Četvrtak, 20.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Udes američke podmornice i dalje pod velom tajne

Udar „Konektikata” u podvodni greben „oborio” sa funkcija komandanta i saradnike, ali lokacija nesreće u Južnom kineskom moru, uprkos apelu Pekinga, nije saopštena
Архивски снимак америчке подморнице „Конектикат” (Фото:: Морнарица САД)

Američka podmornica „Konektikat”, koja je 2. oktobra naletela na podvodni greben u Južnom kineskom moru, i dalje se nalazi u mornaričkoj bazi na ostrvu Guam. Pentagon nije objavio detalje njenog oštećenja, niti su do sada u javnost procurili nezvanični podaci o tome. Kako je moguće da se desi tako nešto, da čudo tehnologije vredno tri milijarde dolara, napravljeno da otkriva i potapa neprijateljske brodove u ratu, jednostavno naleti na stenu?

U ovih dana objavljenoj analizi Si-En-Ena objašnjava se da podmornica, koja je u podvodnoj vožnji na periskopskoj dubini, može da koristi globalni pozicioni sistem (dži-pi-es), ali ne i na većim dubinama. Tada podmorničarima preostaju sredstva koja su koristile i starije generacije njihovih kolega – podvodne mape, kompasi i sonari. Ipak, upotreba sonara odaje prisustvo podmornice „neprijateljskim” snagama, tako da, ako posada podmornice želi da njihova misija ostane tajna, sonar bi morali što ređe da koriste.

Može se zaključiti da je posada „Konektikata” želela da njihova misija ostane tajna. Ni posle tolike medijske pažnje nije otkriveno mesto udesa u Južnom kineskom moru iako je to Peking i zvanično tražio od SAD. Bilo bi logično da se to uradi makar da bi se ucrtavanjem grebena u mape sprečila neka buduća nesreća u moru punom podmornica. Međutim, objavljivanje takvog podatka očigledno bi „razgolitilo” misiju američke mornarice.

Zvuči paradoksalno, ali dok ljudi sve više osvajaju svemir, čak 80 odsto morskog (okeanskog) dna nije mapirano. Štaviše, preciznije su mape Meseca nego podvodnih površina Zemlje.

Kako objašnjava Dejvid Sendvel, profesor kalifornijskog Instituta za okeanografiju, iako kroz Južno kinesko more vode prolazi čak trećine svetske pomorske trgovine, a u kome Kina gradi i vojno utvrđuje veštačka ostrva, na mapama je ubeleženo manje od polovine površine dna.

„Nije nikakvo iznenađenje što možete udariti u nešto”, izjavio je on.

Američka mornarica prethodno je, nakon interne istrage i spekulacija o tome u šta je udario „Konektikat”, zvanično saopštila da je podmornica naletela na „podvodnu planinu”. Tom prilikom lakše je povređeno 15 članova posade. Nakon utvrđivanja činjenica najavljena je smena troje starešina koji su komandovali posadom.

Si-En-En je objavio da su smenjeni komandant Kameron Aldžilani i njegovi najbliži saradnici Patrik Kašin i Kori Rodžers, pri čemu je ovaj poslednji zadužen za sonar. Viceadmiral Karl Tomas, komandant Sedme flote američke mornarice, čija zona odgovornosti su zapadni Pacifik i Indijski okean, konstatovao je da se incident mogao izbeći da je na „Konektikatu” komandovanje bilo bolje, a obavljanje redovnih dužnosti savesnije.

Saopštenje američke mornarice pokazalo je da je u pravu bio Milan Komar, veteran jugoslovenskog podmorničarstva, koji je za naš list izjavio da je „Konektikat” najverovatnije udario u podvodni greben.

„Dakle, Amerikanci kažu da je podmornica udarila u neucrtani greben tokom ronjenja, tako da otpadaju sumnje proameričkih medija da su Kinezi posejali u tom moru brojne pontone, kontejnere i slične prepreke za zaštitu svojih voda, te da imaju podvodne dronove. Eliminisao sam mogućnost sudara s drugom podmornicom zbog savršene pasivno-hidroakustične detekcije ili pak kakvim plutajućim postrojenjem, koje bi podmornica mase od 10.000 tona pri marševskoj brzini od, recimo, 18 čvorova, prosto raznela u paramparčad”, objašnjava Komar, ističući da je naletanje na podvodni greben sasvim drugačija situacija.

On podseća na slučaj američke podmornice „San Francisko”, koja je u vodama Guama naletela na greben, posle čega je popravljana pune tri godine.

„ Podmornica je od mesta incidenta do baze Guam prešla čitavih 2.000 milja u površinskoj vožnji, što ukazuje da je oštećenje bilo tog obima da je doneta odluka da se ne rizikuje prebaziranjem u podvodnoj vožnji”, konstatuje Komar.

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

sloba car
Siguro su Rusi preuzeli vođenje podmornice i naravno, pogrešili jer je najbolja američka tehnologija, a ne njihova.
Zoran Milovic
Iako je potpuno jasno o cemu se radi,nesmeju od sramote da priznaju da su ih Rusi naveli na taj green najmodernijom opremom za zbunjivanje navigacije.
dzee
Super je znati da i deca u obdaništu prate svetske vesti. Bravo
Иван Грозни
Да ли можемо добити неки извор?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.