Ponedeljak, 25.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA

Jelovnik na 35 Celzijusa

Prednost ima belo u odnosu na crveno meso, a riba je idealna. - Sezonske salate su lako svarljive i osvežavaju, baš kao i variva i čorbe
(Фото: Пиксабеј)

Leto je stiglo, a i letnji toplotni talas s njim. Klima se u poslednjih dvadeset ili trideset godina značajno promenila, pa nisu retkost letnje temperature iznad 35 stepeni Celzijusa. Šta onda jesti i piti,?

Letnja vrelina, doduše, obično ima za posledicu gubitak apetita, loš san, manji ili veći osećaj letargije. Obično gubimo između 2 i 2,5 litra tečnosti dnevno. Dakle, redovnim danima trebalo bi da unosimo oko 6-8 čaša vode ili druge hidratantne tečnosti. Uvek imajte na umu da kofeinski napici imaju diuretički efekat, zbog čega gubite tečnost, pa je preporučljivo da ih minimalno unosite. Ne preterujte sa sokovima, jedna manja čaša je dovoljna, jer oni uz vodu sadrže i značajne kalorije iz šećera kojima obiluju.

Naše specifične potrebe za vodom variraju u zavisnosti od starosti, veličine, pola i količine fizičke aktivnosti, kao i od faktora okoline, uključujući temperaturu i vlažnost vazduha.

Više temperature i vlažnost vazduha povećavaju brzinu isparavanja sa kože, što znači da se više znojimo. Zbog toga moramo da nadoknađujemo nivo tečnosti i više i češće. Koliko vam više treba zaista zavisi od vaših ličnih okolnosti, kao i od toga koliko ste aktivni.

Preterivanje u pijenju vode može dovesti do toga da bubrezi ne budu u stanju da održe ravnotežu elektrolita, pa krv postaje veoma razređena. Ovo utiče na to kako naše telo funkcioniše – na primer, utiče na krvni pritisak. Hiponatremija je stanje koje uzrokuje previše vode zbog čega nivo natrijuma opasno pada. Naravno, zdrav organizam se na ovo prilagođava češćim mokrenjem, a boja urina iz bledožute prelazi u bezbojnu.

Smatra se da oko 20-30 odsto našeg unosa tečnosti potiče od hrane, a neke namirnice sadrže više vode od drugih. Samim tim, deluju osvežavajuće na organizam i lako su svarljive. To su:

  • Jagode
  • Krastavac
  • Tikvice
  • Celer
  • Zelena salata
  • Dinja
  • Lubenica

Recepti sa visokim sadržajem tečnosti mogu pomoći u postizanju zdravog nivoa hidratacije. Čorbe, supe, variva, smutiji, šejkovi i kaše dobri su primeri i poželjno je da imaju aktuelne sezonske sastojke.

Hladna hrana i piće mogu vam dati početni efekat hlađenja, ali to je kratkotrajno. Poznato je da konzumiranje hrane dovodi do povećanja temperature, jer proces varenja stvara toplotu. Ovo u kombinaciji sa hladnom hranom i pićima čini da vaše telo reaguje povećanjem osnovne temperature. Tako da će vam, možda, na kraju obroka biti toplije nego pre.

Topli napici s druge strane povećavaju temperaturu tela i zbog toga ono želi da se ohladi, pa se više znojite da biste izgubili toplotu kroz kožu. Začinjena hrana takođe povećava telesnu temperaturu, jer pokreće naš metabolizam. Ovo pospešuje znojenje koje ima efekat hlađenja.

Smatra se da hrana kojoj je potreban veći napor za varenje, poput one bogate proteinima, šećerom i vlaknima, generiše više telesne toplote. To znači da jela od mesa, slatkiši i jela od mahunarki i žitarica nisu najbolji izbor. Međutim, ne morate ih se potpuno odreći. Jedan od načina da se ovo ublaži je upotreba marinada na bazi citrusa na mesu kako bi se razbila struktura proteina. Što se tiče vlaknaste hrane, natapanjem mahunarki i žitarica pre pripreme učiniće vlakna svarljivijim.

Izbegavajte jela koja se teško vare: sa zaprškom, koja su bogata mastima i šećerima, ona koja nadimaju i koja ne mogu dugo da stoje na sobnoj temperaturi. Prednost ima belo u odnosu na crveno meso, a riba je idealna. Sezonske salate su lako svarljive i osvežavaju, baš kao i variva i čorbe. Letnje vreme ima najveći izbor namirnica u toku godine, pa svakako predlažem da pratite sezonu.

Takođe vodite računa o bezbednosti hrane u toku letnjeg perioda, poznato je da se bakterije na letnjim temperaturama brže razmnožavaju i samo čekaju da vam upropaste dan.

Leti nam se apetit uglavnom smanjuje, posebno kada krene taj toplotni talas. Jedan od razloga za to je što telo pokušava da reguliše našu telesnu temperaturu tako što smanjuje funkcije stvaranja toplote poput varenja hrane.

Iako je ovakav pad apetita možda van naše kontrole, možemo sebi pomoći osiguravajući da hrana koju jedemo bude prepuna pravih hranljivih sastojaka.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nedim
Zaboravili ste na voće lekari kažu 5 porcija voća po250g.Kajsije su dobre zbog K jona i šljive,lubenice i dinje,.!kg kajsija sam platio200din a 1 kg šljiva 120 dinara.Cena lubenice je na pijaci 30 din pokg a dinje50 /mestoSubotica/
ВлаДо
Јеловник за преко 35* С: кришке краставаца прелити хладним јогуртом.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.