Utorak, 26.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Sećanja na zlatno doba Beogradske opere

Sopran Mirjana Čavić Vasiljević govori o karijeri dugoj četiri decenije i o brojnim rolama koje je ostvarila do početka devedesetih
Мирослав Чангаловић и Мирјана Чавић Васиљевић у опери „Иван Грозни” Римског-Корсакова на сцени Народног позоришта (Фото: лична архива)

U sazvežđu pevača koji su bili učesnici zlatnog doba Beogradske opere (tokom druge polovine prošlog veka) i predstavljali nas na poznatim svetskim scenama, sa pretežno slovenskim repertoarom, nalazi se i sopran Mirjana Čavić Vasiljević. O životu posvećenom muzici, kojoj je bila duboko odana 40 godina, svedoče brojne fotografije sa scene, kao fragmenti izvođenja čuvenih operskih dela, prikazi iz domaće i strane štampe, strana gostovanja na kojima su operske predstave Narodnog pozorišta bile visoko rangirane i poštovane. Sve je to doprinelo da Mirjana Čavić Vasiljević i posle odlaska u penziju početkom devedesetih nije žalila što je život posvetila operi. U stanu koji čuva njene najlepše uspomene, još vitalna, nasmejana, spremna da otpeva neku muzičku frazu, Mirjana Vasiljević nam govori o svojim počecima:

‒ Posle gimnazije sam upisala italijanski jezik na Filološkom fakultetu u Beogradu, gde sam stigla do diplomskog i uporedo sam pohađala solo pevanje u MŠ „Mokranjac”, u klasi prof. Katarine Jovanović Stefanović. Posle audicije na Muzičkoj akademiji primljena sam u klasu prof. Zlate Đunđenac i na kraju sam diplomirala sa ocenom deset kao student generacije.

Posle položene audicije na konzervatorijumu „Benedeto Marćelo” u Veneciji 1959. naša sagovornica je dobila stipendiju u klasi pedagoga Marije Karbone, a presudna je bila i ocena Renata Fazana, dirigenta i direktora ove ustanove.

‒ Na završnom koncertu letnjeg kursa u Veneciji te godine pevala sam Aidu u finalnoj sceni, u pratnji orkestra „La Feniče”, Radames je bio Pjetro Botaco, a Amneris Seta Papoulian (kasnije Del Grande). Imam divna sećanja na Veneciju, te večeri sam dobila pohvale i novi poziv za jednogodišnju stipendiju. Kako mi je Beogradska opera ponudila angažman, tačnije direktor Branko Pivnički, ipak sam odlučila da pevam u svojoj zemlji. Ali sam zahvaljujući italijanskoj podršci i naredne dve godine dolazila na letnje kurseve u Veneciju. Bila sam srećna što sam srdačno primljena u Italiji, zemlji sjajnih pevača.

Sopran Mirjana Vasiljević je od 1961. ostvarila brojne uloge, među njima Mimi u „Boemima”, Đulu u „Eri s onoga svijeta”, Parasju u „Soročinskom sajmu” i mnoge druge različitog opsega, koje su odgovarale njenom lirskom sopranu.

‒ Bilo je više od četrdesetak operskih rola na mom repertoaru, koje sam ostvarila u zemlji i inostranstvu. A tu je i veliki broj koncertnih izvođenja. Melanija Bugarinović je znala da mi čestita i da me pohvali, Duško Miladinović, dirigent i direktor Opere, mi je prenosio pohvale stranih kompozitora i pevača, a čuvam i pozitivne ocene iz tadašnje štampe. Baviti se operskim pevanjem veoma je zahtevno zanimanje. Pored talenta, lepote glasa, mora se ovladati i glumom da bi se ostvario duševni doživljaj kod publike. To sam postizala radom i disciplinom.

Mirjana Vasiljević je sa solistima i ansamblom Beogradske opere gostovala u zlatno doba u Rimu, Istočnom i Zapadnom Berlinu, Lajpcigu, Lozani, Veneciji, Oslu, Kopenhagenu, Madridu, Kairu.

‒ Sećam se da maestro Oskar Danon nije dozvoljavao da se bilo ko sa strane meša u njegovu podelu uloga. Izabrao je one soliste za koje je bio siguran da neće izneveriti njegova očekivanja. To se odnosilo i na mene. Pamtim mnogo toga sa naših gostovanja. Očaravali su me mnogi gradovi, volela sam da obiđem znamenitosti i muzeje. I danas se u tom nizu izdvaja Madrid.

Mirjana Čavić Vasiljević ističe da je od svoje 16. godine rado odlazila u operu i uživala u ovoj umetnosti, prvo sedeći u publici, a zatim i kao sopran na sceni. A veoma je ponosna što je njen muzički gen nasledio sin Darko, koji kao violinista nastupa i živi u Nemačkoj.

‒ Priznanja i radost življenja u toku karijere kakvu bih imala u Italiji ili nekoj drugoj zemlji, u svojoj sam nadoknadila zahvaljujući širokim vidicima. Pored ljubavi prema muzici, imala sam je i prema književnosti i drugim umetnostima. To mi je mnogo pomoglo da se u sebi izborim sa nepravdama ‒ kaže Mirjana Čavić Vasiljević.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.