Subota, 04.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
TEMA NEDELjE: AUTOKEFALNOST IZMEĐU VERE I POLITIKE

Oduzimanje imovine i progon sveštenstva i vernika u Ukrajini

Кијевски Мајдан 2014. године (Фото Н. Марјановић Фото EPA/Sergey Dolzhenko)

Kada je delegacija Ukrajinske pravoslavne crkve nedavno otišla na intronizaciju novog mitropolita crnogorsko-primorskog Joanikija, imala je priliku da ispred Cetinjskog manastira vidi iste scene kao na kijevskom Majdanu pre sedam godina: barikade i zapaljene gume. Na Cetinju ih je zapalila nekolicina crnogorskih nacionalnih fanatika i time onemogućila prolazak crkvenim delegacijama, dok su u centru Kijeva gorele gume na improvizovanim barikadama zarad evropske budućnosti, koja još nije nastupila. Međutim, jeste došlo do još veće crkvene krize i pritisaka na pravoslavne vernike.

Naime, otkako je Ukrajina postala suverena država usled raspada Sovjetskog Saveza, počeo je aktivan proces sveopšte ukrajinizacije, pa i verskih organizacija. Iako je tada jedina priznata pravoslavna crkva, Ukrajinska pravoslavna crkva, od Moskovske patrijaršije dobila autonomiju i samostalnost u svom unutrašnjem uređenju, pojedini njeni članovi iskoristili su novonastale okolnosti da ispolje svoje nacionalističko ubeđenje. Umesto da služe Hristu, okrenuli su se žutom trozupcu i formirali nacionalnu crkvu, te su otišli u raskol i formirali Ukrajinsku pravoslavnu crkvu Kijevske patrijaršije, a neki su obnovili delatnost raskolničke frakcije Ukrajinska autokefalna pravoslavna crkva.

Nikolaj Sapsaj (Foto: lična arhiva)

Posle burnih dešavanja usled kijevskog Majdana 2014. godine, varnice vatrenih guma iz centra Kijeva prenele su se i na najveće pravoslavne svetinje Ukrajine. Tokom Majdana demonstranti su upadali u Kijevo-pečersku lavru, a formiran je i raskolnički manastir preko puta; oko Počajevske lavre grupisali su se nacionalisti s svojom simbolikom i spomenicima svojih idejnih tvoraca; Svetogorska lavra se našla na liniji ratnih dešavanja na Donbasu.

Pomenute raskolničke frakcije su krajem 2018. godine, uz podršku predsednika Porošenka, inkorporirane u novu raskolničku strukturu „Pravoslavnu crkvu Ukrajine” i priznate od carigradskog patrijarha. Tokom procesa stvaranja te nove frakcije i uručenja tomosa kanonska crkva je bila na svaki mogući način ugnjetavana. Bilo je pokušaja podmićivanja, zastrašivanja i pritisaka na arhijereje, sveštenstvo i vernike. Osporavan je i pravni položaj kanonske crkve, hteli su uz pomoć zakonodavstva da joj promene naziv u „Ruska pravoslavna crkva u Ukrajini”. Pravnim mahinacijama hramove su preregistrovali na ime raskolničke frakcije, posle čega bi dolazila grupa nacionalista, fizički se obračunavala s vernicima kanonske crkve i otimala hramove. Razlog za sve to je bio što su oni verska organizacija u Ukrajini koja nije nastrojena antiruski, kao mnoge posle Majdana. Stanje se privremeno smirilo s promenom predsednika. Zelenski je zauzeo stav ravnopravnog odnosa prema svim religioznim organizacijama. Ali to nije dugo trajalo.

Cetinje 2021. godine (Foto EPA-EFE/Boris pejovic)

O oduzimanju imovine i progonu sveštenstva i vernika Ukrajinske pravoslavne crkve u današnje vreme od strane raskolnika i nacionalista bilo je reči u Kijevo-pečerskoj lavri 20. septembra ove godine na skupu pravnika iz svih eparhija UPC, gde je rukovodilac poslova UPC mitropolit Antonije istakao da se već tri godine vodi spor oko dva aktuelna zakona broj 2662-VIII (zakon o prinudnoj promeni naziva crkve, kojim je planirano da se Ukrajinska pravoslavna crkva preimenuje u „Ruska pravoslavna crkva u Ukrajini”) i 2673-VIII (zakon koji legalizuje otimanje hramova), koji su usvojeni od strane prethodne vlade i bivšeg predsednika Porošenka, koji su, po njegovim rečima, anticrkveni i antiustavni. „Usvajanje pomenutih zakona dovelo je do velikog broja ilegalne preregistracije verskih zajednica (oko 500 slučajeva), otimanja hramova (144 slučaja), fizičkih nasrtaja na sveštenstvo i laike, podmetanja požara (26 slučajeva), vandalizma (22 slučaja), pljački (42 slučaja), zastrašivanja i ucena, koji se dešavaju u životu vernika Ukrajinske pravoslavne crkve”, istakao je mitropolit Antonije.

Ukidanje ovih zakona zatražili su i vernici: peticijom upućenom u februaru ove godine predsedniku Zelenskom, a kako su ostali bez odgovora, ponovo i sa molitvenog skupa u junu u Kijevu koji je okupio 20.000 vernika, sveštenika i monaha. Sa sabranja u Počajevskoj lavri sredinom jula 22 arhijereja i oko 300 namesnika, igumana i igumanija, predstavnika manastira i skitova pismom su se obratili patrijarhu Vartolomeju, podsećajući ga na njegovu ulogu u čuvanju jedinstva pravoslavlja. Glasovi hiljada vernih ostali su, međutim, glas vapijućeg u pustinji.

*Doktorand Kijevske duhovne akademije

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Petar Dozet
Odnosi snaga u Evropi su bezmalo isti kao i u 2.sv.ratu. Isti su protiv istih, ali sada sa pojačanim entuzijazmom gubitnika. Izgleda da pristaše Osovine rade na tome da u miru postignu ono što u 2.sv.ratu nisu uspeli.
Slobodna
Ima li vece bolesti od kompleksa?
Knutt
Isti obrazac u Ukrajini, Hrvatskoj, Makedoniji, Crnoj Gori. Ista logika, ista retorika, isti obrazac, isti nalogodavni centri. Nece uspeti , naravno.
Бранко Ср'б Козаковић
Још један селективан и тенденциозан поглед на укр прилике, притом и пристрасан. Јасна је тежња росијске пропаганде да украјинска збивања кроатизује и милогоризује, како би ту упрошћену и искривљену слику понудила српској јавности за чију "душу" се бори са САДистаном и Западом. Стварност је сасвим другачија, а усиљене паралеле тек се површно дотичу наших прилика. Наравно, "безгрешна и добричински-правена" Росија осврће се селективно у прошлост. Па нисмо чули шта је било пре 300 година са црквом..
Коста
Украјински националисти су дочекали Немце 1941. као и Хрвати -- с цвећем. Ти исти симпатизери су се појавили на Мајдану 2014 да руше проруског легално изабрнаог предсеника, Бајденом и Мекејном с њима на истој трибини у Кијеву. Знамо с каквима Руси имају посла.
Demos Cratein
На српском се каже Русија а не Русија. Или ви можда тиме желите да увредите Русе тиме што их користите име Росија? Па они сами кажу Россия и то за Русе није увреда. Заиста ми није јасно како не примећује да на западу покушавају да уједине толико различите нације а ви на истоку од једног народе желите да се створи неколико народа и цркава.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.