Četvrtak, 21.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Crkveno ujedinjenje i mitropolit Mitrofan Ban

Митрополит Митрофан Бан (Фото Википедија)

Mitropolit crnogorski Mitrofan Ban (1841–1920) bio je predsednik Središnjeg arhijerejskog sabora (1919/20), kao vrhovnog upravnog organa, prilikom sprovođenja drugog ujedinjenja sa Srpskom pravoslavnom crkvom. Ko je i kakav je bio Mitrofan Ban, koji je za mitropolita Crne Gore, Brda i Primorja hirotonisan 18. aprila 1885. godine u Rusiji, u Sankt Peterburgu, vidi se iz njegove Uskršnje poslanice (1919). Duboko je poštovao svetovnog gospodara Crne Gore kralja Nikolu, ali su mu Crkva i njen poredak bili još više na srcu i na savesti. Ne samo njih dvojica, nego i celokupno sveštenstvo Mitropolije crnogorske, kao i narod, prihvatili su sa oduševljenjem ujedinjenje Mitropolije i drugih episkopija u Pećku patrijaršiju 1920. godine. Sam kralj Nikola iz izgnanstva je čestitao ujedinjenje, jedino je negodovao što se to dogodilo u Sremskim Karlovcima, a ne u njegovoj Peći!

Zašto današnji „autokefalisti” u Crnoj Gori ne traže autokefalnost od barske nadbiskupije, koja je na taj stepen uzdignuta u dukljansko-zetska vremena od pape? Ako su istinski za pravoslavlje, onda neka poštuju vekovni poredak i ustrojstvo Istočne crkve. Ako su za Rimsku crkvu, zašto joj pošteno ne priđu? Ako nisu ni za jednu ni za drugu crkvu, onda neka za svoju plemensku crkvu ne proglašavaju za „autokefalnu”, a još manje za „crnogorsku”, jer takve, na takvim temeljima i sa takvim suženim horizontima i načelima u Crnoj Gori nije nikada bilo – kako je stalno podsećao blaženopočivši mitropolit Amfilohije. Pored doskorašnjih raskola i omraza, koje su se neretko pretvarale na delu u nacionalno ludilo bratoubilaštva, time se stvara još jedan najopakiji raskol, koji ugrožava samu srži i svetinju Crne Gore. Dosad se niko nije usudio da to učini, pa čak ni najveći posleratni bogoborci, danas oličeni u nekakve komite, na čelu sa aktuelnim predsednikom države. „Zar je palo u dio ovom pokolenju da na sebe navuče to strašno prokletstvo cepanja nešivenog hitona Hristovog”, pitao se visokopreosvećeni vladika, jer je davno rečeno – ko razbija Crkvu božju, razoriće njega sam Bog!

Milutin Osmajlić,
Beograd

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Драгољуб В.
"(dve autokefalne – Crnogorska i Karlovačka)" Управо сте навели како је постојала Српска православна Црква у периоду док је, због геополитичких околности, била у егзилу и није се номинално звала СПЦ. Те две архидијецезе представљају континуитет СПЦ од Светог Саве кроз турско доба до данашњих дана. У цариградском диптиху је стајало оно што је у то време морало формално да пише, али суштински ЦП митрополија јесте СПЦ и то је одувек била.
Dragomir Olujić Oluja
G-dine Dragoljube V, upravo ste Vi naveli neistinu – 1) pre 1920. nema ni u kakvom formatu, pa ni u nominalnom, ni SPC, ni „srpske crkve“, niti je CP mitropolija (osnovana 1931) oduvek bila SPC, a nema ni kontinuiteta SPC „od Svetog Save kroz tursko doba do današnjih dana“, jer, 2) sve do 19. veka crkve su pomesne (Ohridska, Carigradska, Moskovska, Kijevska, Pećka, Karlovačka, Aleksandrijska...), tek krajem 19. veka nastaju „etničke“/“nacionalne“ crkve... (SPC tek 1920)!
Dragomir Olujić Oluja
1) Nije bilo nikakvog „drugog ujedinjenja sa Srpskom pravoslavnom crkvom“, niti je bilo „ujedinjenja Mitropolije i drugih eparhija u Pećku patrijaršiju 1920.“ – SPC je osnovana Ukazom kralja Aleksandra u junu 1920. objedinjavanjem dvadesetak pravoslavnih crkava (dve autokefalne – Crnogorska i Karlovačka) na teritoriji Kraljevine SHS, pre toga je nema ni u kakvom formatu! 2) U periodu 1855-1920. u CG je delovala autokefalna Crnogorska pravoslavna crkva (i Mitrofan Ban je bio na njenom čelu)!
Dragomir Olujić Oluja
Zemunac, 1) „sve te pravoslavne crkve“ – i po kanonskom, i po građanskom pravu – nisu nastavak Pećke patrijaršije, a takvo što kao „Svetosavska pravoslavna crkva“ nikada nije postojalo, i 2) u CG 1855-1920. deluje autokefalna Crnogorska pravoslavna crkva kojoj je na čelu od 1885. Mitrofan Ban!... I, da, i po kanonskom, i po građanskom pravu, SPC je u CG strana crkva i mora imati zakonom regulisanu „dozvolu za rad“ u CG!...
Земунац
Све те православне цркве су наставак Пећке патријаршије, односно Светосавске православне цркве. Због историјских околности дошло је до подела, али не на духовном него само на територијалном плану. Тако је владика Данило I Петровић Његош рукоположен у Печују, а владика Петар II Петровић Његош рукоположен у Петрограду, свети Петар Цетињски је рукоположен за владику у Сремским Карловцима. Књаз Данило је одвојио црквену и државну власт, а књаз Никола поставио Митрофана Бана за митрополита.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.