Ponedeljak, 29.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Solarisi” ponovo u igri

Na tenderu za nabavku 100 zglobnih autobusa, kako saznajemo, povoljniju ponudu dostavila je ova poljska kompanija, a drugu ponudu domaća grupa ponuđača
Небојша Марјановић

Sadašnja gradska vlast je zbog poljskih autobusa „solaris” kritikovala prethodnike zamerajući da su na njih bačene silne pare, a upravo bi „solarisi” mogli da budu nešto što će na kraju povezati sadašnje i nekadašnje čelnike. Jer, kako saznaje naš list, na tenderu za dostavljanje ponuda za kupovinu 100 novih zglobnih autobusa za potrebe GSP „Beograd” upravo je poljska kompanija „Solaris” dostavila povoljniju ponudu od 39,6 miliona evra sa PDV-om. Drugu ponudu tešku 41 milion evra sa PDV-om dostavila je grupa ponuđača u kojoj su „M. P. N. promet doo” Beograd, „Unikredit lizing Srbija” i „S-lizing doo” Beograd. Na osnovu samih imena grupe ponuđača ne može se naslutiti sa kojim autobusima su oni konkurisali, ali po svemu sudeći to bi mogla da budu vozila turske firme BMC. Jer valja podsetiti da je kompanija „M. P. N. promet” u žižu javnosti dospela pre oko dve godine kad se dogodila nezgoda na vozilu ovog turskog proizvođača, a koje je ova firma nabavila kao distributer i serviser. Tada se ova firma oglasila navodeći da su ti autobusi ispravni, a da treba ispitati ljudski faktor.

Da li će na aktuelnom tenderu pobediti svojevremeno kritikovani „Solaris” koji je dao povoljniju ponudu ili grupa ponuđača koja po svemu sudeći distribuira upravo turske autobuse, biće jasnije narednih nedelja. Ako bi se sudilo po ponuđenoj ceni, „solarisi” bi trebalo da imaju prednost, ali ne mora da znači da će tako i biti.

Kada je reč o iskustvu putnika i vozača sa „solarisima” i turskim autobusima, ono je, kako se čini, različito. „Solarisi” su na našim ulicama od 2013. kada su u doba gradonačelnikovanja Dragana Đilasa oni kupljeni za potrebe GSP-a i to su poslednji potpuno novi zglobni autobusi. Vozači navode da su njihova i iskustva mnogih njihovih kolega sa ovim vozilima uglavnom dobra, da nije bilo većih problema i kritičnih situacija dok su za njihovim volanom. Kada je reč o putnicima, oni ih ocenjuju kao komforne, sa dosta mesta i kao autobuse koji su među najudobnijim u Beogradu.

Putnici smatraju da su dobra i solo BMC turska vozila, ali vozači imaju šarolika iskustva sa njima. Deo vozača ističe da su i ta vozila u redu za vožnju i upravljanje, ali deo je imao problema sa njima.

Kada se radi o samom tenderu za 100 zglobnih autobusa, kako su naveli u gradu, uslovi ove javne nabavke su takvi da je traženo da se autobusi kupe na lizing s obzirom na to da su korišćene evropske povlastice, pa će grad dobiti mogućnost da deset odsto svih sredstava koja bude potrošio bude vraćeno GSP-u ukoliko se novim autobusima zamene stari sa dizel motorima. To će se, kažu u gradu, i dogoditi.

Turaža ili ljudski faktor

Kada se 2019. dogodila nezgoda sa turskim autobusom BMC čiji je distributer „M. P. N. promet”, ta kompanija u saopštenju je navela da nekontrolisano povećanje broja obrtaja motora (takozvana turaža) nije moguća na motorima tih autobusa jer to reguliše isključivo vozač preko elektronske pedale gasa.

– Takvi otkazi ne pojavljuju se kod novih motora, već kod starijih modela i onih koji su dugo u eksploataciji. Dijagnostika ovako savremenih autobusa kakav je model „BMC prositi 12m” je izuzetno precizna – uz pomoć kompjuterskog očitavanja može se u svakom trenutku utvrditi broj obrtaja kojim je motor radio i izveštaj kočionog sistema – objasnili su tada iz ove kompanije podsećajući da uz pomoć kamera i tahografa može da se proveri i aktivnost vozača u toku vožnje i brzina kojom se autobus kretao. Dodali su i da je važno da vozači budu obučeni za upravljanje savremenim tipovima autobusa.

Komentari11
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

jomo
solaris su ok
ljubica
A dok vozač pozove policiju i ona dodje svi ostali putnici će da čekaju. I šta biva ako životinja i njen vlasnik napuste autobus pre dolaska policije?
dzordz
sta je sa ikarbusom?
Старац Сава
Уништен давно.
Земунац
Свуда се преференце дају домаћим произвођачима, јер се запошљава домаћа индустрија и паре остају код куће, једино код нас иде обрнуто.
Дипломирани политиколог
Могу да критикују кога год хоће и колико год хоће, ја се само сећам да је градски превоз пре 2012. био далеко бољи и боље организован него сада.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.