Ponedeljak, 20.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
TEŠKE SAOBRAĆAJNE NESREĆE I PRESUDE KOJE SU UZNEMIRILE JAVNOST

Bahati vozači moraju biti zaustavljeni strožim kaznama

Pijanstvo i prebrza vožnja dovode u opasnost neograničeni broj ljudi. Sankcije su uglavnom blage u odnosu na tragične posledice. Sud sudi u ime naroda i negodovanje javnosti nije pritisak već opravdana reakcija
Грађани су протестовали и после погибије Јоване Петковић коју је на тротоару покосио пијани возач (Фото: принтскрин)

U ime naroda sud donosi i javno izriče presude, ali kada narod u vidu javnog mnjenja iskaže nezadovoljstvo zbog odluke o pritvoru ili o visini kazne, onda se govori o pritisku na pravosuđe i neprimerenom komentarisanju sudskih odluka.

Tačno je da svaki delilac pravde ima pravo na slobodno sudijsko uverenje, ako je ono zasnovano na primeni zakona i Ustava, ali u nekim slučajevima bilo je sumnji da je na sudske odluke uticala možda i neka „viša sila”, jača i moćnija od zakona, nevidljiva i nedodirljiva.

Teške saobraćajne nesreće tragične su ne samo za žrtve i porodice poginulih, već i za one koji su udes izazvali. Stepen njihove krivice nije u svakom slučaju isti. Nekada je otkazala kočnica, ali često su alkohol i nepromišljena brza vožnja bili uzroci nesreće.

Bahati vozači nisu hteli ničiju smrt, ali su morali biti svesni da kršenjem propisa dovode u opasnost neograničeni broj ljudi i da svako ko im se nađe na putu može nastradati u jednoj sekundi.

„Četiri godine zatvora za četiri mlada života. Roditelji i rodbina preminulih su ovakvom odlukom suda razočarani, iako znaju da njihovu decu ništa ne može vratiti”, bio je medijski izveštaj posle presude vozaču koji je sa 1,36 promila alkohola u krvi udario u drugi automobil na Ibarskoj magistrali avgusta 2019.

Roditelji poginulih ukazivali su da je zakonom predviđena kazna od dve do 12 godina zatvora u slučajevima kada u saobraćajnoj nesreći dođe do smrti jedne ili više osoba. Pitali su se da li je moguće da jedan život vredi samo godinu dana zatvora.

Često se posle ovakvih presuda broj izrečenih godina zatvora poredi sa brojem žrtava, ali treba reći da sud ne odlučuje na osnovu takvog tužnog „reciprociteta”, već da odmerava sve okolnosti slučaja. Ipak, kazne se čine prilično blage u odnosu na teške i tragične posledice, kao i na uzroke koje su do njih dovele, a to su vožnja u pijanom stanju i nedozvoljena brzina.

U nekim slučajevima ne izriče se čak ni kazna zatvora, nego samo uslovna osuda ili kućni zatvor sa ili bez elektronskog nadzora.

Upravo je Aleksandar Mitrović, koji je svojim vozilom usmrtio sedamnaestogodišnju Andreu Bojanić u Ustaničkoj ulici 2013. godine, pobegavši sa mesta nesreće, prošle nedelje preinačenom presudom osuđen na godinu dana kućnog zatvora sa nanogvicom. Time je kazna, posle žalbe tužioca, povećana za samo jedan mesec, dok mu je mera zabrane upravljanja motornim vozilom duplirana sa jedne na dve godine.

Vest o malo povećanoj kazni sinu Željka Mitrovića, vlasnika televizije Pink, objavljena je samo dan posle tužne vesti o smrti devetogodišnjeg Stefana, koji je stradao na Karaburmi 18. jula kada je vozač Lazar Galić udario njega, mlađeg brata i oca brzinom od oko 100 kilometara na čas na pešačkom prelazu, a zatim pobegao.

Mnogi građani su se tada setili slučaja „kantrimen” i pitali se da li će krivac za nesreću ikada biti pronađen. Galić je, međutim, nađen i priveden u tužilaštvo, ali mu sudija za prethodni postupak nije odredila pritvor, već samo mere zabrane napuštanja boravišta i zabranu vožnje.

Negodovanje javnosti bilo je opravdano uprkos tome što sudija ima pravo na svoju slobodnu ocenu i što pritvor možda i nije bio neophodan, ali kada je teško povređeni dečak preminuo u bolnici – građani su izašli na ulicu i tražili da krivac bude iza rešetaka dok čeka suđenje. Pitali su se da li je možda već pobegao pa će se za njim tragati mesecima, kao što je to bilo u slučaju vozača „kantrimena” koji je na Brankovom mostu usmrtio dvadesetjednogodišnjeg Luku Jovanovića u julu 2014.

