Utorak, 30.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISTRAŽIVANjA VANZEMALjSKIH OBLIKA ŽIVOTA

Otkrivena nova klasa planeta – „Mini-Neptuni”

Takozvane hajsean planete su tople, prekrivene okeanima sa atmosferom punom hidrogena, što povećava šanse za pronalazak života van solarnog sistema
Вода и сунце су услов живота (Фото EPA/Nic Bothma)

Otkriće „mini-Neptuna”, nove klase planeta prekrivenih okeanima van Sunčevog sistema, moglo bi da ubrza potragu za vanzemaljskim oblicima života.

U potrazi za životom van Sunčevog sistema naučnici su dosad tražili planete slične veličine, mase, temperature i atmosfere kao Zemlja, ali astronomi sa univerziteta u Kembridžu veruju da novootkrivene naseljive planete poput „mini-Neptuna” nude veće šanse za pronalaženje vanzemaljskog života, a ujedno su brojnije i lakše za osmatranje, preneo je „Independent”.

Prema studiji, koja je objavljena u „Astrofizičkom žurnalu”, takozvane „hajsean” planete su tople, prekrivene okeanima sa atmosferom punom hidrogena, što povećava šanse za pronalazak života van solarnog sistema u naredne dve do tri godine. „’Hajsean’ planete otvaraju čitav niz mogućnosti u našoj potrazi za životom van Zemlje”, rekao je Niku Madhusen sa Instituta za astronomiju pri Kembridžu, koji je vodio studiju, prenosi Tanjug.

Ove planete, dodaju istraživači, često se nazivaju „super-Zemljama” ili „mini-Neptunima” i oko 2,6 puta su veće od Zemlje, a temperature u atmosferi dostižu blizu 200 stepeni.

Ranija istraživanja ukazivala su da je temperatura u atmosferi bogatoj hidrogenom na ovakvim planetama previsoka da bi na njoj postojao bilo kakav oblik života. Međutim, studija objavljena prošle nedelje u pomenutom časopisu pokazuje da su na planeti označenoj kao K2-18b možda ipak mogući uslovi za život. Naime, ovakve planete na jednoj strani su uvek osvetljene dok je na drugoj mrak. Na tamnim stranama takvih planeta, smatraju naučnici, postoji mogućnost za nastanjivanje raznim oblicima života.

Zahvaljujući maloj radijaciji koju tamna strana prima od zvezda u okeanima je moguć razvoj života, ističu astronomi koji su godinama radili na ovom projektu.

Istraživači sa Kembridža su svoja istraživanja sproveli zahvaljujući teleskopu takozvane sledeće generacije.

„Ovakav način ispitivanja omogućiće nam da šire sagledamo život u univerzumu”, rekao je dr Madhusen.

dr Slobodan Devic
Bez sarkazma a sa zeljom da shvatimo koliko smo mali a vaseljena ogromna - doticna planeta je "samo" 124 svetlosne godine udaljena od nas. Drugim recima, kada bi seli na raketu koja bi se kretala brzinom svetlosti (sto je nemoguce), trebaalo bi nam 124 godine da do nje stignemo. Iako fizicar, mozda je krajnje vreme da otkrijemo neki brzi efekat?
Mirko
Vodonik - Jer se "hidrogen" kod nas u svakodnevnom govoru koristi za nešto drugo.