Ponedeljak, 18.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Novi kineski avion C919 konkurencija „Erbasu” i „Boingu”

Do kraja godine isporuka prve letelice iz serijske proizvodnje. – Dolet ovog vazduhoplova je oko 5.500 kilometara, a moći će da preveze do 168 putnika
Прототип путничког авиона Ц919 (ЕПА-ЕФЕ/Xi Li)

Prvi avion C919, koji bi u komercijalnu upotrebu trebalo da uđe do kraja godine, nalazi se u završnoj fazi sklapanja na proizvodnoj liniji fabrike „Komak” (COMAC – Commercial Aircraft Corporation of China) u Šangaju. Kako ovih dana izveštavaju kineski i svetski mediji, očekuje se da će do kraja godine proizvođač dobiti neophodne sertifikate za avion, ali i njegovu serijsku proizvodnju, pa bi prvi C919 u istom periodu mogao biti isporučen kupcu, avio-kompaniji „Čajna istern erlajns”. Predstavnici kineskih civilnih vazduhoplovnih vlasti obišli su fabriku „Komak” i upoznali se s detaljima proizvodnje novog aviona, pri čemu su posebnu pažnju posvetili kompozitnim materijalima ugrađenim u C919. Pomenuti avio-prevoznik naručio je pet aviona ovog tipa i oni će biti stacionirani na aerodromu u Šangaju, odakle će, u početku, leteti na domaćim linijama prema velikim gradovima kao što su Peking, Guangdžou, Čengdu i Sjamen.

Kina je i do sada pravila putničke avione, ali ovaj vazduhoplov je veliki i značajan tehnološki iskorak. Očekuje se da će C919 biti rival najpopularnijim modelima „Erbasa” i Boinga” kao što su A320 i B737.

– Finalizacija C919, proizvoda „Komaka”, prekretnica je u ovom deceniju dugom programu, ali i u odnosu na rivalske modele „Erbasa” i „Boinga” – javlja Rojters.

I tehnički podaci ukazuju da će ovaj avion biti konkurencija popularnim letelicama A320 i B737. Dolet C919 je oko 5.500 kilometara, a moći će da preveze do 168 putnika. Krila i trup aviona je samostalno razvio „Komak”, ali je ovaj proizvođač, prema raspoloživim podacima, sarađivao sa zapadnim kompanijama (francuskim i američkim) kada su u pitanju pilotska kabina i motori.

Trebalo je da avion bude u upotrebi još 2016. godine. Međutim, tehnički problemi, teškoće u snabdevanju, pa i pandemija virusa korona uticali su da dođe do petogodišnjeg odstupanja od prvobitnih planova. Pre prvog serijskog aviona, na kome je počelo da se radi krajem 2019. godine i sada je u završnoj fazi sklapanja, napravljeno je šest prototipa na kojima su obavljena sva neophodna testiranja. Prvi prototip završen je 2015. godine, a prvi probni let izveden je dve godine kasnije.

Lin Džiđe, analitičar i kolumnista „Karnoka”, jednog od najvažnijih kineskih sajtova posvećenih civilnoj avijaciji, za „Čajna dejli” istakao je značaj trenutka kompletiranja prvog aviona C919.

– To ukazuje da je ovaj domaći avion pred zvaničnim ulaskom na komercijalno tržište – kaže Lin.

Međutim, profesor Univerziteta u Vormsu Tobijas Groše, ekspert za vazdušni saobraćaj, za „Biznis insajder” izjavio je da kineski putnički avioni neće uskoro biti konkurencija zapadnim proizvođačima. Ipak, druga i treća, poboljšana generacija tih aviona – mogla bi to da bude.

– Na kraju krajeva, to je ekonomsko pitanje. Ako je kineski avion efikasan i bezbedan, ne vidim razlog zbog kog ga zapadne kompanije ne bi koristile – kaže ovaj nemački stručnjak.

Prvi prototip završen je 2015. godine, a prvi probni let izveden je dve godine kasnije. (EPA-EFE/Xi Li)

Uostalom nemački nacionalni prevoznik „Lufthanza”, ne koristi samo „Erbasove” i „Boingove” avione već i letelice koje je proizveo kanadski „Bombardije” (odnedavno posluje kao deo „Erbasa”) i brazilski „Embraer”. I Rusi su svojevremeno pokušavali da prodru na zapadno tržište svojim regionalnim putničkim avionom SSJ100 („suhoj superdžet 100”), što im je nakratko, i u manjoj meri, uspelo.

C919, kao i većina savremenih putničkih aviona, ima dva motora, po jedan ispod svakog krila, što je danas klasično konstruktorsko rešenje. „Komak” u svom programu ima još jedan, manji mlazni putnički avion. Reč je o ARJ21, koji podseća na legendarni DC-9 (tačnije, njegovu savremeniju varijantu MD-80, koja se sklapala u Kini), i ima dva motora u repnom delu. Proizvođač insistira na tome da se radi o autentičnom dizajnu.

Ipak, to je bio početak ulaska Kine u svet savremene putničke avijacije. Vreme C919 uskoro dolazi i o tome dovoljno govori velika zainteresovanost za ovu letelicu. Mediji su objavili da je proizvođač do sada evidentirao narudžbine i interesovanje za 815 ovih aviona od strane 28 kompanija. Prednjače kineski avio-prevoznici, kao što su, uz već pominjani „Čajna istern erlajns”, „Čajna sautern” i „Er Čajna”.

Da li su ovi planovi realni? Ako se pogledaju potencijali kineskog tržišta, svakako jesu. Očekuje se da će tokom sledećih dvadeset godina tamošnje avio-kompanije kupiti neverovatnih 8.700 aviona.

– Prema prognozi „Boinga”, potencijal tržišta putničkih aviona je ogroman. Trenutno, tržištem vladaju „Boing” i „Erbas”. Međutim, predstojeća isporuka prvog aviona C919 govori da je „Komak” ponudio nova rešenja i veći izbor za avio-prevoznike – objašnjava vazduhoplovni analitičar Lin.

I to nije kraj ambicija Kine, koja tradicionalno igra na duge staze. Uveliko je u toku rad na razvoju aviona CR929, i to u saradnji s ruskom vazduhoplovnom industrijom. Reč je o dugolinijskom avionu, koji bi na svetskom tržištu mogao da ugrozi dominaciju „Erbasovih” i „Boingovih” modela A330 i B787. Kina je sa zakašnjenjem ušla u elektronsku industriju, a danas je u svetskom vrhu. Da li će tako biti i u svetu putničke avijacije?

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sima
Kina je napravila istorijski presedan poslali su rakete ka Marsu pre nego sto su napravili putnicki avion ali nista manje uspeh tog aviona a medjunarodnom trzistu zavisi od motora tj buku koju emituju od cega ce zavisiti da li ce moci da leti van Kine. Rusi koji su daleko ispred Kine u razvoju avijacije nisu uspeli da naprave dovoljno tih motor te su mislim (???) odustali od proizvodnje putnicke letilice.
ЗБ
Руси нису одустали, направили су још бољи авион МС-21 и моторе за њега.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.