Četvrtak, 28.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
NORVEŠKI KLIMATSKI PLAN

Bum „zelenih” automobila

Od naredne godine nova službena putnička vozila i laki transportni automobili u svim institucijama, od opštine, preko okruga, do državnih ustanova, javnih preduzeća i ministarstava, biće na električni pogon
Изградња пуњача за електрична возила не прати темпо продаје (Фото EPA/Tore Meek)

Specijalno za „Politiku”
Oslo – Norveška je duboko zagazila u novu tehnološku revoluciju na polju električnih automobila. Kupovina novih vozila na struju povećava se iz meseca u mesec, pa ova zemlja ima najveći broj električnih vozila na svetu po glavi stanovnika. Prema najnovijim statističkim podacima, na norveškim drumovima nalazi se oko 400.000 vozila koja troše čistu električnu energiju, što je blizu 14 odsto od celokupnog voznog parka. Osim toga, na putevima je i oko 160.000 hibridnih automobila, koji istovremeno mogu da koriste klasično gorivo i struju („plag-in” hibridi, čije se baterije pune na struju i mogu da pređu, zavisno od tipa automobila, od 40 do 70 kilometara), kao i oko 140.000 klasičnih hibridnih automobila, koji koriste isključivo goriva za punjenje baterija. Do sada je registrovano tek dvadesetak automobila koji za pogon koriste vodonik i potražnja za njima drastično je smanjena nakon što je pre izvesnog vremena u blizini Osla u eksploziji potpuno uništena stanica za punjenje automobila kojima je vodonik pogonsko gorivo.

Prema podacima Udruženja vlasnika električnih automobila, u Norveškoj se neprestano povećava tražnja za vozilima na struju – od ukupne prodaje novih vozila, gotovo 60 odsto otpada na nove električne limuzine. Na listi najprodavanijih ranije je primat držao „Nisan”, ali se u poslednje vreme na tabeli u vođstvu smenjuju drugi favoriti kupaca – „Teslini” modeli, električni „golfovi”, a poslednjih meseci pristižu i veoma su popularni i drugi „Folksvagenovi” modeli. U samom vrhu popularnosti je i „Audijev” model „e-tron”. U kategoriji srednjih i manjih, „narodnih” automobila veliku popularnost uživaju vozila iz fabrika „Be-Em-Ve”, „Reno”, „Kija” i „Hjundaji”.

Električni bum prate izvesne poteškoće s izgradnjom stanica i punktova za punjenje ekološki čistih automobila. Za sada je duž puteva i u gradovima postavljeno oko 18.000 punjača. To nesumnjivo nije dovoljno, jer se već javljaju redovi na stanicama pošto, prema zvaničnim podacima, na jedan punjač dolazi 19 električnih vozila.

Pod sloganom „Budućnost je električna”, norveške vlasti su nizom mera, beneficija i subvencija privukle vozače da se s takozvanih fosilnih vozila preorijentišu na automobile koji su „klimatski prijatelji”, koji ne zagađuju okolinu, odnosno na „zelene” automobile koji ne izbacuju otrovne gasove i čestice. U početku automobilske revolucije, pre sedam, osam godina, pogodnosti za kupovinu četvorotočkaša s pogonom na struju bile su ogromne – nije se plaćao PDV niti druge dažbine prilikom registracije, vozila su se besplatno punila na posebnim punktovima u gradovima, a električni automobili imali su nekoliko godina privilegiju da svuda mogu besplatno da se parkiraju.

Vozači automobila na struju nisu plaćali ni putarinu, dok su vlasnici dizelaša i benzinaca morali za to da izdvajaju pozamašne sume jer se, primera radi, putarina naplaćuje ne samo na auto-putevima, već i na ulasku, pa i izlasku iz većih gradova. Električna vozila imala su, a i sada delimično imaju pravo da koriste posebne, takozvane kolektivne trake, koje u gradovima služe isključivo vozačima autobusa i taksistima da izbegnu gužve u špicevima. Sada, od svih pogodnosti i beneficija ekološki čistim i bešumnim vozilima ostali su samo struja, koja je dakako jeftinija od dizela i benzina, i upola niže cene drumarine u odnosu na onu koja se plaća za klasične automobile.

