Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
55. KARLOVE VARI

Priče koje se bore da se ne zaborave

Naši koreni mogu biti duboko zakopani, ali su uvek s nama, čak i ako ih preseku, nadživeće nas – kaže za „Politiku” scenaristkinja i rediteljka Tea Lukač
Екипа филма „Корени” (слева надесно): Андријана Софранић Шућур, Бојан Паликућа, Теа Лукач, Наташа Пантић и Горан Тодорић (Фото: продуцентска кућа „Нана 143”)

Karlove Vari – U uglednom paralelnom takmičarskom programu „Istočno od Zapada” ove godine se našao za ovaj program neuobičajen film. Dugometražno-dokumentarno-igrano-etnografsko-antropološko-konceptualni „Koreni” srpske scenaristkinje i rediteljke Tee Lukač, koji je sinoć imao svetsku premijeru u baroknom Gradskom teatru u Karlovim Varima.

U najkraćem, iza ovog filma stoji tako snažan ženski kvadriceps, izgrađen od vlakana autorskih doprinosa i idejnog saglasja: scenaristkinje i rediteljke Tee Lukač, direktora fotografije Sare Preradović, montažera Nataše Pantić i producenta Andrijane Sofranić Šućur (producentska kuća „Nana 143”). Dodatni razlog da se „Koreni”, koji su već ocenjeni kao „čudno bogat i često uzbudljiv film”, nađu u takmičarskom karlovovarskom društvu.

Lukačeva kroz tu svoju neuobičajenu dokumentarističko-konceptualnu filmsku formu vodi gledaoce na, takođe neuobičajeno, putovanje. Pejzaži – prelepi i nekako iskustveno mudri u odnosu na ljude, ljudske greške i grehe – promičući trepere pored prozora automobila u stalnom pokretu u kojem se putnici menjaju, od najmlađih do najstarije generacije. Menjaju se i priče i putnički razgovori: od onih naivnih hvalisanja školaraca ugrabljenim slatkišima na „maškarama”, preko diskusije o peticiji protiv odlaganja nuklearnog otpada, životnih pouka žene što je podigla ponositu i vrednu decu teško radeći u Nemačkoj, pevanja članova folklornog ansambla, pa do svedočanstva o preživljavanju smrtonosna 23 uboda stršljena, posle čega jedna starina nikada u životu nije bila bolesna...

Iz filma „Koreni” (Foto: 55. KVIFF)

I tako, korak po korak, sa antropološkom istragom i svesno minimalnom upotrebom filmskih alata, Tea Lukač približava gledaocu fenomen sećanja, istorije i tradicije kraja u kome je rođena i kojima se sada na ovaj način i emocionalno vraća. Zato njeni „Koreni” imaju i tu dodatno opčinjavajuću intimističku notu.

– Ovo je duboko intiman film, snimljen u mom rodnom gradu Dvoru (na Uni) u središnjoj Hrvatskoj. Napustila sam ga kao dete, kada sam imala šest godina, zbog izbijanja rata i, nažalost, kao što se to često dešava u ratovima, pisani i vizuelni tragovi kulture i lične istorije nestaju i rasipaju se, uključujući i moje. Od igračaka s kojima sam se igrala, fotografije moje porodice, mesta i ljudi na kraju postoje samo u oblaku priča. Lična mitologija nikada nije opipljiva. Ona je poput slagalice kojoj uvek nedostaje nekoliko delova da bi bila potpuna. Ono što je ostalo su samo navike, rituali, usmena tradicija i, na sreću, ostali su ljudi – kaže naša mlada rediteljka.

Njen film „Koreni” je o pričama koje se bore da se ne zaborave. Ovaj film će u toj borbi svakako pomoći. Kroz te njene priče različitih grupa putnika u automobilu u pokretu, ona simbolično prati i životni vek – od detinjstva, starosti i konačnog odsustva.

– Sadržaj razgovora zasnovan je na autentičnim pričama, običajima, ritualima i kulturi ljudi koji žive u Dvoru. Zbog svoje retke prakse, razgovori o događajima i životu deluju apsurdno i nestvarno, pa su i razgovori putnika takvi. Automobil se nikada ne zaustavlja, fokus je na ponavljanju putovanja i ritmičkim pauzama. Vizuelno, telo i prostor međusobno su postavljeni. Ljudi su ti koji su uvek mirni dok se pejzaž neprestano kreće – kaže Lukačeva.

Ova scenaristkinja i rediteljka još govori i o tome kako je stvarajući svoj film bez jasnog početka i kraja, stvarala svet nalik snu – univerzalan i izolovan i da je kadriranjem „brisala granicu između dokumentarnog, konceptualnog, etnografskog i fikcije”.

– Naši koreni mogu biti duboko zakopani, ali su uvek s nama. Čak i ako ih preseku, nadživeće nas – kaže ona.

Tea Lukač je do sada kao autor potpisala i stvorila kratke filmove „Najmiliji”, „Najvažniji dečak na svetu” i srednjometražni dokumentarac „Pripadnost”. Sa „Korenima” debituje u formi dugometražnog filma, a rezultati ovakvog debija doveli su je do takmičenja na 55. Karlove Vari festivalu, gde se sinoć poklonila zajedno sa članovima svoje filmske ekipe: Andrijanom Sofranić Šućur (producent), Bojanom Palikućom (dizajner zvuka), Natašom Pantić (montažer) i Goranom Todorićem (kolorista)...

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Баба
" Источно од Запада "..дивна, кратка и парадигматична синтагма која нас јасно описује ...и опредељује. Увек је било тако. Рецимо уместо небулозе "западни Балкан" да се користи ово...."Источно од Запада"

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.