Četvrtak, 28.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Vaučerima i do bolje prodaje domaćih proizvoda

Pokrenuta inicijativa da država kao i u turizmu pomogne male proizvođače i tako smanji posledice krize
Највећи број газдинстава која би имала право да се пријаве за учешће у акцији и да понуде своју робу налази се у руралним областима или у неразвијеним сеоским срединама (Фото EPA-EFE/Andrej Cukic)

Tema ekonomskog patriotizma postaje naročito aktuelna od početka pandemije zbog zatvaranja tržišta i potreba država da ojačaju ekonomije i povećaju samodovoljnost u proizvodnji hrane.

Posle niza inicijativa za pospešivanje prodaje domaćih proizvoda, najnovija je ona Udruženja „Moja Srbija”, koje je nedavno uputilo Vladi Srbije predlog za pokretanje akcije podele vaučera za subvencionisanu kupovinu proizvoda malih proizvođača.

– Ova akcija zasnivala bi se na višegodišnjem iskustvu stečenom tokom trajanja akcije podele vaučera za odmor u Srbiji – rekao je predstavnik tog udruženja Milan Ristić. Dodao je da bi se uključile i lokalne samouprave, koje bi bile zadužene da organizuju proizvođača iz svog kraja i obezbede centralizovanu prodaju njihovih proizvoda, dok bi se za ponudu robe koristile internet platforme. Srbija već nekoliko godina deli vaučere za odmor u zemlji, koji su subvencionisani iz budžeta sa 5.000 dinara po osobi.

Najveći broj registrovanih komercijalnih poljoprivrednih gazdinstava, koja bi, kako se navodi, imala pravo da se prijave za učešće u akciji i da ponude svoju robu građanima Srbije nalazi se u ruralnim oblastima ili u nerazvijenim seoskim sredinama. Kako je naglašeno, izdvajanjem novca iz budžeta za subvencionisanu kupovinu njihovih proizvoda pokrenuo bi se razvoj tih oblasti, što bi u budućnosti dovelo do većeg interesovanja mladih za život i rad u tim krajevima.

– Proizvodnja domaćih proizvoda zasniva se na stopostotnom korišćenju domaćih sirovina, pa bi sav novac koji se usmeri ostajao u Srbiji i u veoma kratkom roku bi se vraćao u državni budžet, a sigurni smo da bi dovelo i do dvocifrene stope rasta kao u domaćem turizmu – rekao je Ristić i dodao da postoji i veliki broj građana Srbije u dijaspori koji su zainteresovani za kupovinu domaćih proizvoda, a da je danas veoma lako i povoljno dostaviti robu iz bilo kog mesta u Srbiji na kućni prag ljudi u rasejanju.

Proizvođači svakako računaju da bi ovakve i slične akcije, potpomognute i medijskim promocijama, mogle da doprinesu rastu prodaje i jačanju domaće proizvodnje. Pre nekoliko meseci uzgajivači svinja su, zbog tadašnjih viškova na tržištu i rasta uvoza, predložili da se meso proizvedeno u Srbiji obeleži zastavicama kako bi potrošači mogli da se opredele za domaće meso. Ministar poljoprivrede Branislav Nedimović podržao je taj predlog i rekao da će posebno obeležavanje biti omogućeno primenom Zakona o uređenju tržišta poljoprivrednih proizvoda. Prema informacijama iz jula ove godine, žig „Čuvarkuća”, utisnut na proizvodima napravljenim od 80 odsto domaćih resursa, proizvođačima je već doneo rast prodaje za 10 do 40 odsto. Profesor Ekonomskog fakulteta Saša Veljković rekao je nedavno za „Politiku” da korist od žiga nesumnjivo postoji i da trgovci već beleže pozitivne rezultate, ali da je „jasno kako proizvođači ne mogu da računaju isključivo na ekonomski patriotizam ako ne postoji određeni nivo kvaliteta tih proizvoda koji se stavljaju na tržište”.

Vaučeri su se, da podsetimo, pokazali kao odlično rešenje za domaći turizam tokom pandemije. Prošle godine i oni koji su navikli da u sezoni godišnjih odmora putuju u inostranstvo ostali su u Srbiji. To nije bio jedini razlog, ali su rezultati odlični jer će se i u budućnosti mnogi opredeljivati za domaće destinacije. U Srbiji je prošle godine bilo dodeljeno 160 hiljada vaučera, a onda je u maju odobreno dodatnih 400 hiljada za penzionere, studente i zaposlene čija zarada nije bila veća od 70 hiljada dinara. Na ovaj način trebalo je da se smanji šteta za domaći turizam izazvana pandemijom i manjim brojem stranih turista. Domaći gosti su tako postali glavni oslonac turizma u našoj zemlji, a slično su postupile i sve druge zemlje. U ovim vanrednim okolnostima počela je da se razvija sve veća ponuda, a ovaj trend je i dalje nastavljen.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dr Slobodan Dević
Kupujte samo u DIS-u i štedite u Poštanskoj štedionici ...
Боро
Докле год се измеђи домаћих купаца и домаћих произвођача, испречују страни трговински ланци, са трговинама у Србији, домаћој пољопривреди бити добро неће. Ономад је парадајз откупљиван по 25-30,00 РСД/кг, јел тако? Јесте. А по колико се сада продаје исти тај парадајз? по 160,00 РСД/кг. По којој то логици? Домаћи произвођачи морају сами да продају своје производе, или да иду на ноге купцима, или купци њима на ноге, треће нема, јер су и отворене тржнице препуне незаситих накупаца.
Киза
Земунац@Кажете "то је посао за државу"! Па управо је 'држава' та која овако нешто омогућава, продаје домаће комбинате странцима, долазак страних компанија представља као 'богзнакакав' економски успех итд. Све док су нам приоритет стране "инвестиције" а не развој и јачање домаће производње, ситуација ће се погоршавати! Очекивати спас од онога ко је креатор оваквог нездравог економског окружења је нереално! Само 'у се и у своје кљусе', нема нам друге. Само кажем...
Земунац
Па ми смо уништили наше произвођаче или смо их продали. Где је ПКБ, где су грочанске плантаже, где је Поречје Вучје са својим плантажама и да не набрајам даље. Где је Ц маркет, Јабука, Вишњица и производно-трговински ланци у нашим градовима? Нема. Неко је направио да уместо њих уђу странци. Ко? Зна се добро. Што се тиче пољопривредних произвођача и купаца, код нас има превише међупростора, где царују разни, који сваки узимају свој део. Зато је парадајз 30, а за купце 160. То је посао за државу.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.