Uprkos izvesnim restrikcijama i gubljenju privilegija, električni automobili polako, ali sigurno potiskuju i u zasluženu penziju guraju vozila na fosilna goriva. Prema nedavno usvojenom dugoročnom klimatskom planu norveške vlade, od naredne godine svi novi putnički i laki transportni automobili u službenoj upotrebi biće električni. „Zelenom petoletkom” predviđeno je da sve državne ustanove, uprave, javna preduzeća, ministarstva moraju da nabavljaju nove automobile na električni pogon. Od ove uredbe „pomilovane” su vojska, policija, vatrogasne službe, hitna pomoć, kao i druge državne strukture i ustanove gde nije moguće koristiti električna vozila zbog prirode posla, jer transport na struju ima svoja ograničenja i domete, odnosno potrebno je određeno vreme da se vozila napune energijom.

Prema ambicioznom ekološkom planu norveških vlasti, nova službena električna vozila moraće da nabavljaju i niže strukture – od opština do okruga. Od 2025. godine i javni gradski prevoz trebalo bi da se obavlja električnim autobusima. Vlast procenjuje i nada se da će od te godine moći da uvede i zabranu prodaje novih automobila na benzin i dizel pogon. Dakle, za tri godine očekuje se da se na tržištu novih automobila prodaju isključivo vozila na struju.

Vlasti su dale zeleno svetlo većim gradovima da razrade mogućnosti i planove za delimičnu zabranu ulaska benzinaca i dizelaša u najuže gradske zone. Tako su Oslo i Bergen određeni za pilot-projekat i u ovim gradovima postepeno se vrše pripreme za proterivanje četvorotočkaša zagađivača iz užeg gradskog jezgra. U norveškoj prestonici već su mnoge ulice i parkirališta zatvoreni i pretvoreni u pešačke zone i biciklističke staze. Cilj je da se zagađenje smanji potpunom zabranom ulaska benzin i dizel vozila u strogi centar Osla, gradsku zonu takozvanog Prstena dva, koji u izvesnoj meri podseća na beogradski „krug dvojke”.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Борис Белич
Забранити употребу угља повећати истраживања нафте, фосилно гориво
Vozac krseva
Zima je. Napolju je -10*C i pada noc a vi krecete sa zenom i decom. Auto na baterije je okovan ledom. Ukljucujete: grejanje kabine, grejace stakala, ventilatore i cekate da led popusti. Onda cistite led i ulazite u auto. Sve to traje 15-tak minuta. Posto je noc i pada sneg ukljucujete svetla, svetla za maglu i brisace, a grejanje kabine i stakala stalno radi, kao i muzika naravno. Krecete i brutalno "cedite" bateriju cija je kapacitivnost uveliko bila smanjena zbog mraza. Domet? Pa bar 50% manji
dusan1
@Gagi, dipl. inž. saobraćaja: Nažalost ste u pravu ! Većina Meditenanskih vozila nisu ni u garaži ni pod strehom ni na parkingu nego na ulici . Većina ljudi u Italiji a i Srbiji živi ili u soliterima ili u zbijenim centrima starih naselja i kako da puni električne automobile ? Da ih popne na 10-ti sprat ili iz stana da 'spusti' pedesetak metara kabla ? Da ostavi auto kilometar-dva daleko uz 'stubić' preko noći pa da sutra dođe po njega gradskim prevozom ili el-trotinetom ?
Vozac krseva
@Milan. Da nisam spreman na inovativnost kako kazete, onda bih u komentaru naveo sledece. U Srbiji se 70-80% struje dobija sagorevanjem najnekvalitetnijeg lignita "obogacenog" sumporom. Ako EV imalo zazive kod nas, to ce povecati zagadjenje i ono najgore, povecace drakonski cene struje za domacinstva, pa ce tako sirotinja koja nema para ni za polovnog yuga, kroz racune za struju placati bogatasima za EV. Sve ovo sa EV ce propasti kao VHS kasete onomad kad se predje na vodonik. Do tada vozim TNG.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.