимском, тако да је сва ова прича без смисла. Само кажем...
Киза
Саша@Није толико проблем ни у возачима, ни недостатку возила, ни (реално) малим платама, колики је проблем 'алавост' државе за ничим оправданим наметима! Наиме, као један од задњих "изума" за отимање пара од ионако ојађеног народа измислили су ЛИЦЕНЦУ за шофере! Почетна обука траје мин.140 а мах. 280 часова, лиценца важи 5 година, а једном годишње су ОБАВЕЗНИ семинари (?!)! Трошкове возач сноси сам (бар док се не запосли)! Земља јада и суза! Треба ли овде још неки коментар?! Само питам...
Саша Микић
Слажем се са вама, само има још једна чињеница, која квари утисак. Има аутобуса у гаражи, али нема ко да их вози!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.