Nedelja, 28.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
EPP PREKO PROZORA JAVNIH VOZILA

Reklame na točkovima izluđuju putnike

Prema važećim aktima, oglašivači smeju da prelepe celo vozilo, osim prednjeg i zadnjeg stakla i oznaka. – Svojevremeno bilo zabranjeno lepljenje reklame preko stakla, ali je ta odluka povučena
И поједини градски превозници, колико год да од реклама на возилима имају финансијске користи, истичу да су путници у праву и да рекламе преко стакала често изгледају врло нападно (Фото: А. Васиљевић)

Stojite na stanici, propuštate prvi autobus jer je u njemu gužva. Drugi nailazi posle nekoliko minuta, ali ne vidite da li je i u njemu puno ljudi. Rizikujete, ulazite i shvatate da jeste. Gužva je, a na sve to kroz prozore jedva da se vidi spoljašnjost. Naravno – zbog ogromnih reklama i oglasnih poruka na autobusu.

Na reklamiranje preko prozorskih stakala autobusa, trolejbusa i tramvaja putnici u javnom prevozu godinama se žale. Kivni su najviše zbog toga što kada uđu u vozilo koje je gotovo celo oblepljeno reklamnim porukama, vrlo često ne mogu da vide jasno kuda prolaze niti stajališta. Jeste da podloga na kojoj su same reklame prozirna folija, ali svakako prizor kroz nju nije jasan.

Vozila umotana u oglasne i reklamne poruke, svojevrsni EPP na točkovima, svakodnevno se mogu videti u svim delovima grada, naročito u centru. Neke od tih linija su 26, 27, tramvaji KAF, pa i češki… Ali, kako kažu građani, parada vozila sa reklamama uobičajena je i u nešto daljim naseljima.

– Već neko vreme na liniji 511 deo autobusa je u celosti prelepljen reklamama jedne kladionice. Samo juče za kratko vreme kroz Sremčicu su prošla tri takva autobusa. Zaista je ružan osećaj kada uđemo u vozila gde je preglednost ka spolja zbog tih reklama vrlo loša – požalila se sugrađanka Darinka Vasić.

Sugrađani se pitaju i šta je sa svojevremenom gradskom odlukom po kojoj oglašivači ne smeju da lepe svoje poruke preko prozora. Ako ih sećanje dobro služi, ne tako davno to je jasno bilo zabranjeno. Žitelji glavnog grada i te kako su u pravu – odlično se sećaju.

Pre nekoliko godina Skupština grada je usvojila izmene odluke koja uređuje ovu oblast, a kojima je bilo predviđeno da reklame ne smeju da prekrivaju prozore vozila, potvrđuju i podsećaju za naš list uključeni u javni gradski prevoz. Ali, ta odluka nije trajala dugo jer su, kako dodaju, pod pritiskom određenih reklamnih agencija, u gradu popustili pa je ponovo dozvoljeno reklamiranje i preko prozora.

I pojedini gradski prevoznici, koliko god da od reklama na vozilima imaju finansijske koristi, ističu da su putnici u pravu i da reklame preko stakala često izgledaju vrlo napadno.

Koliko god one s pravom svakodnevno izluđivale putnike, po trenutno važećim aktima one su dozvoljene preko stakala kroz koje putnici pokušavaju da gledaju i da nešto vide. Kako za „Politiku” kažu u Sekretarijatu za javni prevoz, ne postoji prepreka da se na spoljašnjosti staklenih površina (izuzev vetrobranskog stakla i stakala u ravni vozača) vozila javnog prevoza postavljaju perforirane, prozirne folije koje služe za reklamiranje.

– Odluka o javnom prevozu na teritoriji grada predviđa da vozila mogu biti u celosti oslikana reklamnim porukama, osim na prednjem vetrobranskom staklu, čeonom delu karoserije, zadnjem delu karoserije, kao i na staklenim površinama u ravni vozača. Reklama i drugi natpisi ne smeju prekrivati propisane oznake i obaveštenja o javnom prevozu (grb grada, oznaka prevoznika, identifikacioni broj vozila, oznaka broja linije). Dozvoljeno je postavljanje reklame i drugih natpisa sa spoljašnje strane staklenih površina vozila iza ravni vozača, upotrebom prozirne prozorske reklamne folije, tako da ona ne zaklanja vidik vozaču i putnicima u unutrašnjosti vozila ili prekriva propisane oznake i obaveštenja o javnom prevozu – navodi se u pisanim odgovorima sekretarijata.

I Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima predviđa da vozilo može biti višebojno, bojeno ili prelepljeno folijom. U sekretarijatu napominju i da pravilnik predviđa i da vetrobran ne sme naknadno da se zatamnjuje, ali da bočna okna u ravni vozača mogu biti naknadno zatamnjena tako da ukupna vrednost prigušenja svetla ne prelazi 30 odsto.

– Ostala stakla na vozilu mogu biti naknadno zatamnjena bez ograničenja ukupne vrednosti prigušenja svetla pri čemu na vozilu moraju biti ugrađena dva bočna vozačka ogledala – dodaju u sekretarijatu.

Posle svega navedenog jasno je da oglašivači i zakupci reklamnog prostora maksimalno koriste sve mogućnosti koje su im ostavila akta koja uređuju ovu oblast. A kada je reč o vidljivosti kroz ove folije, po svemu sudeći, sve se trenutno nažalost svodi na subjektivni osećaj šta je vidljivo, a šta ne.

Od nekoliko stotina evra pa naviše

Cena same reklamne poruke na vozilu zavisi od površine na kojoj se lepi. Kako kažu prevoznici sa kojima smo razgovarali, što je veća površina to je srazmerno i procentualno veća i cena. Pa ukoliko se poruka lepi na svim delovima vozila, izuzev stakla, ona je jeftinija za četrdesetak odsto. Celo izlepljeno solo vozilo, prema našim saznanjima, staje oko 300 evra za mesec dana, dok su cene oglašavanja na većim autobusima i tramvajima, naravno, veće. Nezvanično, neka od vozila na kojima su reklamne poruke najskuplje, ukoliko su cela izlepljena, jesu KAF tramvaji.

Kako navode prevoznici, sa onima koji žele da se reklamiraju potpisuju se ugovori prema kojima oni postavljaju reklamu na ugovorenoj površini, ali kada istekne rok reklamiranja imaju obavezu da je sami uklone i vrate vozilo u prvobitno stanje. Praksa, dodaju prevoznici, zna da bude nekad drugačija, pa da oglašivači to ne čine na vreme. Kako saznajemo, dešavalo se, istina ranije, da oni koji se reklamiraju na kraju tog perioda skinu reklamu, ali da vozilo ne vrate u prvobitno stanje pa da prefarbavanje, koje za jedno vozilo staje oko 3.000 evra, prevoznike izađe skuplje nego zarada od reklame. Mada, kako dodaju, sada je nešto bolja situacija jer je unapređena tehnologija postavljanja i skidanja reklamnih folija.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Lazar
U poseti Beogradu stranci koriste javni prevoz da razgledaju grad. Reklame na prozorima im to uzivanje uskracuju, osecaju se kao u konzervi. Kao i Beogradjani.
Ja
Да ли се мисли о хитном напуштању возила разбијањем стакла у критичним ситуацијама? Нисам сигуран да стакло са излепљеном фолијом може да се распадне и омогући излаз угроженим путницима.
Tomic
Vozimo se teretnim vagonima, ne cepidlacimo

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.