Nedelja, 23.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

EU traži da „Folksvagen” obešteti 8,5 miliona evropskih žrtava „dizelgejta”

Nemačkog proizvođača automobila prevara s ugrađenom eko-varalicom stiže posle šest godina kao bumerang
„Фолксвагенов” симбол на врху административне зграде фирме у Волфсбургу (Фото: EPA EFE/ Focke Strangmann)

Evropljani nisu ništa gori od Amerikanaca i Nemaca. S tim uverenjem, Didije Rejnders, evropski komesar pravde, poručio je nemačkom „Folksvagenu” da treba da obešteti svih 8,5 miliona svojih mušterija u EU koje su do 2015. godine, kupile vozila na dizel-gorivo te firme s ugrađenom eko-varalicom.

Proglašen za najveći industrijski skandal svih vremena, po oceni Blumberga, „dizelgejt” je razotkriven s one strane Atlantika pre šest godina. Naime, nakon višemesečnog izvrdavanja navoda Američke agencije za zaštitu životne sredine, „Folksvagen” je 2017. godine priznao da je u više od 600.000 vozila prodatih na američkom tržištu ugradio specijalni softver – varalicu. Zadatak prikrivenog algoritma bio je da pri zvaničnoj kontroli emisije štetnih gasova prikaže i 40 odsto niže vrednosti od ostvarenih u redovnom saobraćaju.

Nakon globalnog pritiska kupaca „Folksvagenovih” dizel-vozila, firma iz Volfsburga prisetila se da je takvu eko-varalicu ugradila u čak 11 miliona automobila i manjih kamiona prodatih širom sveta, od kojih su 8,5 miliona pazarili kupci unutar EU. Usledio je temeljni pad vrednosti akcija „Folksvagena” na svetskim berzama, zatim basnoslovni sudski troškovi i strmoglavljivanje ugleda dojučerašnjeg globalnog auto-džina, kao i brojne istrage u Americi i Evropi.

Američko pravosuđe, Agencija za zaštitu potrošača u SAD i tamošnji kupci „folskvagena”, „audija”, „škode” najpre su presavili tabak. Da bi „zagladio” prevaru, „Folksvagen” je nasamarenim američkim kupcima svojih „eko-trovača”, pojedinačno isplatio između 12.000 i 44.000 dolara obeštećenja. U međuvremenu, 2,4 miliona kupaca „friziranih” vozila „Folksvagena” u Nemačkoj, dugo je tragalo za pravnim načinima da firmu, stub domaće privrede, privede pravosudnim organima. Firma iz Volfsburga u međuvremenu je na sve moguće načine nastojala da smanji broj odštetnih zahteva obmanutih kupaca u domovini. U jednom trenutku „Folksvagen” je isticao spremnost da namiri štetu samo kupcima koji su u trenutku nabavke imali dozvolu stalnog boravka u Nemačkoj. No, kako je pritisak javnosti rastao, „Folksvagen” je iz napadačkog prešao u odbrambeni stav, tako da je koloni od 235.000 kupaca svojih dizel-vozila do 2015. godine do sada pristao da isplati oko 750 miliona evra. U proseku – između 1.350 i 6.200 evra ponaosob.

Šta biva s oko 8,5 miliona preostalih kupaca „Folksvagenovih” dizel-vozila (do 2015) štelovanih da nemilice zagađuju vazduh oko sebe? Za sada se zna da se najmanje 90.000 kupaca „Folksvagenovih” vozila u Velikoj Britaniji, 900.000 u Francuskoj, 400.000 u Belgiji, 150.000 u Holandiji, 63.000 u Italiji... kvalifikuje za odštetni zahtev kod „Folksvagena”. Nadležni holandski sud procenio je da Holanđanima koji su do 2015. kupili novi „folksvagen”, „audi”, „seat” ili „škodu” nemačka firma treba da isplati po 3.000 evra, dok onima koji su pre šest godina nabavili polovno vozilo treba da uplati po 1.500 evra nadoknade štete. „Folksvagen” je energično odbacio ovakvu presudu.

Didije Rejnders priznaje da najnovija poruka iz Brisela „Folksvagenu” ne predstavlja više od „političkog pritiska”. Ipak, evropski komesar za pravdu upozorava „Folksvagen” da, ako se ogluši o sve druge kupce friziranih dizel-vozila osim Amerikanaca i Nemaca, rizikuje ozbiljan „gubitak reputacije”.

„Dizelgejt” je „Folksvagen” do sada koštao više od 32 milijarde evra. To najverovatnije nije konačna finansijska cena ovog industrijskog skandala.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Да није, можда, неки "Југовић" пртљао по софтверу? Чисто ме занима, мсим...
Kopčanje pozadi
...Уследио је темељни пад вредности акција „Фолксвагена” на светским берзама, затим баснословни судски трошкови и стрмоглављивање угледа дојучерашњег глобалног ауто-џина... Osim u Srbiji. Ovde im je porastao ugled zbog toga. Ne verujete? Pogledajte na nekom sajtu za prodaju polovnih vozila koja su najtrazenija...
Возим Хонду...
Прво премести дугмиће напред па онда размисли! Зар нису до сада њихова возила једна од најпродаванијих на овим просторима? Ем су квалитетна, ем су престижна ("Немам Мерђу, али возим Голф!")... То би ти требало објаснити њихову, пре свега понуду, а потом и потражњу... BTW, и закопчај дугмиће, може и позади...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.