Utorak, 26.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Profesori strahuju da će istorijsku svest đaka formirati ulica

U peticiji koju je šest profesora srednjih škola predvođenih akademikom Ljubodragom Dimićem, sa 1.500 potpisa građana, uputilo Ministarstvu prosvete i premijerki Ani Brnabić traži se hitno ukidanje reformisanih program nastave istorije u gimnazijama i srednjim stručnim školama
На изложбу о Јасеновцу у дому Народне скуптшине позвано је само 50 најбољих ђака Прве, Треће и Земунске гимназије (фото лична архива)

„Nastava istorije sprovedena na ’reformisani’ način donosi opasnost da istorijsku svest mlade generacije prestane da formira škola, odnosno pedagog-istoričar, profesionalac, naučnik. Tu svest će formirati: ulica, štampa, politika, interesne grupe ili međunarodni faktori. Osiromašuje se najdirektnije nacionalna i kritička svest, a to je prvi korak ka dobrovoljnom sužanjstvu. Da li je to ono što želimo našoj deci?”

Ovim pitanjem i upozorenjem zaključena je peticija koju je šest profesora srednjih škola, na čelu s akademikom Ljubodragom Dimićem, redovnim profesorom Filozofskog fakulteta u Beogradu, pre mesec i po dana uputilo Ministarstvu prosvete i premijerki Ani Brnabić. Oni traže da se hitno ukine reformisani program nastave istorije uspostavljen u gimnazijama i srednjim stručnim školama pre tri godine. Kako za naš list objašnjava jedan od pokretača Ljiljana Raković, profesorka istorije u Zemunskoj gimnaziji, peticija je pokrenuta još 15. juna, a oni su kao spontano okupljeni istoričari odlučili da bude onlajn kako bi bila dostupna svim kolegama i roditeljima. Dosad ju je potpisalo 1.500 građana iz cele Srbije. Naglašava da im od predsednice vlade nije stigla povratna informacija, a da su iz ministarstva odmah dobili odgovor da će peticiju razmotriti, ali otad nema glasa od njih.

– Ne znam nijednog kolegu koji je podržao reformu programa iz istorije, sem jednog iz Foruma beogradskih gimnazija, koji to ne radi u ime udruženja, jer nije sprovelo anketu, a brojni gimnazijski nastavnici ne slažu se s njim. Đaci koji danas uče reformisanu istoriju žrtve su nekih prethodnih nemara. Već dobijam pretnje, a izlazim u javnost pod imenom i prezimenom jer želim da se obelodani ko je taj čovek ko je sve ovo osmislio. Pomenuti kolega u javnosti brani reforme u nečije ime. Čije? To nije Mladen Šarčević, izmene programa su počele da se prave pre njegovog dolaska na mesto ministra prosvete. Ko želi da nam vrlo dobri učenici u drugom razredu gimnazije čak ne znaju šta znače reči „otpor” i „zakonodavstvo”, kada ih navedem u pitanju. Nažalost, ovoga ima i u drugim predmetima, poput likovnog vaspitanja – ističe profesorka Raković.

Podvlači da sadašnje gradivo iz srednjoškolskih udžbenika istorije apsolutno ne razumeju najbolji đaci, a o prosečnima da i ne govorimo. Kroz javno dostupne komentare peticije zaključili su da sličan problem postoji čak i u osmoletkama.

– Ne želimo nikog da vređamo, naročito ne kolege koje su radile na reformi, mnogi nisu u nastavi i nemaju predstavu šta znači ući u učionicu i raditi s decom. Ili nisu celovito sagledali gradivo jer su radili samo na jednom delu. Ali ovo pitanje je ključno za budućnost našeg naroda i države. Znamo koliko je teško bilo da obradimo gradivo po starim programima, a sada po novom to je potpuno nemoguće. Najveći broj kolega i dalje predaje po starom, a pišu da rade po novom programu. A šta će biti kada to vidi inspekcija – pita Rakovićeva.

