Nedelja, 05.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA

Voda kao zaštitnik zdravlja

Količina tečnosti koju treba da unesemo u organizam zavisi od raznih faktora, ali se preporučuje do osam čaša vode dnevno
(Фото Пиксабеј)

Voda je osnovna namirnica i neophodna je za život. Dobro zdravlje zavisi i od toga koliko vode pijemo svakog dana. Ljudske potrebe za vodom zavise od raznih faktora: zdravstvenog stanja, aktivnosti, podneblja i godišnjeg doba. Univerzalna formula koliko vode treba piti dnevno ne postoji, ali neki optimalni unos vode se lako može postaviti za sve.

Kako i koliko vode uopšte gubimo?

Svi mi konstantno gubimo vodu procesom disanja, znojenja, mokrenja (uriniranja) i putem stolice (fecesa). S obzirom na to, neophodno je da tu izgubljenu vodu nadoknadimo.

Znojem i disanjem otprilike izgubimo litar vode na dan, dok mokrenjem i stolicom izgubimo nešto više, oko litar i po. Koliko vode izgubimo, toliko moramo i da nadoknadimo. Ovih dva i po litra je potrebno unositi putem hrane i tečnosti kako ne bismo dehidrirali. Voda uneta hranom je svega pola litra na dan, što je oko 20 odsto dnevnih potreba. Ostala dva litra treba da se unosi putem svih tečnosti koje popijemo u toku dana.

Koliko vode je dovoljno?

Potrebno je u proseku unositi 2,5 litra vode na dan. To je otprilike sedam ili osam čaša dnevno.

Kako znate da je to dovoljno? Sve što je potrebno je da pogledate boju mokraće (urina) koja treba da bude bledožuta ili providna. Ako pijete manje nego što gubite, boja je tamnožuta.

Kada treba da pijemo više vode?

Nije svako godišnje doba niti podneblje isto u pogledu potrebe pijenja vode. Letnje toplo i vlažno vreme značajno utiču na znojenje i povećavaju naše potrebe za vodom. Znojenjem pored vode gubimo i elektrolite, pa je pametno i njih nadoknaditi pijenjem. Pola sata fizičke aktivnosti srednjeg intenziteta (brzi hod, džogiranje, biciklizam) povećava potrebu za vodom za pola litra.

Visoka nadmorska visina, iznad 2.500 metara takođe utiče na gubljenje vode, pa su i tada potrebne veće količine ove tečnosti. Fizička aktivnost, neka bolest ili stanje takođe mogu povećati potrebe za vodom.

Potrebe za vodom kod nekih bolesti (praćenih visokom temperaturom) i stanja (trudnoća, dojenje) takođe povećavaju dnevne potrebe za vodom, za čak pola litra više od prosečnih vrednosti.

Obratite pažnju, kofein i alkohol su diuretici!

Napici koji sadrže kofein (kafa, čaj, gazirana bezalkoholna pića) daju telu vodu, ali je i izvlače iz tela, jer je kofein diuretik, dakle on dehidrira telo. Za pravilnu hidrataciju, neka vam osnova unosa tečnosti ipak bude voda. Alkohol takođe deluje kao diuretik, pa je u ovim toplim danima ipak voda najbolji izbor.

Osnovno je pravilo da pijemo vodu kada smo žedni, ali to nekada nije pametno. Kako starimo, teže možemo primetiti da smo dehidrirali, pa je bolje piti i kada nismo jako žedni. Glavobolja je jedan od prvih simptoma dehidratacije.

S druge strane, ne treba ni preterivati sa nalivanjem, koliko vode je potrebno toliko i popijte, uz svaki obrok i fizičku aktivnost.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.