Četvrtak, 02.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
EHSAN HEMAT, IRANSKI KOREOGRAF, ZA „POLITIK U”

Imigracija mi je promenila metabolizam

Kada sam stigao sam u Brisel pre petnaest godina, osoba druge boje kože bila je izopštena iz društva zbog predrasuda, čak i u umetničkim krugovima, kaže iranski koreograf Ehsan Hemat, čija predstava je osvojila gran pri „Mira Trailović“ na Bitefu
Ехсан Хемат (Фотодокументација Битефа)

Srećan sam i počastvovan što sam imao priliku da svoj rad predstavim na Bitefu. Dobro je što festival poklanja pažnju nezapadnim kulturama, ali smatram da svi zajedno gradimo jednu novu kulturu. Kulturu koja naglasak ne stavlja na istok ili zapad, na crno i belo, muškarce i žene, već je duboko posvećena ljudskom biću u svim njegovim aspektima, kaže za „Politiku” mladi, međunarodno afirmisani iranski koreograf Ehsan Hemat. Njegova predstava „Opčinio sam te“ osvojila je gran pri „Mira Trailović“ na upravo završenom 54 – 55. izdanju Bitefa. Gran pri „Mira Trailović“ ujedno je osvojila i predstava „Cement Beograd“ u režiji Sebastijana Horvata, i u produkciji Beogradskog dramskog pozorišta.

Beogradska publika imala je priliku da vidi delo „Opčinio sam te“  kao osmu festivalsku premijeru na sceni „Mira Trailović“ Ateljea 212. Produkciju potpisuje „2nd to the right“ Brisel, Belgija / Teheran, Iran.

U Hematovoj predstavi „Opčinio sam te”,  troje plesača iz Irana, Belgije i Japana izvode, u klaustrofobično praznom prostoru, robotizovane i međusobno otuđene pokrete. Predstava je ujedno njegov prvi koreografski iskorak, a nastala je, kako kaže, kao reakcija tela na manjak privatnosti u odnosu na autoritet.

– Biram da radim sa plesačima koji dolaze iz veoma raznovrsnih kulturnih miljea, da istražujem i razvijam koreografski jezik koji bi mogao da otelotvori prisilnu izolaciju. Iako izvođači potiču iz različitih društvenih konteksta, pojam samodiscipline im je svima poznat. Kada sam stigao u Evropu, mislio sam da dolazim iz izolovane kulture u svet neograničene slobode, ali sam ubrzo shvatio da i ovde postoje ograničenja i oblici društvene kontrole koji nas primoravaju na samodisciplinu – kaže Ehsan Hemat i pita se da li smo svesni zloupotrebe podataka i manjka privatnosti? Da li smo svesni sistema koji nas okružuje?

– Mi, istina, živimo u takozvanom demokratskom sistemu, ali to ipak jeste sistem povezan sa kapitalizmom... Ipak, ja nisam zainteresovan za to koja su izvorišta izolacije, i fokus mi nije na politici. Moje zanimanje se tiče ljudskog tela i načina na koji ono funkcioniše unutar tih sistema.

Scena iz predstave „Opčinio sam te” (Foto: Sajt Bitefa/ C. Malušev)

Ehsan Hemat karijeru je započeo kao glumac u Širazu, u Iranu, ali se ubrzo okrenuo razvoju plesa van domovine.

– Stigao sam u Brisel pre petnaest godina, kada akcenat nije bio na diverzitetu toliko koliko je danas. Tada je osoba druge boje kože bila izopštena iz društva zbog predrasuda i, naravno, zbog jezika koji govori. Čak i u umetničkim krugovima je to bio slučaj jer, na primer, kao glumcu su mi nudili isključivo uloge izbeglice ili teroriste, što je meni bilo u redu jer makar sam imao posao, ali iz pozicije osobe koja dolazi iz druge kulture, shvatate da ste bez svog pristanka svrstani u određenu kategoriju. Drugo, sa više filozofskog stanovišta: ja dolazim iz „društva discipline” u kome je nešto dopušteno, a nešto ne. U Evropi pak živimo u „društvu kontrole”. Mislimo da imamo pravo izbora, ali kad se sve sabere, svi pravimo iste izbore. Država ne vodi računa o nama već mi vodimo računa da sistem nastavi da funkcioniše. Mi jesmo sistem i ne možemo tako lako iskoračiti iz njega, priča naš sagovornik i dodaje:

– Pandemija je bila i još je bolan primer nesposobnosti države da brine za svoje građane. U Belgiji je, na primer, preminuo veliki broj ljudi u staračkim domovima. Oni koji sistemu ne donose novac, prepušteni su smrti. U Iranu je peti talas ponovo doveo do haosa. Samo u Teheranu ima 700 preminulih dnevno. Nekropolitika uništava budućnost naše dece. Uskoro neće biti izlaza iz ove politike kontrole i izolacije.

Ehsan Hemat kaže da je prešao fantastičan put. Trnovit ali pošten. I dodaje:

– Imigracija mi je promenila metabolizam. Pažljivo posmatram ovaj proces kulturnog nasleđa i puštam ga da prožme moj umetnički pristup. Nedavno sam se uključio u „Moussem” (Musem) i trenutno radim na dva projekta u saradnji sa „Les Ballets C de la B” (Balet Ce de la Be). Reč je o solo koreografiji u kojoj nastupam sam, čija je premijera planirana u Briselu, kao i komadu baziranom na tekstu, u kojem ću sarađivati sa četiri iranska umetnika među kojima je i moj stric, čija premijera je planirana za 2023. u pozorištu „NTGent”.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.