Subota, 16.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Srpski „migovi 29” razneli mete iznad Crnog mora

Kako su piloti i tehničko osoblje 101. lovačke avijacijske eskadrile preleteli u bugarsku bazu kod Plovdiva i na poligonu „Šabla” izvršili gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru
Пламен под крилом – тренутак лансирања ракете ваздух–ваздух са „мига 29” (Фото Војска Србије)

Tek što bi, pri brzini od oko 700 kilometara na sat i visini od oko 4.500 metara, preleteli morsku obalu, piloti „migova 29” Vojske Srbije uključili bi sisteme naoružanja, zahvatali metu i sa udaljenosti oko 20 kilometara lansirali rakete koje su ih pogađale. Tako je izgledao sam čin gađanja ciljeva u vazdušnom prostoru u Bugarskoj, na poligonu „Šabla” iznad Crnog mora, koje je izvedeno tokom minulih septembarskih dana.

Naši piloti poletali su iz bugarske baze „Graf Ignatijevo” kod Plovdiva, a zatim preletali oko 350 kilometara do Crnog mora, gde ih je, sa pomenutog poligona, koji se nalazi u široj okolini Varne, bugarski oficir za navođenje usmeravao prema cilju, što je jedan od načina delovanja lovačke avijacije. Sve radnje vezane za upotrebu naoružanja i gađanje izvođene su isključivo iznad mora. U susednu zemlju preletela su tri „miga 29”, piloti i tehničko osoblje, a gađanje je obavljeno raketama vazduh–vazduh tipa R-60 i R-73 sa infracrvenim navođenjem.

O tome kako je izgledalo gađanje i njihov boravak u Bugarskoj, razgovarali smo s pilotima 101. lovačke avijacijske eskadrile „Vitezovi”, iz sastava 204. vazduhoplovne brigade stacionirane na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović” u Batajnici. U prizemnoj zgradi, sedištu eskadrile, ispred koje je prepoznatljivo obeležje – uspravljeno krilo aviona, zatičemo kapetana prve klase Bogdana Kovačevića, kapetana Petra Stefanovića, kapetana Dimitrija Stankovića i poručnika Boška Markovića.


Piloti (sleva) Dimitrije Stanković, Bogdan Kovačević, Petar Stefanović i Boško Marković  (Foto M. Galović)

Oni su najmlađi piloti eskadrile „migova 29”, uglavnom minulih godina nabavljenih aviona čija je modernizacija u toku. Ovi oficiri, koji će u narednim godinama biti uzdanica lovačke avijacije Vojske Srbije, izveli su gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru u Bugarskoj, što je kruna obučavanja pilota nadzvučne avijacije čiji je osnovni zadatak zaštita vazdušnog prostora.

– U Bugarsku smo preleteli u grupi, poštujući međunarodna pravila koja je propisala Međunarodna organizacija civilne avijacije (ICAO) – kaže kapetan prve klase Kovačević.

Na vojnom aerodromu u Plovdivu, kako kaže kapetan Stanković, lepo su ih dočekali. Štaviše, dobro su se razumeli govoreći na srpskom i bugarskom, na engleskom bi se sporazumevali ako bi nešto „zapelo” u komunikaciji.


Priprema „miga 29” VS za gađanje ciljeva u vazduhu na bugarskom aerodromu kod Plovdiva (Foto Vojska Srbije) 

To je zapravo bio već drugi put ove godine da su tamo, prvi put su u bazi „Graf Ignatijevo” boravili u junu. Tada je vežba, tokom koje je trebalo da se obavi gađanje, prekinuta nakon udesa bugarskog „miga 29”. Bugarska avijacija nastavlja s upotrebom ovih aviona, a u toku je proces nabavke američkih F-16 i obučavanja na njima.

Piloti Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije u razgovoru za „Politiku” ističu doprinos tehničkog osoblja, budući da su avioni i rakete, daleko od matične baze u Srbiji, funkcionisali kako treba. Uoči početka vežbe naši piloti su, preventivno, upoznati s načinom i procedurama spasavanja na moru.

Kako objašnjava poručnik Marković, nad Crnim morem gađane su padobranske mete koje bi na određenoj lokaciji ispustio bugarski jurišni avion „suhoj Su-25”, koji bi zatim napustio to područje. Meta svetli, isijava toplotu (poput motora „neprijateljskog” aviona), što omogućava gađanje raketama s infracrvenim navođenjem.


Piloti Boško Marković Petar Stefanović (Foto Vojska Srbije) 

– Na letu do mora bili smo na vezi s bugarskom vojnom kontrolom leta, naša komunikacija se odvijala na engleskom jeziku. Zalazili smo od 20 do 40 kilometara nad more i obavljali gađanje – kaže poručnik Marković.

Njegov kolega kapetan Stefanović objašnjava da je, po prilasku cilju, gađanje obavljano isključivo po naređenju oficira za navođenje koji se nalazio na samom poligonu u Šabli.

– Plan gađanja je u Bugarskoj ispunjen sto odsto – ističe kapetan Stefanović.

Naši piloti „migova 29” su na povratku u Srbiju preleteli u grupi iz baze „Graf Ignatijevo” na matični aerodrom u Batajnici. Vazdušnim putem, transportnim avionom An-26 i helikopterom Mi-17, vratilo se i tehničko i ostalo osoblje.


Uoči poletanja prema obali Crnog mora (Foto Ministarstvo odbrane)

Piloti „migova 29” nastavljaju redovnu obuku u Srbiji, neprekidno izvršavajući zadatke takozvane dežurne pare, paraaviona i pilota spremnih u svakom trenutku da polete i zaštite vazdušni prostor naše zemlje. Na domaćim poligonima su uvežbavali, i uvežbavaće, dejstvo po ciljevima na zemlji nevođenim raketama i avio-bombama, a ako sve bude po planu, za dve godine će oni, a tada možda i neko od mlađih kolega, zahvaljujući dobroj vojnoj saradnji s Bugarskom, biti u prilici da ponovo gađaju ciljeve iznad Crnog mora.
 

Komentari8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mile Rad
Bugari ponovo vezbaju sa nama, a ranije ove gonine njihov Mig je bio oboren raketom. Poverljiv neki narod.
Đorđe
Bravo. Ono što se uočava, je da kuburimo sa kadrom u lovačkoj avijaciji. Raketira jedan poručnik !? Gde su poručnici (mladost) !? Loša je situacija i sa aviomehaničarima, a da o inženjerima ne pitam!
Budimir
Bilo bi bolje na KIM ?
Peca Milivojević
Kako to: Srbija nema ni dvadesetak borbenih aviona a ima ni manje ni više nego 101 eskadrilu?!? Da nije neko pogrešio pri brojanju?
Јарило
Не разумете се много у војно означавање, рекло би се.
JOVAN
Srbija bre

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.