Četvrtak, 21.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Avion sa 1.122 putnika, bez ijedne bording karte

Sudbina izbeglica u Avganistanu podsetila je na let „boinga 747” kompanije „El Al” iz Etiopije ka Izraelu 1984. godine, u kojem je bilo više od 1.100 begunaca
Немачке снаге помажу у евакуацији Авганистанаца (EPA-EFE/BUNDESWEHR / MARC TESSENSOHN)

Kapetan izraelske vazduhoplovne kompanije „El Al” ukrcao je 1991.  godine u letilicu i prevezao čak 1.122 putnika, i to je svetski rekord, nezapamćen u civilizaciji. U poređenju s tim, današnje bekstvo Avganistanaca iz Kabula sa 640 begunaca ukrcanih na jedan let američkog vojnog aviona podseća tek na zanimljivost.

O izbeglicama, kao istorijskim sirotanima, postoji dramatičan zapis u knjizi Izraelaca Dana Senora i Sola Singera „Nacija u usponu”, koja je na srpski prevedena i štampana u Zemunu 2011. godine. Zamenik izraelskog ambasadora u Beogradu poklonio nam je svojevremeno, u Čačku, ovo izuzetno dokumentarističko svedočenje u kojem se nižu redovi o planetarnom podvigu jednog izbegličkog aviona.

Šlomo (Neguse) Mola je 1984. sa sedamnaest prijatelja napustio svoje malo selo na severu Etiopije s namerom da peške stigne do Izraela. Imao je 16 godina. Maka, selo u kojem je odrastao, takoreći nije imalo veze s modernim svetom, bilo je bez tekuće vode, struje i telefona. Pored toga što je strašna glad morila zemlju, etiopski Jevreji živeli su pod represivnim antisemitskim režimom, satelitom Sovjetskog Saveza.

„Oduvek smo sanjali da dođemo u Izrael”, rekao je Mola, odgajan u jevrejskoj cionističkoj porodici.

Njegovi prijatelji planirali su da pešače na sever, iz Etiopije u Sudan, iz Sudana u Egipat, pa preko Sinajske pustinje do metropole Biršeba na jugu Izraela, a zatim bi nastavili do Jerusalima.

Molin otac prodao je kravu da bi platio vodiču dva dolara da pokaže dečacima prvi deo njihovog puta. Hodali su bosonogi danju i noću, retko pravili pauze za odmor, probijali se kroz pustinju i ušli u džunglu na severu Etiopije. Tamo su nailazili na tigrove i zmije, pre nego što ih je uhvatila grupa pljačkaša koja im je uzela hranu i novac. Mola i prijatelji ipak su nastavili put i prepešačili skoro 800 kilometara za jednu sedmicu, do severa Etiopije.

Kad su ušli u Sudan, pojurila ih je tamošnja pogranična straža. Molin najbolji prijatelj je ubijen, ostale dečake stražari su vezali, mučili i bacili u zatvor. Nakon 91 dan pušteni su i premešteni u izbeglički kamp Gedaref u Sudanu, gde je Moli prišao belac koji je govorio nerazumljivo, ali je očigledno bio dobro informisan.

„Znam ko si i gde želiš da ideš”, rekao je momčiću, „Tu sam da ti pomognem.” Mola je tada tek drugi put u životu video belca. Čovek se vratio sledećeg dana, potrpao dečake u kamion i vozio pet sati kroz pustinju, dok nisu došli do udaljene avionske piste.

Tu su, sa više stotina drugih Etiopljana, ukrcani u letelicu. Bio je to deo tajnih napora izraelske vlade u vazduhoplovnoj misiji operacija „Mojsije” tokom koje je u Izrael transportovano više od osam hiljada etiopskih Jevreja, koji su u proseku imali 14 godina.

Mole je, kad je stasao, postao član Kneseta, izraelskog parlamenta, kao tek drugi Etiopljanin koji je izabran na takvo mesto (partija Kadima). Njegovo svedočenje o strašnom putu zabeleženo je 2009. godine.

Budući da su došli iz staromodne poljoprivredne zajednice, gotovo nijedan Etiopljanin nije znao da čita ili piše, čak ni na amhariku, svom maternjem jeziku.

Sedam godina posle operacije „Mojsije” pokrenuta je operacija „Solomon”, u okviru koje je 14.500 etiopskih Jevreja avionima transportovano u zemlju Avramovu. U akciji su učestvovala 34 pripadnika izraelskih vazduhoplovnih snaga, letelica „El Ala” i jedan etiopski avion. Čitav transport završen je za 36 sati.

„Na ’letu devet’ nasloni za ruke između sedišta bili su podignuti”, izveštavao je u to vreme „Njujork tajms” i naveo: „Po pet, šest ili sedam Etiopljana, uključujući decu, tiskali su se veselo na po tri spojena sedišta. Niko od njih nije ranije bio u avionu i verovatno nije znao da je raspored sedenja neuobičajen”.

Na drugom letu iz Etiopije oboren je svetski rekord. U jedan „boing 747” kompanije „El Al” ukrcalo se 1.122 putnika, naravno bez bording karata. Organizatori leta očekivali su da će letilicu napuniti sa 760 putnika, ali pošto su oni bili izuzetno mršavi nagurali su unutra još nekoliko stotina duša. Tokom leta rođene su dve bebe. Mnogi putnici došli su bosonogi i bez ličnih stvari, a do kraja decenije Izrael je primio oko 40.000 etiopskih migranata.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Драган Марковић
Не бих да кварим игрицу, али тигрови не живе у Африци, тако да нису могли да наиђу на њих у џунгли на северу Етиопије...
Slobodan Lekic
Nice 640 nego 823, računajući decu.
Beogradjanin-Istrijan-Schwabenländle
@ Zemunac, kad predjete pustinju i udjete u Izrael videcete da pustinja prestaje i da ima puno zelenila u bibliskoj drzavi.
Земунац
Има и оаза у Сахари па нико не тврди да је то неки напредак. Што се тиче Израела не бих да коментаришем, јер ни они не заостају за осталим државама у наоружавању. Сада ћете рећи да су принуђени због окружења, али и то са окружењем се да лако решити преговорима као што је решено својевремено у Камп Дејвиду, али и на једној и на другој страни има више оних којима одговара да се ратује.
Боро
Зашто ове летеће лађе немају могућност усправног преграђивања, тако да добију 2-3-4 спрата, број људи који би се могао превести би био 4-5000, што је и даље лакше од њихове укупне носивости? ...можда зато што и даље нисмо усавршили прављење пијаће воде од морске? Али зато направимо и 5Г и вакцине и све што треба...осим оног што треба Човеку.
Земунац
Зато што је највише пара дато за истраживања како што лакше и брже убити ближњег свог. Наравно мислим на војну индустрију. Тамо 60-тих смо мислили да ће 2000-те од Сахаре направити плодно тле, а уместо тога добили смо пустиње направљене од плодног тла.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.