Ponedeljak, 20.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISTRAŽIVANjE SVEMIRA

Naučnici otkrili svetlost iza „crne” rupe

U najnovijoj studiji korišćen je nesvakidašnji efekat gde svetlo izbija oko „crne” rupe, tako da naučnici mogu da vide ono što je sa druge strane
„Црна” рупа у галаксији названој МЦГ 6-30-15, снимљена моћним уређајима Европске свемирске агенције почетком овог века. На снимку се види како „црна” рупа „усисава” енергију око себе (Фото EPA ESA/ESA/NASA)

Tim naučnika posle višegodišnjih istraživanja prvi put u istoriji je uočio svetlost na drugoj strani „crne” rupe, preneo je pre dva dana britanski „Indipendent”.

Ovakvo otkriće ne samo da je neverovatno, već deluje nemoguće, s obzirom na to da „crne” rupe „jedu” sve što im se približi, uključujući i svetlost, prenosi Tanjug.

Međutim, eksperti tvrde da je tako nešto ipak bilo moguće zahvaljujući tome što je u najnovijoj studiji korišćen nesvakidašnji efekat gde svetlo izbija oko „crne” rupe, tako da naučnici mogu da vide ono što je sa druge strane.

Otkriće se pojavilo nakon što su naučnici ispitali iks-zrake koje je u svemir izbacila supermasivna „crna” rupa. Ona se nalazi u središtu druge galaksije, na oko 800 miliona svetlosnih godina daleko.

Iks-zraci su imali neobičan šablon – posle svetlih, bleštećih iks-zraka pojavili su se manji, a kasniji su imali različite boje. Delovali su kao da su usmereni sa druge strane „crne” rupe, primetio je astrofizičar sa univerziteta Stenford u Kaliforniji Den Vilkins.

S obzirom na to da „crne” rupe uništavaju svetlost, Vilkins objašnjava da svako svetlo koje uđe u „crnu” rupu, ne izlazi iz nje, tako da ne bi trebalo da vidimo šta je iza „crne” rupe.

Britanski list, međutim, navodi da je ovo drugačija, manje poznata karakteristika „crnih” rupa, koja je pokazala da iks-zraci mogu da se vide, a Vilkins dodaje: – Razlog zbog kojeg možemo videti svetlost je taj što „crne” rupe iskrivljuju prostor, izvrćući magnetna polja oko sebe.

Postojanje svetlosti sa druge strane „crne” rupe je predviđeno Ajnštajnovom teorijom relativiteta, ali se do sada nikad nije desilo da se ona vidi. Zbog toga je novo otkriće veoma važno za buduća istraživanja.