Petak, 27.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Prevoznici tereta traže pomoć države

Sa diplomom vozača samo za Ce kategoriju iz klupa godišnje izađe oko 1.000 mladih.
(Фото Анђелко Васиљевић)

Vest da Velika Britanija beleži manjak vozača kamiona za transport robe, zbog čega je nedavno ponudila 5.000 radnih viza stranim kamiondžijama, odjeknula je ovih dana širom evropskog kontinenta koji i sam kuburi sa nedostatkom radne snage. Mada ovaj problem nije izazvan pandemijom kovida 19, posledice mogu biti jednako nesagledive, a jedna od njih je i da bi manjak kamiondžija mogao da izazove nestašicu razne robe na tržištu. U Srbiji je deficit profesionalnih vozača već hroničan problem, jer sada sve manje ljudi želi da se bavi ovim poslom, a veliki broj vozača teretnjaka odlazi u zasluženu penziju. U zemlji ima oko 160.000 profesionalnih vozača, a nedostaje još od 5.000 do 8.000 profesionalaca godišnje. Zbog tog, ali i mnoštva drugih problema u transportu, Poslovno udruženje prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju „Međunarodni transport“ pre nekoliko dana uputilo je pismo predsedniku Srbije i nadležnim državnim organima, tražeći pomoć u rešavanju nagomilanih problema koje, kažu, ne mogu sami da reše.

Neđo Mandić, predsednik udruženja, navodi da zemlju čekaju gore posledice od onih u Britaniji, gde stanovništvo već ne može da se snabde robom.

– Došli smo u poziciju da ne možemo da prevezemo robu koju su proizvele firme koja posluju u Srbiji. Nemamo vozača već odavno. Drugi problem se odnosi na obuku kadrova, a to ne možemo sami da rešimo, bez pomoći države. Zato smo je i zatražili. Jer, problem je u pogrešnom školskom sistemu iz kojeg ne izlazi nijedan školovan vozač – podseća Mandić, dodajući da sa diplomom vozača iz klupa godišnje izađe samo oko 1.000 novih učenika, što nije dovoljno, jer je Srbiji potrebno od 5.000 do 8.000 vozača godišnje.

– Dodatan problem predstavlja to što oni koji izađu iz škole sa diplomom vozača nemaju pravo da voze, recimo, šleper, jer u školi polažu vozački ispit samo za Ce kategoriju. Nažalost, nemaju pravo ni da počnu da polažu za E i De kategorije, dok ne napune 21 godinu. Zato tražimo da se spusti granica za polaganje za te kategorije na 18 godina, ali i da se promeni sistem školovanja, pa da ti mladi vozači iz škole mogu da izađu sa položenom E kategorijom – nabraja Mandić.

To bi im omogućilo da odmah počnu da rade, da postanu profesionalni vozači, a sada da bi tako bilo, nadovezuje se on, mladi vozači moraju da plate i dodatno školovanje, obuke i ispite, za dobijanje licence, koju je propisala država, a to sve košta – i do 3.000 evra.

– Oni nemaju novca za to, zbog čega i tražimo pomoć od države da se problem reši urgentno, jer ostadosmo bez profesionalnih vozača – navodi Mandić.

Srbija, inače, ima dovoljno kamiona da opsluži domaću privredu, a ima i najkvalitetniji vozni park. Registrovano je oko 16.000 kamiona u međunarodnom transportu.

– Posao je dobro plaćen. Primanja naših vozača u međunarodnom saobraćaju su od 1.300 do 1.700 evra u proseku – otkriva Mandić, i ističe da srpski prevoznici mogu da plate vozače isto koliko i stranci, pod uslovom da vozač vozi kamion, a ne da čeka na graničnim prelazima, što je učestala slika na izlasku iz Srbije.

„Domaći vozači ne mogu da budu plaćeni kao njihove inostrane kolege, jer se njihov točak ne okreće, a kilometri ne prelaze. A firme koje se bave transportom naplaćuju samo prevezenu robu. Zato i ne čudi zašto se osipa radna snaga i odlazi dalje u svet”, zaključuje Neđo Mandić.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Леон Давидович
Тежак посао, а отежава га ко год може од послодаваца до цариника.И светска глобална економија је веома потрошачка у погледу нерационалне потрошње у транспорту. Исте робе сличног квалитета али различитих произвођача путују у супротним працима са краја на крај континента.
Carinici su krivi za gužve
Samo uvedite da carinici budu plaćeni na procenat po kamionu. Da vidite da li će biti gužve. Živi neradnici na carini, a uzimaju redovno 10 evra ako si ispravan i preko 100 evra ako si neispravan. Inače daš im 10 evra bombu možeš da uvezeš i izvezeš. Leglo korupcije je carina.
Ненад Рајковић Форцхајм Немачка
Шта ће нама 8000 возача, годишње. Разумем да нам фали толико, али овако значи да нам до 2032 треба 80000 возача. Глупости.
Olga
Na svakoj granici cekaju po 4, 6 ili 10 sati. Na kisi, na Suncu, na snegu
Боро
Целом овом циркусу претходи прича од пре 10-15 година, која се пуштала по целој планети, да ће возачи камиони бити занимање које ће ПРВО нестати и да ће све заменити ГПС навођени камиони, и, и поред пристојне врло, плате, нико у Европи и белом свету није желео да улаже себе у занимање које ће нестати врло брзо. И ту смо, где смо...нек их сад возе ГПС навођени камиони, где су? не видим их нешто?
Thundercracker
U svetu se vec uveliko radi na tome, do 2030 to je realnost.
Zoran
Oni ne mogu voz da puste da ide sam po sinama, pustice teretni kamion. :)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.