Četvrtak, 09.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Povratak ruske putničke avijacije

Na vazduhoplovnoj izložbi MAKS 21 prikazani avioni MS-21 i „iljušin 114”, kao i niz civilnih helikoptera
Атрактиван наступ пара авиона МС-21 (Фото ЕПА/Сергеј Илницки)

Nema sumnje da je zvezda ovogodišnjeg vazduhoplovno-kosmičkog sajma MAKS 21 u gradu Žukovski u Podmoskovlju novi ruski višenamenski borbeni avion „suhoj 75”, koji je već postao poznat pod svojim komercijalnim imenom „šahmat”. Ali ovaj jednomotorni vazduhoplov se tek razvija i sigurno se neće naći u upotrebi u narednih pet godina, za razliku od mnogih drugih modernizovanih ruskih vojnih aviona i helikoptera, takođe prikazanih na ovoj prestižnoj međunarodnoj vazduhoplovnoj manifestaciji.

Međutim, viđeno je i mnogo šta iz oblasti civilnog vazduhoplovstva. I u najtežim godinama posle raspada SSSR-a Ruska Federacija je kako-tako držala korak kad je reč o vojnim avionima i helikopterima, ali putnička avijacija je baš zaostala s razvojem novih modela. Štaviše, zapadni proizvođači aviona, odnosno američki „Boing” i evropski konzorcijum „Erbas”, zauzeli su pozicije i u domaćim avio-prevoznicima, uključujući i nacionalni ponos „Aeroflot”. Nedavno je u ruskom domaćem saobraćaju obavljen poslednji putnički let legendarnim avionom iz sovjetskih vremena „tupoljev 154”.

Poslednjih godina se stvari i na ovom polju veoma polako, ali sigurno, menjaju u korist ruske avio-industrije. Na sajmu MAKS-21 prikazan je ruski putnički avion MS-21, i to s ruskim motorima, budući da je zbog sankcija EU i SAD otežana varijanta opremanja aviona motorima zapadnih proizvođača. Piloti ovog tipa aviona izveli su veoma atraktivan program, sličan akrobatskom, što je na posmatrače ostavilo poseban utisak imajući u vidu veličinu ovih aviona koji su, povrh svega, leteli i u paru.

Ovaj avion trebalo bi da se bori za parče tržišta u najoštrijoj konkurenciji. Reč je o letelici za srednje destinacije, segmentu u kojem poslednjih decenija neprikosnoveno vladaju avioni tipa „erbas 320”, „erbas 321” i „boing 737” u različitim verzijama. Verovatno će uspeti u tome, bar kad je reč o ruskim avio-prevoznicima, a kakav će biti prodor na strana tržišta – pokazaće vreme.

Ruska vazduhoplovna industrija je to već i pokušala sa „suhoj superdžetom”, prvim postsovjetskim putničkim avionom, koji je, naravno, prikazan i ove godine na izložbi MAKS-21. Ovu letelicu, namenjenu za kraće relacije, koriste ruski avio-prevoznici, a bilo je i manjih uspeha u inostranstvu.

Poznavaocima vazduhoplovstva nije promakla premijera – letni nastup „iljušina 114”, dvomotornog turbopropelerskog aviona namenjenog za kraće destinacije. Ova letelica trebalo bi da u putničkom saobraćaju preko nepreglednih divljina Sibira i ruskog Dalekog istoka zameni vremešni „antonov 26”. „Iljušin 114” je u kategoriji popularnog ATR-72, kojeg koristi i „Er Srbija”.

Za pomenute prostore Rusije, ali za baš kratke destinacije, do kojih se uprkos tome lakše stiže vazdušnim nego drugim vidovima saobraćaja, namenjen je i „bajkal”, mali jednomotorni visokokrilac, koji je takođe predstavljen na izložbi. Ovaj avion mogao bi da zameni legendarni An-2, dvokrilac koji i dalje leti nad Rusijom, dok je u Srbiji poznat po zaprašivanju komaraca i useva.

Kad je reč o helikopterima prilagođenim za civilne namene, posebnu pažnju privukao je Mi-171A3, najmodernija verzija dobro poznatog Mi-17 (koje ima i Vojska Srbije), prilagođena za prevoz do naftnih platformi, kao i za obalsku stražu. Prednji deo kabine je potpuno redizajniran, pa bi se na prvi pogled moglo pomisliti da je reč o novom tipu letelice. Prikazani su višenamenski helikopteri Ka-32A11M i „ansat-M” (helikoptere ovog tipa nabavila je Republika Srpska), kao i putnički Ka-62.

Komentari25
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Srba
Rusija je toliko velika, da je dovoljno da prodaje avione samo domacim avio kompanijama.
Petrovic Dusan
Rusija nema ni najmanje sanse da udje na trziste putnicke avijacije. Cak sve ruske kompanije koriste avione Boeing i Airbuss. U svetu ne leti ni jedan jedini avion ruske proizvodnje,a sanse da razbije monopol Airbuss i Boeinga Rusija nema ni teoretski
LaCosta
Na kakvim su to svojim avionima Rusi mogli da lete ako nisu nista proizveli 30 godina? Za MC-21 se strucnjaci slazu da ce imati 5-10% trzista tako da se vi unapred radujete. Ovo je zaista dobar avion po svim parametrima. 2025 dolazi novi model iz rusko-kineske produkcije koji ce bez sumnje imati jos veci trzisni uspeh. Airbus i Boing ce nastaviti dominaciju na zapadu ali ce ostatak sveta imati primamljivu alternativu.
Nikola Nesic
Čuvaćemo tajnu, kao najveći, a možda i jedini pratioci ruskih uspeha.
Gale
Problem je bio totalni prekid od 1990. godine. Ali i pod vlascu Putina nisu gotovo nista uradili. Unistili su program TU 204 bas zbog moora PS 90. A to je bio odlican avion. Unistili su u samom startu progrm TU 334. Motor koji je obecavao NK 93. sabotazom prekinut razvoj.Za Suhoja Super Dzet sad rade svoj motor PD 8, nema objasnjenja sta nevalja na Sam 146 koji u radili zajednicki sa Franuskom. Zbog vih oih problema ne mogu da izvezu u Iran TU 204 jer motor PS 90A1 rade u kooperaciji sa USA.
Иван
Ima objasnjenja za Sam 146. Hot section koji rade Francuzi nije ispunio ocekivanja sto se tice kvaliteta tako da je medjuremontni period i zivotni vek motora gotovo duplo manji od projektovanog. To je i izazvlao ogromne logisticke probleme oko odrzavnaja
Nenad
Prvi mačići se u vodu bacaju. Ama ruski avio je najbolji ali bi radije putovao Airbus-om ili Boeingom !

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.