Jedan od glavnih razloga peticije jeste napuštanje hronološkog pristupa istorijskom učenju, koga je zamenio takozvani tematski princip. Rakovićeva kaže da je to pred učenike postavilo apsurd koji niko ne razume. A to je da je, na primer, nemoguće da pojme zašto se Hitler ponašao kako jeste u Drugom svetskom ratu i likvidirao tolike ljude, ukoliko prethodno ne nauče šta je nacizam. Novi program predviđa da đaci o nacizmu uče na samom kraju školske godine, a o Drugom svetskom ratu i Hitleru u prvom polugodištu. Takođe, prema njemu đaci ne nauče ko je Stefan Nemanja, a uče o Svetom Savi, ili ne saznaju ko je car Dušan, a uče o prvom srpskom patrijarhu Joanikiju, koji je krunisao cara Dušana Silnog. Reforma je dovela i do toga da naši gimnazijalci sada prvo nauče ratovanje Srbije i Crne Gore u balkanskim ili Prvom svetskom ratu, a tek nakon toga, u drugom polugodištu, uče oslobađanje od osmanske vlasti, nastanak i izgradnju srpske države.

– To je potpuno besmisleno. Isti paradoks proteže se na sve ostale epohe opšte i nacionalne istorije. Napoleonovi ratovi se uče pre Francuske revolucije, a ideje prosvetiteljstva, koje su temelj pomenutih događaja, na kraju reformisanog sadržaja u poslednjoj nastavnoj temi – upozoravaju pomenuti istoričari.

U nauci je od Renea Dekarta vladalo pravilo da se ide od lakšeg ka težem, ovom reformom je to izbrisano. Rakovićeva i kolege tvrde da đaci gradivo po novom uopšte ne mogu da nauče i razumeju ga. Učenicima u Srbiji je, ističe ona, istorija inače veoma teška. Tvrdi da obuhvata ogroman sadržaj i iz nacionalnog i opšteg opusa, za koji nije predviđen dovoljan broj časova, za razliku od mnogih država u kojima se uči samo nacionalna istorija.

– Tu se javlja i novi problem. Kod nas je reformom suzbijen obim nacionalne na račun opšte istorije. Posledica je da đaci druge godine gimnazije sada Nemanjiće uče u dve lekcije, a ranije su to činili u šest-sedam lekcija. Isto je i u osnovnoj školi, pa u petom razredu imaju samo jedan čas istorije nedeljno, potrebna su im dva, a u starijim razredima tri u toku sedmice. Rezultat koji imamo, posle tri godine reforme, jeste da se u maju na republičko takmičenje iz istorije u prva tri razreda gimnazije nije plasirao nijedan đak iz Beograda – upozorava Rakovićeva.

 

Komentari18
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mirko
Ljudi ne shvataju šta znači kada je edukacija tj knjige kada su politizovane. Ovo je mnogo loša stvar. Trebali su samo povećati broj časova u srednjim i osnovnim školama a ne ovako da "srede" problem učenja... Treba se pročitati brdo knjiga ne bi li se stekla svest i istina o nekom delu istorije... Čini mi se da ovo ne ide u tom smeru niti da će ići... Mentalno nazadujemo. Stvarno su nešto ovi naši političari! Pogledajte profesora Behim Spahića, on je politikolog i ima par predavanja na Youtube.
АбвгдђежзијклљмнњопрстћуфхцчџШ
Едукација (шта год та помодна реч значила) нам је таква да више од пола грађана не уме, или их није брига да на телефону пишу српским језиком.
Бојана
Problem udžbenika i nastave neprilagođene uzrastu učenika je nešto sa čim sam se susretala tokom školovanja svoje dece. Gramatika je u osnovnoj bila predetaljna. U prvom gimnazije istorija je bila preobimna , dok je biologija ličila na skriptu medicinskog fakulteta. Deci se servira nauka, a ne znaju osnovno o zdravlju, ishrani ,novcu , o svome gradu i zemlji. Pozdavljam svaki pokušaj da se škola približi đacima i da se bavi suštinom na jasan i deci dostupan način.
Боро
Мало је народа чији корени леже на митовима, а они који их немају краду туђе и измишљају своје. И да, повест у образовном систему служи да се обликује национална свест, а у институтима нек се баве науком, немам ништа против. Шта би Хрвати или Албанци дали да имају своје митове, али немају...`
MarkoBgd
@ZoranStokic: Neko jeste izabrao a da li je "nas" ili njihov, to vreme dokazuje. Srbija i srpstvo su od 90ih i sukoba sa zapadom imali samo stetu - politicku, teritorijalnu, materijalnu, civilizacijsku, psiholosku pa i biolosku ( pogibije, iseljavanje).
Dusan T
@MarkoBgd U pravu ste. Treba odmah da prestanemo da ih napadamo.
mila simic
Istorija je nauka a ne mitologija ili ispiranje mozga. Istorija bazira na cinjenicama i istorijskinm dokazima. I takva se mora predavati. Njena uloga nije da kreira nacionalnu svest.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.