I tada su građani izašli na mesto nesreće – na most, pružajući podršku Lukinom ocu, bez čije upornosti slučaj možda ne bi bio delimično rešen. Vozilo „kantrimen” nikada nije pronađeno, a vinovnik zločina koji je duboko potresao Srbiju uhapšen je krajem avgusta te godine – u dalekoj Kini. Utvrđeno je da je pobegao iz zemlje letom za Istanbul, odakle je posle odleteo u Kinu, a odande izručen Srbiji na osnovu crvene poternice Interpola. Krajem oktobra 2015. osuđen je za teško delo protiv bezbednosti saobraćaja na četiri i po godine zatvora.

O detaljima istrage javnost je tog lega obaveštavao tadašnji ministar policije Nebojša Stefanović, a sada u slučaju nesreće na Karaburmi reagovala je ministarka pravde Maja Popović, tražeći od Visokog saveta sudstva da preispita postojanje disciplinske odgovornosti sudije koja je odbila predlog tužilaštva da odredi pritvor Lazaru Galiću.

Koliko je za javnost i prevenciju bahatosti u saobraćaju važno da vinovnik bude pronađen i „priveden pravdi”, toliko je značajno i kakve će kazne biti izrečene posle okončanja sudskog postupka, bez obzira na to da li se okrivljeni branio iz pritvora ili sa slobode. Pored toga, bitno je i da izrečena kazna bude izvršena.

O tome govori slučaj Stefana Karića, koji je bio osuđen na godinu dana zatvora zbog saobraćajne nesreće u kojoj je njegova saputnica teško povređena i ostala invalid. On je nekoliko puta uspeo da odloži odlazak u zatvor, da bi mu, posle primene Zakona o amnestiji, kazna bila smanjena na devet meseci i zatim zamenjena kućnim zatvorom sa elektronskim nadzorom.

Može li to svakome da se desi

Nekoliko hiljada građana Niša protestovalo je početkom ove godine na mestu gde je 4. januara automobil usmrtio pešake Andreja Pekljušaja (12) i Dejana Ilića (48). Blokirali su saobraćaj i u protestnoj šetnji zahtevali zaštitu od bahatih vozača i strože kazne za one koji su izazvali teške saobraćajne nesreće.

Samo mesec i po pre toga u bolnici u Nišu preminula je Jovana Petković (25), koju je vozilom na trotoaru udario pijani vozač koji je imao 1,2 promila alkohola u krvi. „Nesreće se dešavaju ali ne može svakom da se dogodi da upravlja automobilom sa tolikom količinom alkohola i da ubije nekog ni krivog ni dužnog”, rekla je Jovanina majka.

„Već danas na nekom trotoaru ili pešačkom prelazu može da bude pokošen neko od nas ili nama bliska osoba”, poručili su građani Niša. Na žalost, i pored ovog upozorenja, upravo se to desilo na pešačkom prelazu na Karaburmi.

Komentari13
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Djordje
Preduslov za strozije kazne je da se zakon primenjuje a kod nas se ne primenjuje ili se primenjuje selektivno. Ne znaci vam nista strozija kazna za obicnog gradjanina koji nekad spletom nesrecnih okolnosti napravi karambol ako ce tatini sinovi, (primer sin medijskog tajkuna) da se izvuku iako su vozili nenormalnom brzinom, ubili nekog a zatim pobegli sa lica mesta posle cega ih tatin advokad odvede u stanicu. Rezultat, nanogica i boravak u tatinom dvorcu.
Jovan Asanin
Dodjite u Kaludjericu, stanite na bilo koju raskrsnicu i videcete sta je divljastvo. U pola sata procice 10 ovakvih sa Karaburme. Gde su i sta rade policijske patrole? Najstroze sankcije za takav tip vozaca, bez izuzetka!
Bora S
Nažalost, i posle protesta u Nišu, ništa se nije promenilo. Saobraćajna policija stoji na tom bulevaru u 7 h ujutru, skoro svakog dana. Pišu kazne za 65 km/h. Narodu koji je naspavan, trezan pošao na posao. Uveče, trke motora i automobila, policije nigde...njihovi opravdanje posle poziva...nemamo patrole. Pitam se do kog nivoa naša "samosvest" kao društva može da padne nisko. Da li toliko teško da preduzmemo nešto? Zar toliko nemamo hrabrosti?
Kiza Karaburma
Svako može slučajno da previdi znak, da ne pogleda kad se uključuje u saobraćaj ili kad se prestrojava, ali niko ne vozi 100 na sat po gradu slučajno, niko ne obilazi slučajno autobus u stanici, niko se slučajno ne napije pa vozi. E, za to što nije slučajno, da se udesetostruče novčane kazne, a automobili u presu. Ako ubiju nekoga, suditi kao za ubistvo. Pa kad prvi kabadahija ode na deset godina, a deseti tatin sin zakuka za Audijem ili BMW-om, da vidite kako će biti red na ulicama.
DejaVu
I sta sad? Prekrstimo se, pljunemo na drzavu i tamo neki narod...resetujemo se i idemo dalje? Zato se i ponavlja sve ukrug. Upravo su gradjani Karabuirme pokazali kako se menjaju stvari - zajednistvom, izlaskom na ulicu a ne gundjanjem u bradu (tastaturu po novom)

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.