Nedelja, 05.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POGLEDI

Ideologija i socijalna patologija

Kako se boriti protiv onih pojava koje su deo socijalne entropije i patologije, onih fenomena koji polako podrivaju i urušavaju društvo iako u tom procesu ne dolazi do kršenja zakona? Ima li država pravo da se meša u privatni život građana ako građani ni svojim ponašanjem niti svojim izborima i preferencijama ne krše slovo zakona? Gde su granice privatnog, a gde počinje javni interes? Šta je uopšte javni interes i ko je njegov reprezent?

Zanimljiv socijalni eksperiment se upravo sprovodi u Kini koja pokušava da suzbije niz pojava koje smatra štetnim po društvo i njegovu budućnost i koje vlast doživljava kao društvenu opasnost koja ugrožava nacionalnu bezbednost i stvara plodno tlo za kakvu buduću, obojenu revoluciju. Ovde ću ostaviti po strani velike probleme sa kojima se Kina nosi, poput borbe protiv korupcije ili rizičnih napora da se obuzdaju tajkuni i milijarderi kojih je danas u Kini više od hiljadu. Pomenuću samo one fenomene protiv kojih kineska država pokušava da se bori, a koje najveći deo sveta uopšte ne doživljava kao problem.

Kina, na primer, pokušava da suzbije adikciju mladih ljudi vezanu za onlajn video-igrice limitirajući dozvoljeno vreme za te aktivnosti na tri sata nedeljno, i to samo tokom vikenda. Roditeljima u Srbiji je ovaj problem poznat – veliki broj roditelja je očajan ali i nemoćan da se izbori sa zavisnošću kojoj su deca podlegla. Ova vrsta zavisnosti uništava detinjstvo i mladost, zaustavlja procese emotivnog sazrevanja, odvaja mlade od druženja, sporta i normalne socijalne interakcije. U ekstremnim slučajevima ta vrsta patologije se okončava drastično, samoubistvima ili ubistvima.

Kina pokušava da obuzda i epidemiju plastičnih operacija za kojima luduje kineska mladež, nezdravo opsednuta fizičkim izgledom. Problem je dodatno pojačan time što i roditelji podržavaju ovu suludu opsesiju svoje dece verujući da će im „ulepšavanje” dati bolju startnu poziciju u životu. Srbija i ovde prati trendove, a pokazuje i liderske ambicije. Plastične operacije će povećati šanse da se mamino i tatino čedo pojavi u kakvom rijalitiju, da možda dobije mesto na nekoj od televizija, da uđe u vezu sa viđenijim kriminalcem, ili da se katapultira u gornje ešalone industrije seksa.

Kineskim vlastima smeta i fascinacija koju mladi ljudi pokazuju prema ličnostima iz sveta masovne kultura i industrija zabave, masovno nastajanje fan klubova, opsednutost rang-listama popularnosti i sl. Ta vrsta fascinacije se smatra nezdravom, pa vlast i to pokušava da suzbije, baš kao što pokušava da stane na put pijanstvu i raskalašnom životu poslovnih ljudi, na primer.

Vreme će pokazati da li komunistička partija može kontrolisati kapitalističko društvo i njegove socijalne aberacije, ili je za to već prekasno. Ako ništa drugo, Kina bar pokušava da se bori sa patološkim pojavama novog vremena.

Na drugoj strani političkog spektra, u liberalnim, kvaziliberalnim i šatroliberalnim državama, ne događa se ništa što bi ukazivalo da ta društva ove novije socijalne probleme prepoznaju kao patologiju. A možda i nema mnogo razloga za brigu – posrnulo i kretenizovano društvo je lakše modelirati i njime upravljati.

Sve i da kretenizacija nije globalni fenomen, liberalna društva tanušne ideologije nemaju zaštitne mehanizme kojima mogu zaustaviti socijalnu eroziju. Princip nemešanja u privatnu sferu i princip lične odgovornosti za sopstveni život su u temelju liberalne doktrine. Ali šta se događa kada lična neodgovornost i patologija postanu masovni fenomeni i kada posledice ne pogađaju samo pojedince, već ugrožavaju celo društvo i njegovu budućnost? Šta se događa kada nekadašnji tradicionalni uzansi nestanu, kada verske institucije nemaju gotovo nikakav uticaj, kada se socijalna hijerarhija i svaki sistem vrednosti urušava? Sme li država i njene institucije to da posmatraju sa budističkim, ili bolje, liberalnim mirom?

Zadrti, konzervativni intervencionista poput mene veruje da destrukturirana društva koja se ne bave aktivnom promocijom sistema vrednosti nemaju budućnost i da su osuđena na sporo ali sigurno propadanje. Ako žele da opstanu, države moraju vršiti socijalni inženjering, moraju intervenisati i ne smeju dopustiti da tržišni i komercijalni mehanizmi kreiraju svoj sistem antivrednosti.

Država bi morala, kroz školu i kontrolu javne sfere i medijskih sadržaja, aktivno da promoviše vrednosti na kojima bi trebalo da počiva zdravo i normalno društvo. Sistem vrednosti, hteo to neko da prizna ili ne, podrazumeva postojanje ideologije – odsustvo ideologije je početak kraja modernog društva. Kakva je ideologija partija na domaćoj političkoj sceni, da li je uopšte imaju, i za kakav sistem vrednosti se domaće partije zalažu?

Ekonomista

https://nkatic.wordpress.com/

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Djole P
Porodica formira čoveka...tamo je taj problem. Nemaju ga ni svi na Zapadu.
Ika
Zivot je dosadna pojava pa ljudi traze izlaz u uzbudjenima video igrara ili pak idu na odmore da pobegnu bar na kratko od svakodnevnice gde ih cekaju placanje racuna, rad od 9- 5, sudnjedanci sa pricama o propasti sveta iz ovog ili onog razloga...Video igre ce sa napretkom tehnologije prestati da oduzimaju toliko vremena i postace deo zivota kao npr ici u samouslugu.
Željko Popović
Odličan tekst. Samo se treba setiti reči našeg nobelovca Ive Andrića: "Dugotrajno robovanje i rdjava uprava mogu toliko zbuniti i unakaziti shvatanje jednog naroda da zdrav razum i prav sud u njemu otančaju i oslabe, da se potpuno izvitopere. Takav poremećen narod ne može više da razlikuje ne samo dobro od zla, nego i svoju sopstvenu korist od očigledne štete." Treba reagovati na sve one pojave koje mogu da unakaze i izvitopere zdrav razum i prav sud jednog naroda.
Vojislav Guzina
G. Katiću, nisam siguran da Vam je ovaj tekst trebao, pored odličnih ekonomskih tekstova.
Stanko miljkovic
Svaki tekst Katica treba da citaj svi u srbiji, jer toliko lako objasnjava pojave koje malo ko vidi, definise pa jos i ponudi potencijalno resenje za problem. Fenomenalni Katic, ali vas slabo citaju. Svako dobro

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.